SiteLogo

راههای تشخیص کمبود وزن در کودکان

0 508
کمبود وزن در کودکان

برای دستیابی به عامل لاغری کودکان فاکتورهای زیادی وجود دارند که باید مورد بررسی قرار گیرند.مثلا آیا کودک از زمان تولد تا به امروز لاغر بوده است؟ آیا کودک والدین لاغری دارد؟پس می توان گفت که عامل ژنتیک در وزن کودک نقش دارد. کودکان در طول دوران رشد خود ممکن است هم لاغری وهم چاقی را تجربه کنند.

زمانی که وزن کودک از قدش بیشتر باشد کودک دارای اضافه وزن و چاقی است اما زمانی که  افزایش  قد بر افزایش وزن پیشی بگیرد، فرزند شما ممکن است مدتی لاغرتر به نظر برسد تا زمانی که دوباره افزایش وزن او آغاز شود. بسیاری از کودکان تا دورانی از زندگی ممکن است لاغر باشند اما با رسیدن به سن بلوغ ممکن است دچار چاقی شوند.اگر کودک شما دچار کمبود وزن است باید حتما توسط پزشک متخصص کودکان بررسی شود تا از سلامت کودک مطمئن شوید.

کمبود وزن در کودکان

راههای تشخیص کمبود وزن در کودکان

اگر کودک شما از نظر پزشکی مشکلی برای کمبود وزن نداشته باشد باید کودک دارای برنامه ی غذایی دارای کالری بیشتری باشد. کالری در گردو ،بادام،روغن های نباتی و آووکادو وجود دارد. علاوه بر سه وعده ی مهم غذایی باید حتما میان وعده های کودک دارای کمبود وزن از سطح کالری بیشتری برخوردار باشد. توجه داشته باشید که که به هیچ عنوان برای افزایش وزن کودک، از مواد دارای ارزش غذایی کم استفاده نکنید.

غذا خوردن را در محیطی آرام شروع کنید و از غذا خوردن لذت ببرید.قبل از غذا به هیچ وجه به کودکان تنقلات و خوراکی ندهید.چون باعث از بین رفتن اشتها می شود. ناهار و شام کودک هم باید مغذی و متعادل باشد.کودک خود را به ورزش کردن تشویق کنید مخصوصا ورزشهای عضله ساز زیرا هم در افزایش وزن به او کمک میکند هم اشتهای بیشتری به خوردن پیدا میکند.

از دادن غذاهای دارای چربی مضر وقندها مانند چیپس ، کیک های غیر خانگی ، آبنبات ها و نوشابه برای اضافه شدن به کالری دریافتی کودک جدا بپرهیزید. این موارد غذایی شاید وزن کودک را بالا ببرند اما آسیب های جبران ناپذیری به دندانها، سوخت و ساز بدن، رشد عضلات، قلب و مغز کودک وارد میکنند.

کمبود وزن در کودکان

مواد غذایی زیر دارای ارزش غذایی بالا با کالری  و انرژی زیاد هستند:

  1. لبنیات
  2. موز
  3. بستنی
  4. حبوبات
  5. تخم مرغ
  6. نان
  7. ماکارونی
  8. سیب زمینی

بعضی از کودکان دارای عادت های بد غذایی هستند که در اصطلاح به آنها بد غذا می گویند. این کودکان از خوردن بعضی از مواد غذایی دوری میکنند، که به تشخیص پزشک ممکن است برای جبران ویتامین ها و املاح ضروری بدن نوشیدنی های پر کالری را برای کودک توصیه کند.اگر کودک پس از مصرف مواد غذایی پر کالری باز هم دچار کمبود وزن بود باید توسط پزشک مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد.

کمبود وزن در کودکان