SiteLogo

راههای از بین بردن ترک های پوستی بعد از زایمان

(دلنیا یوسفی) 13 شهریور 1402
0 1691
درمان ترک روی شکم

تقریبا بیشتر از%70 زنان در دوران بارداری دچار ترک های پوستی می شوند. و پس از زایمان به دنبال راههای از بین بردن این ترک های پوستی هستند. ما در اینجا سعی می کنیم شما را با چند روش ساده برای از بین بردن ترک های شکم بعد از دوران بارداری آشنا کنیم.

ترک های پوستی در بارداری زمانی ایجاد می شوند که جنین در حال رشد است و پوست شکم توانایی تحمل آن را ندارد در نتیجه فیبرهای کشسان زیر سطح پوست شکسته می شوند و این ترک ها بوجود می آیند. سطح وسیعی از این ترک ها در شکم و اطراف سینه ها دیده می شود…چون در دوران بارداری بیشتر از سایر نقاط بدن رشد می کنند. البته ترک های پوستی ممکن است روی ران، باسن وبازوها نیز دیده شوند. این ترکها رنگی قرمز یا بنفش روشن دارند.

درمان ترک روی شکم

در اینجا به چند راهکارساده برای از بین بردن ترک های بارداری اشاره می کنیم.

۱- ماساژ دادن با استفاده از روغن

یکی از موثرترین راه‌های درمان علائم کشش و ترکهای پوستی بعد از بارداری ماساژ دادن پوست است. چون ماساژ دادن باعث افزایش جریان خون می شود و به از بین رفتن ترک های پوستی کمک می کند. استفاده از روغن زیتون و روغن بادام برای انجام عمل ماساژ می توانند گزینه ی خوبی باشند. قبل از ماساژ بهتر است حمام کنید تا پوست شما نرم و منافذ پوست باز شوند، برای ماساژ با روغن می‌توانید از روغن زیتون یا روغن بادام استفاده کنید. مقداری روغن در کف دست بریزید و سپس پوست خود را به آرامی برای چند دقیفه ماساژ دهید.

 ۲- مصرف زیاد آب

یکی دیگر از روش های ساده برای از بین بردن ترک های پوستی پس از بارداری نوشیدن آب است. زمانی که شما زیاد آب مصرف می کنید سلول های پوستی از آب کافی برخوردار هستند، در نتیجه می‌توانند به درستی کار کنند و بهتر و راحت‌تر خود را ترمیم کنند. نوشیدن روزانه 8 لیوان آب برای سلامتی مفید است.

درمان ترک روی شکم

 ۳- ورزش و فعالیت داشته باشید

ورزش و فعالیت می‌تواند روش مؤثری برای ترمیم علائم ترک های پوستی دوران بارداری باشد. حتی ورزش های سبک، مانند پیاده روی و یوگا، می‌تواند عضلات باسن، ران و شکم شما را تقویت کند. تقویت این عضلات به سفت شدن پوستهای شل و کشیده کمک می‌کند و باعث بهبود سریع‌تر می‌شود. شنا، پیاده روی، دویدن، یوگا می‌توانند به از بین بردن ترک های پوستی بارداری کمک زیادی کند.

4- استفاده از سفیده ی تخم مرغ

سفیده ی تخم مرغ حاوی پروتئین، پتاسیم، ریبوفلاوین، منیزیم است. این مواد مغذی به بهبود علائم کششی و ترک های پوستی در دوران بارداری کمک می‌کند. پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ باعث حفظ خاصیت ارتجاعی پوست، ترمیم بافت و رشد می‌شود. پتاسیم رطوبت را به پوست بر می‌گرداند. ریبوفلاوین هم به از بین بردن رادیکالهای آزاد سمی در پوست کمک می کند. منیزیم روند پیری را به تأخیر می‌اندازد و باعث جوانی و شفافیت پوست می‌شود.

برای استفاده از سفیده ی تخم مرغ دو سفیده ی تخم مرغ را از زرده جدا کنید. سپس سفیده ی تخم مرغ را تا زمانی که کف کند هم بزنید. سفیده تخم مرغ را روی پوست و ترکها بمالید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه بماند و خشک شود. بعد از این مدت پوست را بشویید و با یک حوله نرم خشک کنید.

درمان ترک روی شکم

 ۵- ژل آلوئه ورا

ژل درون برگهای آلوئه ورا به بهبود ترک های پوستی دوران بارداری کمک می‌کند. برای درمان ترکهای پوست می‌توانید ژل آلوئه ورا را مستقیماً روی پوست بمالید سپس پوست را ماساژ دهید. اجازه دهید ژل آلوئه ورا به مدت ۱۵ دقیقه روی ترکهای پوستی بماند. بعد از ۱۵ دقیقه می‌توانید ژل را پاک کنید.

۶- استفاده از لیمو ترش

گاهی وقت ها ترکهای شکم از صورتی به قهوه ای تغییر رنگ می‌دهند و تیره می‌شوند،. لیمو ترش خاصیت اسیدی دارد ‌ که می تواند به کم رنگ تر شدن ترک های پوستی کمک کند. به این صورت که آب لیمو ترش را روی ترکهای پوستی دوران بارداری ماساژ بدهید. حدود ۱۰ دقیقه اجازه دهید روی پوست بماند تا پوست شما آب لیمو را جذب کند. بعد از ۱۰ دقیقه می توانید با آب گرم آب لیمو را بشویید.

 7- لایه برداری

برای از بین بردن علائم ترکهای پوستی در دوران بارداری می‌توانید هفته‌ای یک بار لایه برداری کنید. لایه برداری به از بین بردن لایه بالای سلولهای مرده پوست کمک می‌کند و باعث رشد و بهبودی در لایه‌های عمیق تر پوست می‌شود.

درمان ترک روی شکم

 8- سرکه سیب

یک پیمانه سرکه سیب طبیعی، را با یک دوم پیمانه آب مخلوط کنید و درون یک آب پاش بریزید. سپس آن را روی ترک های پوستی اسپری کنید و اجازه دهید 12 ساعت روی پوست بماند و خشک شود. سپس حمام کنید و از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید. این کار را هر شب قبل از خواب می توانید انجام دهید.

 9- تغذیه مناسب

داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب می تواند به بهبود ترکهای پوستی دوران بارداری کمک زیادی کند. سعی کنید از میوه و سبزیجات بیشتر استفاده کنید تا حد امکان از غذاهای سرخ شده و فراوری شده و نوشابه ها دوری کنید. ازغذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ که غشاهای سلولی را سالم نگه می دارند و روشن شدن پوست موثر هستند غافل نشوید. روغن ماهی، گردو، توت فرنگی، کلم بروکلی و تخم مرغ جزو بهترین ها هستند.

درمان ترک روی شکم

آیا راهی برای جلوگیری از ترک شکم در بارداری وجود دارد؟

کشیدگی روی شکم در دوران بارداری از عوارض اجتناب ناپذیر بارداری است که در برخی افراد خفیف و در برخی دیگر شدید است. بنابراین نمی توان اقدام قطعی برای پیشگیری از آن انجام داد، اما با تغییر سبک زندگی تا حدودی می توان آن را کنترل کرد.

رعایت موارد زیر باعث کاهش علائم کشش روی شکم در دوران بارداری می شود.

  • نوشیدن 8 لیوان آب در روز در محافظت از پوست در برابر خشکی موثر است.
  • استفاده از کرم برای درمان ترک های پوستی در دوران بارداری خشکی پوست و ترک های پوست را کاهش می دهد.
  • استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه و تامین ویتامین های مورد نیاز پوست، اقدام موثری برای سلامت پوست است.
  • کنترل وزن در دوران بارداری و اجتناب از تغییرات ناگهانی وزن در دوران بارداری، یک اقدام موثر برای سلامت پوست است.

درمان ترک روی شکم