SiteLogo

راھھای افزایش وزن سریع کودک

0 733
راھھای افزایش وزن سریع کودک

با اینکه در دوران کودکی مادران، بیشتر قد کودکان را به عنوان شاخص اصلی رشد در نظر می گیرند، اما گاهی کودک آنقدر لاغر است که اوضاع را نگران کننده می کند. اینجاست که تغذیه نقش خود را بیش از پیش نشان می دهد و مادران به فکر روش هایی برای افزایش وزن کودک خود می افتند.

چطور باید به کودک کم‌وزن کمک کرد؟

با فرض اینکه فرزندتان هیچ بیماری زمینه‌ای ندارد، راه‌حل این خواهد بود که او کالری بیشتری دریافت کند. برای برخی از بچه‌ها، فقط افزودن غذاهایی که منبع چربی‌های «سالم برای قلب» هستند، مانند آووکادو، آجیل و روغن‌های گیاهی، کالری اضافی کافی برای تأمین نیازهای رشد را فراهم می‌کند. سعی کنید برای کودک خود وعده‌ها و میان‌وعده‌های سالم و پرکالری برنامه‌ریزی کنید.

در تلاش برای افزایش ‌وزن کودکتان، هر کاری که انجام می‌دهید فقط به او هله‌هوله ندهید. عادت‌های غذایی در اوایل زندگی ریشه می‌گیرند و وقتی تثبیت شدند تغییر آنها ممکن است دشوار باشد.

زمان غذا خوردن را خوشایند و بدون شتاب برگزار کنید. هر زمان که می‌توانید بنشینید و از غذا و وقت گذراندن با هم لذت ببرید. کودک خود را در برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی، خرید میوه از بازار تره‌بار، برداشتن نان در نانوایی و آماده کردن غذا درگیر کنید تا علاقه‌ٔ او به غذا و غذا خوردن را بیشتر کنید. همچنین اجازه ندهید کودک چنان غرق کاری شود که وعده‌های غذایی را جا بیندازد، چون اگر می‌خواهید وزن اضافه کند، باید به طور منظم و مکرر غذا بخورد.

راھھای افزایش وزن سریع کودک

روش هایی برای افزایش وزن کودک

  • وعده های غذایی را جا نندازید:با جایگزین کردن 4 الی 5 وعده غذایی کوچک در روز به جای سه وعده بزرگ عادت غذا خوردن را در کودکتان پرورش دهید. و او را تشویق کنید که در طول روز از یک یا دو تنقلات سالم به طور منظم استفاده کند.
  • از دادن غذا هایی با مواد مغذی و انرژی کم مانند:آب نبات ، چیپس و نوشیدنی های شیرین برای آنها اجتناب کنید.
  • جایگزینی مواد غذایی با انرژی بالا که حاوی کالری زیادی نیز هستند، اما در عین حال حاوی ویتامین ها،مواد معدنی و دیگر مواد مغذی میباشند. مانند:شیر،ماست،کره،کره بادام زمینی و غیره…
  • محدود کردن نوشیدنی ها در بین وعده غذایی.
  • مشورت با یک متخصص برای اضافه کردن وزن ،اما به صورت سالم. به خصوص اگر فرزند شما نارسایی یا بیماری مزمن داشته باشد و باعث کم وزنی او شده است.
  • شما باید در نظر داشته باشید که فرزندتان علاوه بر دریافت غذا هایی با کالری زیاد ، در عین حال حاوی ارزش غذایی و انرژی متراکم نیز باشد.

 

راھھای افزایش وزن سریع کودک

مواد غذایی که برای چاق شدن کودک سالم است:

 1. افزایش وزن کودکان با کره لبنی

شاید تصور کنید کره مضر و بد است؛ در صورتی که افزودن مقداری کره به وعده غذایی کودکان، مخصوصاً برای کودکان لاغر، مناسب است.

 

2. شیر و خامه برای افزایش وزن کودکان

شیر یک غذا کامل و منبع پروتئین و کربوهیدارت است. حواستان باشد که کودک شما در روز حداقل 2 لیوان شیر، چه به صورت مستقیم و چه با اضافه کردن به غلات و شیرینی جات و… استفاده می کند.

 

3. تخم مرغ مفید برای چاق شدن کودکان لاغر

تخم مرغ نیز منبع کاملی از پروتئین است؛ به طوری که 100 گرم تخم مرغ حاوی 13 گرم پروتئین است. علاوه بر پروتئین، تخم مرغ دارای ویتامین A و B12 می باشد. همانطور که می دانید، این ویتامین ها برای رشد کودک لازم است. مصرف روزانه 1 عدد تخم مرغ در رژیم غذایی کودک شما نیاز او را به ویتامین ها تأمین می کند.

 

راھھای افزایش وزن سریع کودک

4. افزایش وزن کودکان با موز

موز یک منبع خوب از کالری شناخته می‌شود. یک موز چیزی حدود 105 کالری دارد. علاوه بر کالری، موز حاوی کربوهیدارت و چربی می باشد. شما می توانید موز را با ترکیبات مختلف مثل: پودینگ و شکلات و… در غذا کودک خود استفاده کنید.

 

5. افزایش وزن کودکان با آووکادو

آووکادو حاوی مقادیر کافی از چربی و کالری است. این دو عنصر برای رشد کودک ضروری تلقی می‌شود. همچنین منبعی غنی از مواد مغذی است.

 

6. افزایش وزن کودکان با مرغ

مرغ به دلیل داشتن مقادیر کافی پروتئین، یک غذا مفید برای استفاده در رژیم کودک شما است. همچنین برای تقویت عضلات نیز مفید است.

 

راھھای افزایش وزن سریع کودک

7. افزایش وزن کودکان با سیب زمینی

سیب زمینی با داشتن 40 درصد کربوهیدارت، یک گزینه مناسب برای چاق شدن کودک است. همچنین، با داشتن مواد مغذی مثل: اسید آمینه آرژنین و گلوتامین به افزایش وزن کودک شما کمک می کند.

 

8. افزایش وزن کودکان با گوشت قرمز

گوشت قرمز ( گوشت گوساله و گاو) منبع سرشاری از آهن و چربی می باشد. استفاده از آن جهت رشد و تکامل کودک مفید است.

 

9. افزایش وزن کودکان به کمک میوه های گرمسیری

میوه ها و سبزیجات باید در رژیم غذایی کودک شما قرار بگیرند. مصرف و استفاده مداوم از آن‌ها هم به افزایش وزن کودک شما کمک خواهد کرد هم برای سلامتی بسیار مفید است. پاپایا، انبه و آناناس با قند طبیعی که در خود دارند، انرژی بدن را تأمین می‌کنند. همچنین گزینه خوبی برای افزایش وزن سالم کودک محسوب می شود.

بهتر است این نکته را به خاطر بسپارید که غذا خوردن فقط برای افزایش وزن نیست. داشتن یک رژیم غذایی خوب، نیازهای غذایی کودک شما را تأمین می کند و به رشد کودک کمک خواهد کرد. پس، در صورتی که کودک بیمار یا دچار مشکل سوء تغذیه است، بهتر است با مشورت پزشک یا متخصص، یک رژیم خوب و سالم برای او در نظر بگیرید.

 

راھھای افزایش وزن سریع کودک

مکمل هایی برای افزایش وزن کودکان:

متخصصان تغذیه مکمل ها را برای کمک به افزایش وزن به کودکان توصیه نمیکنند.اغلب میتوانند با اضافه کردن برخی مواد غذایی و مصرف نوشیدنی های کالری بالا ،غذا های چرب به این هدف کمک کنند ، مانند:

  • شیر خشک
  • مارگارین
  • جوانه گندم
  • عسل
  • آووکادو
  • خامه ترش
  • سس مایونز
  • سس سالاد

به عنوان مثال ، اضافه کردن 1 تا2 قاشق غذا خوری شیر خشک را به نیم لیتر شیر چرب میتواند 30 تا 60 کالری اضافی را به فرزند شما ارائه دهد.همچنین میتوانید مقداری شیر خشک را به دستورالعمل های پودینگ یا بلغور جو دو سر اضافه کنید و یا میتوانید مقداری پنیر را به غذا های مورد علاقه کودکتان اضافه کنید تا کالری دریافتی آنها را تا 60 واحد افزایش دهید.

حتی میتوانید یک عدد موز را به یک قاشق غذا خوری کره بادام زمینی اضافه کنید تا 100 کالیر را به آن بیفزایید.در نظر داشته باشید که بسیاری از این نکات برای کودکان نو پا که حفظ یک وعده غذایی در روز میخورند ، ضروری نیست

راھھای افزایش وزن سریع کودک