SiteLogo

فواید اسید فولیک در بارداری چیست؟

(دلنیا یوسفی) 01 آبان 1402
0 499
What-are-the-Benefits-of-Folic-20Acid-in-Pregnancy-1

اسید فولیک یا فولیک اسید، نوعی ویتامین B است که به نام فولات ساخته می‌شود، فولات قابلیت انحلال در آب را دارد. اسیدفولیک در تولید گلبول های قرمز و همچنین در تکامل لوله عصبی جنین به سمت مغز و نخاع نقش دارد. غلات غنی شده و سبزیجات سبز تیره و مرکبات  منبع مهم فولات به شمار می روند.

فواید اسید فولیک در بارداری چیست؟

چه زمانی باید مصرف اسید فولیک را شروع کرد

فولات در تکامل سیستم عصبی جنین یا همان مغز و نخاع نقش دارد، چنانچه مادر باردار زمانی که مغز ونخاع جنین در حال رشد هستند، اسیدفولیک را به میزان لازم مصرف نکرده باشد جنین دچار نقص های مادر زادی می شود. نقص های مادر زادی جنین معمولا در هفته های اول بارداری شکل می گیرند. به گفته ی متخصصان مصرف فولیک اسید  باید ۸ تا ۱۲ ماه قبل از بارداری شروع شده باشد تا از بروز هرگونه خطر ناشی از کمبود اسیدفولیک پیشگیری شود.

زنانی که در طول دوران بارداری به میزان کافی اسیدفولیک دریافت کرده اند 50% کمتر از بقیه دچار زایمان زودرس می شوند.

همچنین مصرف فولیک اسید به کاهش خطر سایر نقص‌های مادرزادی مثل شکاف لب، شکاف کام و برخی از انواع خاص مشکلات قلبی نیز کمک می کند.

فواید اسید فولیک در بارداری چیست؟

زنان باردار به چه میزان اسید فولیک نیاز دارند

زنان باید در طول دوران بارداری روزانه ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید مصرف کنند تا احتمال بروز نقصهای لوله عصبی به حداقل برسد. اگر دچار بارداری ناخواسته شدید به محض اطلاع از بارداری باید مصرف فولیک اسید را شروع کنید.

در اکثر مواقع کمبود فولیک اسید هیچ گونه نشانه و علایمی برای مادر باردار ندارد.

فواید اسید فولیک در بارداری چیست؟

عوارض کمبود فولیک اسید برای جنین:

کمبود فولیک اسید در دوران بارداری باعث بروز بیماری های عصبی مثل اسپینا بیفیدا(بسته شدن ناقص نخاع و ستون فقرات )، آنانسفالی(عقب ماندگی شدید مغز) در کودک می‌شود.

مهمترین نقصهای لوله عصبی در جنین در اثر کمبود فولیک اسید:

  1. در صورت کمبود اسید فولیک احتمال زایمان زودرس و تولد نوزاد کم وزن بیشتر می شود.
  2. کمبود فولیک اسید همچنین باعث تولد نوزاد با مشکلات قلبی و عروقی می شود.
  3. همچنین کمبود فولیک اسید در دوران بارداری منجر به بسته شدن ناقص نخاع و ستون فقرات و عقب ماندگی شدید مغز در کودکان می شود.

فواید اسید فولیک در بارداری چیست؟

بهترین زمان مصرف اسید فولیک چه موقع است

بهتر است اسید فولیک را بعد از غذا بخورید. چون بعد از غذا ویتامین‌ها و مواد معدنی و پروتئین‌ها از طریق روده جذب می‌شوند. وقتی این مواد جذب شدند، جذب فولیک اسید هم راحت تر و بهتر انجام می شود. اگر ویتامین هایی نظیر ویتامین ب 12 مصرف می کنید چون با اسید فولیک مکمل هم هستند، توصیه می‌شود این دو را همزمان مصرف نکنید. خوردن چای و قهوه تا ۲ ساعت بعد از مصرف فولیک اسید توصیه نمی شود.

نکته:

همانطور که کمبود فولیک اسید در نوزادان مشکلات خاصی را بوجود می آورد زیاده روی در مصرف آن نیز باعث بروز مشکلاتی می شود، زیرا کبد نوزادان توانایی تجزیه و سوزاندن این ویتامین را ندارد و باعث بروز آسم و آلرژی می‌شود.

فواید اسید فولیک در بارداری چیست؟