SiteLogo

عوامل موثر در شدت بیماری های ویروسی و عفونی کدامند؟

0 461
عوامل موثر در شدت بیماری های ویروسی و عفونی کدامند؟

افرادی که دارای نقص در سیستم ایمنی یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به انواع بیماری ها و ویروس ها هستند.

متخصصان تغذیه معتقد هستند که تغذیه نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی و احتمال ابتلا به بیماری های عفونی و ویروسی دارد. شدت بیماریهای عفونی و ویروسی با توجه به کمبود مواد مغذی و نقص سیستم ایمنی در افراد مختلف متفاوت است، پس باتوجه به مقاومت سیستم ایمنی در افراد مختلف اگر دونفربه این بیماری مشترک مبتلا شوند علایم بالینی در این دو نفر بسته به میزان شدت و مقاوت بدن متفاوت است، وممکن است عامل بیماری در یک فرد کشنده باشد ولی در فرد دیگری علائم و عوارض جدی نداشته باشد.

یکی دیگر از عوامل موثر در تضعیف سیستم ایمنی در برابر عفونت ها و ویروس ها نداشتن خواب کافی و با کیفیت است، افرادی که خواب کافی، راحت و با کیفیت ندارند به دلیل نقص سیستم ایمنی بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به انواع بیماریهای عفونی و ویروس ها هستند، همچنین خستگی و کار سنگین از دیگر عوامل موثر درابتلا به انواع بیماری های عفونی و ویروسی هستند.

 ویروس انفلانزا

اهمیت مصرف ویتامین ها برای مبارزه با بیماری های عفونی و ویروسی

ویتامینA:

پزشکان و متخصصان تغذیه به استفاده از انواع  ویتامین ها خصوصا ویتامین  Aاهمیت ویژه ای می دهند، ویتامین به عنوان ویتامین ضد عفونت شناخته شده است. ویتامین A نقش قابل توجهی در تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ابتلا به بیماریهای عفونی و ویروسی دارد. کمبود ویتامین A باعث بروز عفونت تنفسی و آسیب به پوست و سیستم گوارشی می‌شود، مواد غذایی حاوی ویتامینA عبارتند از: سیب زمینی، کلم، هویج، فلفل، زردآلو، انبه، تخم مرغ وکره و…

ویتامین+a

نقش روی:

 استفاده ها از منابع معدنی نظیر «روی» نیز در رژیم غذایی می تواند تاثیر بسزایی در افزایش سطح سیستم ایمنی بدن داشته باشد. کاهش روی می تواند دستگاه ایمنی را تضعیف کند ومقاومت بدن را در برابر عفونت های ویروسی به میزان قابل توجهی کاهش دهد. زمانی که بدن دچار مشکلات تغذیه ای می شود، دستگاه ایمنی بدن اولین نقطه ای در بدن است که دچار آسیب می شود و زمانی که مشکل کمبود ویتامین ها در بدن جبران می شود سیستم ایمنی آخرین جایی در بدن است که ترمیم خواهد شد.

نقش ویتامین ث در برابر عفونت های تنفسی:

دکتر احمدی به عنوان انجمن متخصصین تغذیه درباره اثرات ویتامین C در بدن می گوید: « ویتامین ث تاثیر ثابت شده ای برای محافظت بدن در برابر عفونت های تنفسی ندارد، همچنین این ویتامین در مقادیر بالا اثرات مخربی بر بدن می تواند داشته باشد. ویتامین ث و سایر مواد غذایی و معدنی دیگر هرگز نمی توانند به تنهایی بدن را در برابر عفونت های ویروسی به ویژه ویروس کرونا محافظت کنند.تحقیقات نشان می دهد زمانی که با کاهش سطح ریز مغذی ها روبرو می شویم حتی ویروس های ضعیف نیز قابلیت تبدیل شدن به ویروس مقاوم و بیماری مهلک را دارند. به معنی ساده تر، وضعیت میزبان روی شدت بیماری اثرگذار است.

ویتامینc