SiteLogo

چه عواملی باعث دو قلو زایی می شود؟

(دلنیا یوسفی) 10 شهریور 1402
0 793
چگونه دوقلو باردار شویم؟!

فکر کردن به بارداری دوقلویی و نگه داری از دو نوزاد برای بسیاری از افراد وحشت آور است درحالی که برخی از مادرها ترجیح می دهند که با یک بار گذراندن دوران بارداری و انجام زایمان صاحب دو فرزند شده و مجددا این دوران را سپری نکنند. اما شاید برای شما جالب باشد بدانید که باتوجه به شرایطی که دارید، احتمال دوقلو شدن فرزند شما چقدر است؟ به همین دلیل در این مطلب مواردی را که می تواند بر روی احتمال دوقلو شدن جنین موثر باشد بررسی خواهیم کرد.

 

چند درصد احتمال دارد یک زن دوقلو باردار شود؟

آمار قرن بیست و یکم نشان می دهد که احتمال داشتن دوقلو 3٪، یعنی 3 در 100 در میان جمعیت عمومی است. ارقام همچنین نشان می دهد که میزان دوقلوزایی، تقریباً 61 درصد از اوایل دهه 1980 افزایش داشته است. به روزرسانی اخیر مرکز ملی آمار بهداشت ایالات متحده نشان می دهد که نرخ زایمان دوقلوها 33.9 در هر 1000 تولد است.

 

علائم بارداری چند قلویی

متداولترین علائم بارداری چند قلویی به شرح زیر است:

  • بزرگ شدن رحم بیش از حد انتظار
  • افزایش اشتها
  • افزایش ناخوشی صبحگاهی
  • اضافه وزن بیش از حد مخصوصا در اوایل بارداری
  • حرکات همزمان جنین در بخش های مختلف شکم

چگونه دوقلو باردار شویم؟!

چه دلایلی باعث چند قلو شدن جنین می‌شود؟

با اینکه در باور عامه مردم، دلیل دوقلو یا چند قلو زایی، عامل وراثت است، اما در علم پزشکی دلایل دیگری نیز برای رخ دادن این پدیده وجود دارد.

 ارث:

وراثت عاملی است که شانس دوقلو زایی را بیشتر می‌کند. نکته مهم در مورد وراثت این جاست که اگر در خانواده مادر سابقه دوقلوزایی وجود داشته باشد، احتمال دوقلو شدن فرزند بیشتر است. این ارث معمولا از سمت خانواده پدری به جنین نخواهد رسید! در عین حال زنانی که مادر یا خواهر آن‌ها سابقه دوقلوزایی داشته‌اند، احتمال بارداری دوقلو را بیشتر دارند.

 سابقه دوقلوزایی:

اگر مادر در زایمان اول خود فرزندان دوقلو داشته باشد، احتمال اینکه در زایمان بعدی خود نیز دوقلو داشته باشد بسیار زیاد است!

سن:

زنانی با سن بیش از سی سال احتمال بارداری چندقلویی بیشتری دارند. علت این است که هورمون تحریک کننده فولیکول با افزایش سن بالا می‌رود. هورمون تحریک کننده فولیکول مسئول رشد تخمک‌ها در تخمدان پیش از آزادسازی است. سطوح بالاتر هورمون تحریک کننده فولیکول، با افزایش سن زنان بیشتر مورد نیاز است زیرا تخمک‌ها نیازمند تحریک بیشتری برای رشد هستند نسبت به زمانی که زن جوان‌تر است. گاهی فعالیت بیشتر فولیکول‌ها در اثر سطوح هورمون تحریک کننده فولیکول باعث می‌شود دو یا تعداد بیشتری تخمک آزاد شده و باعث بارداری چندقلویی می‌شود.

چگونه دوقلو باردار شویم؟!

وزن:

زنانی که اضافه وزن دارند _ با توده بدنی بیش از سی _ احتمالاً شانس دوقلوزایی بیشتری نسبت به زنان با توده بدنی متناسب‌تر دارند. این شرایط بسیار ویژه است زیرا زنان دارای اضافه وزن در باردار شدن ممکن است دچار مشکل شوند. چربی اضافی سطح استروژن را افزایش می‌دهد که منجر به تحریک بیشتر تخمدان‌ها شده و بیش از یک تخمک آزاد خواهد کرد.

 

قد:

زنان قدبلند احتمال بیشتری دارد که دوقلو باردار شوند. در مطالعه‌ای در همین زمینه، روشن شد که زنانی با قد متوسط 164.8 سانتی‌متر بیش از زنانی با متوسط قد 161.8 سانتی‌متر احتمال بارداری دوقلو دارند. علت این امر روشن نیست اما نظریه‌ای که در این زمینه مطرح می‌شود، تغذیه بهتر (که منجر به قد بلندتر شده است) است که نرخ بارداری دوقلویی را افزایش می‌دهد.

 

تعداد فرزندان:

دوقلویی زایی در زنانی که تعداد بیشتری بارداری و زایمان داشته‌اند و خانواده بزرگ‌تری داشته‌اند بیشتر است.

 

نژاد:

احتمال بارداری دوقلویی در زنان نژاد آفریقایی – آمریکایی بیش از زنان هندواروپایی است. زنان آسیایی شانس کمتری نسبت به این دو نژاد

 

چگونه دوقلو باردار شویم؟!

درمان های باروری:

درمان های باروری شانس دوقلوزایی را بالا می برد. زنانی که به دنبال درمان هایی برای باردار شدن هستند، بهتر است پیش از انتخاب گزینه های درمانی با پزشک مشورت کنند. پزشک می تواند بهترین مورد را به آنها پیشنهاد دهد.

گنادوتروپین:

این داروها ممکن است احتمال دوقلوزایی را بهبود بخشند زیرا سلامت کلی تخمک بالغ و بلوغ آنها را افزایش می دهد. گنادوتروپین ها احتمالاً باعث ترشح بیش از یک تخمک در یک زمان می شوند. پزشک می تواند یک مورد مناسب را برای خانم ها تجویز کند.

کلومیفن سیترات:

مصرف قرص های کلومیفن سیترات و یا کلومیفن می تواند احتمال دوقلوزایی را تا 10 درصد افزایش دهد. این قرص ممکن است قبل از آزمایش درمان های کمک باروری مانند لقاح آزمایشگاهی، برای تقویت تشکیل تخمک مصرف شود. همچنین مصرف این دارو در مردان می تواند به درمان عدم تعادل هورمونی کمک کند. حتی مصرف آن ممکن است بر کیفیت و کمیت اسپرم و تحرک آنها تأثیر بگذارد.

 

چگونه دوقلو باردار شویم؟!

لقاح آزمایشگاهی:

احتمال دوقلوزایی در خانمهایی که تحت IVF قرار می گیرند بیشتر است. با این حال، این مسئله بیشتر به تعداد جنین های قرار گرفته در رحم بستگی دارد. در شیوه لقاح آزمایشگاهی، متخصصان امکان دارد مجبور شوند برای افزایش احتمال بارداری، بیش از یک جنین را در رحم زن بگذارند. در صورت کاشت و رشد موفقیت آمیز هر دو، احتمال بارداری دوقلو وجود دارد.

 

تغذیه مناسب:

استفاده از لبنیات: نتایج مطالعه انجام شده به وسیله یکی از متخصصان باروری نشان داده است که خانم هایی که در طول دوران حاملگی خود روزانه از لبنیات استفاده می کنند شانس دوقلوزایی آنان نسبت به خانم هایی که لبنیات نمی خورند 5 برابر افزایش نشان می دهد. فاکتور رشد شبه انسولین (IGF) ماده ای که در کبد گاو تولید می شود علت این افزایش شناسایی شده است. از سوی دیگر استفاده از شیر گاوی که تحت درمان با هورمون rBGH می باشد شانس دوقلوزایی زنان را بالا افزایش می دهد.

 

بارداری در دوران شیردهی:

اگر هنوز در دوران شیردهی به فرزند نوپای خود به سربرده و دوباره حامله شده اید احتمال دوقلوزایی در شما بیشتر خواهد بود. در دوران حاملگی میزان ترشح پرولاکتین در بدن زیاد می شود و این کار باعث بیشتر شدن احتمال دوقلوزایی در مادر می شود.

چگونه دوقلو باردار شویم؟!

قرص های جلوگیری از بارداری:

از دیگر عوامل موثر در بالا بردن شانس دو قلو زایی، شیوه های کنترل تولید هورمونی است که در طول سال های گذشته بسیار شایع شده است. قرص هایی که به کنترل قاعدگی و تنظیم هورمون ها می پردازد از گروه داروهایی است که امکان دارد استفاده شود که پس از قطع استفاده شانس بیشتری برای آزاد شدن چند تخمک در طول دوران تخمک گذاری پیش می آید.

 

تعداد بارداری ها :

هر چه تعداد حاملی هایتان بیشتر باشد، احتمال دوقلوزایی در شما هم بالا می رود.

 

آی وی اف: 

در این روش که یکی از روش های درمان ناباروری می باشد، تخمک ها بارور می شوند و به دورن رحم منتقل می شوند. احتمال دو یا چند قلو زایی در این روش زیاد است.

 

مصرف لبنیات: 

طی مطالعات انجام شده، مصرف لبنیات، احتمال بارداری دو یا چند قلویی را افزایش می دهد. طبق نظریات محققان، مادرانی که شیر و دوغ زیادی مصرف می کنند احتمال اینکه دو قلو باردار شوند زیاد است. برخی از آنها معتقدند مصرف زیاد لبنیات باعث افزایش ترشح هورمون انسولین در بدن مادران باردار شده و موجب آزاد شدن تخمک های بیشتر از تخمدان می شود

چگونه دوقلو باردار شویم؟!