SiteLogo

کاپ قاعدگی چیست؟ نحوه استفاده، مزایا و معایب آن

0 1145
کاپ قاعدگی چیست؟ نحوه استفاده، مزایا و معایب آن

آیا می دانید فنجان قاعدگی چیست؟ کاپ قاعدگی نوعی محصول بهداشتی برای بانوان است که در دوران قاعدگی به جای تامپون یا نوار بهداشتی قابل استفاده است. توصیه می کنیم اگر می خواهید از شر آلرژی و مشکلات نوار بهداشتی خلاص شوید و گزینه های ایمن و کم هزینه را برای پریود خود انتخاب کنید این مقاله را مطالعه کنید. با مطالعه این مقاله با کاپ های قاعدگی بیشتر آشنا می شوید و با در نظر گرفتن مزایا و معایب آن راحتتر می توانید تصمیم بگیرید.

کاپ قاعدگی چیست؟ نحوه استفاده، مزایا و معایب آن

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی یا فنجان قاعدگی نوعی محصول بهداشتی قابل استفاده مجدد برای زنان است. فنجان قاعدگی یک فنجان کوچک، منعطف و قیفی شکل ساخته شده از لاستیک یا سیلیکون است که برای جمع آوری خون قاعدگی در واژن قرار می گیرد. این فنجان می تواند خون بیشتری را نسبت به روش های دیگر جمع کند، به همین دلیل است که بسیاری از خانم ها آن را به تامپون یا نوار بهداشتی ترجیح می دهند. بسته به شدت خونریزی، می توانید 6 تا 12 ساعت از فنجان استفاده کنید.

نگرانی در مورد از دست دادن خون قاعدگی در یک مکان عمومی تنها یکی از دلایل محبوبیت فنجان های قاعدگی است. بسیاری از زنان آن را جایگزینی بدون نشتی برای تامپون ها و نوارهای بهداشتی سنتی می دانند. استفاده از این وسیله دستی بسیار آسان است، کافی است آن را تا کرده و داخل واژن قرار دهید. پس از ورود به واژن باز شده و با محفظه خود از خونریزی جلوگیری می کند. سپس خون قاعدگی در فنجان محبوس می شود تا زمانی که بیرون کشیده شود تا تخلیه شود.

فنجان های قاعدگی کوچکتر به طور کلی برای زنان زیر 30 سال که زایمان طبیعی نداشته اند توصیه می شود. سایزهای بزرگتر معمولاً برای زنان بالای 30 سال که زایمان طبیعی یا پریود سنگین تری داشته اند مناسب تر است.

کاپ قاعدگی چیست؟ نحوه استفاده، مزایا و معایب آن

نحوه استفاده از فنجان قاعدگی:

هنگامی که برای اولین بار از فنجان قاعدگی خود استفاده می کنید، ممکن است احساس ناراحتی کنید. اما نرم شدن فنجان باعث می شود که آن را راحت تر وارد واژن کنید. قبل از استفاده از لیوان، لبه آن را با آب یا یک روان کننده مبتنی بر آب نرم کنید. استفاده از فنجان های قاعدگی مرطوب آسان تر است.

 

  • اگر بتوانید به راحتی تامپون را وارد واژن خود کنید، قرار دادن فنجان قاعدگی برای شما آسان خواهد بود.
  • برای استفاده از لیوان مراحل زیر را دنبال کنید
  • دست های خود را خوب بشویید
  • لبه فنجان را با آب یا روان کننده خیس کنید.
  • فنجان قاعدگی را کاملا از وسط تا کنید و لبه آن را بالا نگه دارید.
  • فنجان را با لب های خود به اندازه زمانی که تامپون می پوشید، وارد واژن کنید (فنجان باید چند اینچ زیر دهانه رحم باشد
  • وقتی فنجان وارد واژن شد، آن را بچرخانید. این کار باعث باز شدن و ایجاد یک محفظه هواگیر می شود که از خونریزی جلوگیری می کند.
  • اگر فنجان را مستقیماً داخل واژن قرار دهید، نباید آن را احساس کنید. شما باید بتوانید بدون انداختن فنجان به راحتی راه بروید، حرکت کنید، بپرید، بنشینید و سایر فعالیت های روزانه را انجام دهید. اگر در گذاشتن فنجان مشکل دارید با پزشک خود مشورت کنید.

 

کاپ قاعدگی چیست؟ نحوه استفاده، مزایا و معایب آن

نحوه برداشتن جام قاعدگی:

می توانید فنجان قاعدگی را به مدت 6 تا 12 ساعت روی بدن خود نگه دارید. این بدان معنی است که شما می توانید آن را یک شبه بپوشید. اما نباید بیش از 12 ساعت آن را در بدن خود نگه دارید و اگر زودتر پر شد باید زودتر آن را خارج کنید.

این مراحل را برای برداشتن فنجان قاعدگی دنبال کنید:

 

  • دست های خود را خوب بشویید
  • انگشت اشاره و شست خود را وارد واژن کنید. دم فنجان را به آرامی بکشید تا به بدنه اصلی برسید.
  • بدن را به آرامی فشار دهید تا لبه دهانه رحم آزاد شود. سپس آن را به سمت پایین بکشید تا فنجان آزاد شود.
  • وقتی فنجان بیرون آمد، آن را در حمام خالی کنید.
  • مراقبت های پس از استخراج
  • اگر می خواهید دوباره از جام قاعدگی استفاده کنید باید آن را خوب بشویید. برای حفظ بهداشت واژن باید حداقل دو بار در روز فنجان را خالی کنید. لیوان های قاعدگی قابل استفاده مجدد بادوام هستند و از 6 ماهگی تا 10 سالگی قابل استفاده هستند. لیوان های یکبار مصرف را بعد از یک بار مصرف دور بریزید.

 

کاپ قاعدگی چیست؟ نحوه استفاده، مزایا و معایب آن

مزایای فنجان قاعدگی چیست؟

1. زیست محیطی و اقتصادی است:

تا 10 سال می توانید از فنجان قاعدگی قابل استفاده مجدد استفاده کنید. این به معنای تولید زباله و هزینه های کمتر است. البته این موضوع در موردکاپ یکبار مصرف قاعدگی صدق نمی کند.

 

2. می توانید آن را تا 12 ساعت نگه دارید:

شما باید بعد از 4 تا 8 ساعت تامپون را عوض کنید، اما لایه ها می توانند مدت بیشتری روی بدن شما باقی بمانند. به همین دلیل برای استفاده در شب مناسب هستند. هنگامی که آن را به درستی وارد واژن کردید، دیگر نیازی به استفاده از نوار بهداشتی یا نوار بهداشتی روزانه ندارید.

 

3. ظرفیت زیادی دارد:

هر فنجان قاعدگی می تواند حدود 30 میلی لیتر مایع در خود جای دهد که تقریباً دو برابر یک تامپون یا نوار بهداشتی فوق جاذب است. این به شما در روزهایی که خونریزی شدید دارید، آرامش می بخشد.

 

کاپ قاعدگی چیست؟ نحوه استفاده، مزایا و معایب آن

4. بو را کاهش می دهد:

خون قاعدگی وقتی در معرض هوا قرار می گیرد بوی بدی تولید می کند. اما این دوشاخه ها در برابر هوا غیر قابل نفوذ هستند و به همین دلیل بوی بدی تولید نمی کنند.

 

5. ایمن تر است:

استفاده از تامپون می تواند باعث عفونتی به نام سندرم شوک سمی شود. اما چون جام قاعدگی خون را جمع می کند و آن را جذب نمی کند، امکان ابتلا به این نوع عفونت وجود ندارد.

 

6. سالم تر است:

در کاپ قاعدگی از مواد شیمیایی های که در تامپون ها و نوارهای بهداشتی  استفده شده،(مانند سفید کننده و دیوکسین)  استفاده نمی شود. به گفته سازمان بهداشت جهانی، برخی از دیوکسین ها می توانند سرطان زا باشند. بنابراین استفاده از کاپ قاعدگی سالمتر از تامپون و نوار بهداشتی است. همچنین به دلیل اینکه فنجان قاعدگی واژن را خشک نمی کند از خشکی واژن و بسیاری از عفونت ها از جمله عفونت های قارچی جلوگیری می کند.

 

کاپ قاعدگی چیست؟ نحوه استفاده، مزایا و معایب آن

مضرات فنجان قاعدگی چیست؟

 

1. گاهی اوقات پیدا کردن کپی صحیح دشوار است:

کاپ هادر اندازه های مختلفی وجود دارند. پیدا کردن اندازه مناسب گاهی اوقات یک چالش است. به خصوص اگر رحم خمیده یا دهانه رحم پایینی دارید. ممکن است لازم باشد چندین اندازه مختلف را امتحان کنید، و این می‌تواند گاهی باعث نشت خونریزی شود.

 

2. ممکن است به سختی آن را بیرون بیاورید:

حتی اگر فنجان به راحتی وارد واژن شود، برداشتن آن کمی دشوار است. شما باید در حالت نشسته باشید و برای برداشتن آن، باید از عضلات دیافراگم لگن خود استفاده کنید تا فنجان را به سمت پایین فشار دهید تا دستتان به آن برسد. اگر این کار را در یک مکان عمومی انجام می دهید، باید کاسه را در حمام عمومی بشویید که ممکن است خیلی تمیز نباشد. در چنین مواقعی می توانید یک بطری آب از خانه بردارید و داخل فنجان بریزید و سپس با دستمال توالت خشک کنید.

 

3.ممکن است با آی. یو. دی تداخل پیدا کند

برخی از تولیدکنندگان فنجان قاعدگی توصیه می کنند که اگرشما از  آی. یو. دی استفاده می کنید از فنجان قاعدگی استفاده نکنید زیرا می تواند نخ را بکشد یا حرکت دهد. با این حال، یک مطالعه در سال 2012 این را تایید نکرد. با این حال، بهتر است مراقب باشید و با فنجان قاعدگی همراه باشید. از UDD استفاده نکنید یا حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

کاپ قاعدگی چیست؟ نحوه استفاده، مزایا و معایب آن

4. ممکن است به ترکیبات آن حساسیت داشته باشید.

اکثر فنجان های قاعدگی از مواد بدون لاتکس ساخته شده اند، به این معنی که بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی به لاتکس می توانند با خیال راحت از آنها استفاده کنند. با این حال، برخی از افراد ممکن است به لاستیک یا سیلیکونی که درپوش ها از آن ساخته شده است حساسیت داشته باشند.

 

5. ممکن است باعث خارش واژن شود.

کاپ های قاعدگی می توانند واژن شما را تحریک کرده و باعث خارش واژن شوند، به خصوص اگر آن را به خوبی تمیز نکنید. همچنین، اگر آن را به درستی قرار ندهید، می تواند باعث ناراحتی و درد شود.

 

6. می تواند باعث عفونت شود.

اگرچه در قسمت فواید اشاره کردیم که فنجان های قاعدگی در مقایسه با تامپون خطر عفونت واژن را کاهش می دهند، اما اگر خوب شسته و تمیز نشوند می توانند باعث آلودگی و عفونت شوند.

کاپ قاعدگی چیست؟ نحوه استفاده، مزایا و معایب آن