SiteLogo

کیست بیکر چیست و چگونه درمان می شود؟

0 339
کیست بیکر چیست

کیست بیکر برآمدگی روی سینوویوم زانو است. این بدان معنی است که سینوویوم به پشت و پایین زانو امتداد می یابد. این وضعیت به دلیل افزایش مایع در بورس خلفی زانو است. کیست هایی با اندازه های مختلف در پشت داخلی زانو دیده می شود که به ویژه هنگام ایستادن آشکار می شود.
فتق اولیه نیست و عموماً با شرایطی مانند آرتروز و آرتریت روماتوئید همراه است. بیماران درد زیادی ندارند و گاهی نیز درد را گزارش می دهند.

 

علل ایجاد کیست بیکر

یکی از علل کیست زانو بیکر مایع مفصلی یا مایع سینوویال است که به طور معمول سطح داخلی کپسول مفصلی را به صورت لایه ای می پوشاند. سلولهای سینوویال در زانو گاهی مقادیر زیادی از این مایع را تولید می کنند که فشار زیادی به کپسول مفصلی وارد می کند. این فشار باعث تورم پشت زانو می شود. این تورم شدید باعث ایجاد کیست در پشت زانو می شود.

 

کیست بیکر چیست

شایع ترین علل کیست بیکر

  • آسیب های غضروفی زانو (آسیب های منیسک)
  • آرتروز زانو
  • آرتریت روماتوئید زانو
  • سایر علل التهاب زانو.

از آنجا که زانو یک مفصل بسیار پیچیده است ، می توان به راحتی آسیب دید. این آسیب ها می توانند باعث التهاب زانو و تشکیل کیست در پشت زانو شوند.
علاوه بر مایع مفصلی ، لخته شدن خون می تواند باعث کبودی و تورم در پشت زانو و پشت ساق شود. برای پزشک مهم است که پشت زانو را برای وجود توده ای در پشت زانو بررسی کند تا مشخص شود که این توده ناشی از کیست حاوی مایع یا لخته خون است. MRI یا سونوگرافی (سونوگرافی) ممکن است برای تشخیص این مورد نیاز باشد.

عوامل خطر

عواملی که خطر عوارض کیست بیکر را افزایش می دهند عبارتند از:

  • آرتروز
  • آرتریت عفونی
  • افتادن زانو
  • آسیب یا پارگی غضروف قبلی
  • سابقه تزریق کورتیکواستروئید در اطراف زانو
  • در گذشته جراحی زانو انجام داده اید
  • سینوویت زانو

کیست بیکر چیست

علائم کیست بیکر چیست؟

کیست بیکر ممکن است دردناک نباشد و در برخی موارد ، فرد ممکن است اصلا متوجه این کیست نشود. با این حال ، اگر علائم کیست بیکر مشاهده شود ، شامل موارد زیر است:

  • درد خفیف تا شدید
  • خشکی و بی حرکتی زانو.
  • محدودیت حرکت زانو
  • برآمدگی پشت زانو
  • کبودی در زانوها و پاها.
  • کی پاره شده

کیست بیکر چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک ابتدا زانوی شما را مورد بررسی فیزیکی قرار می دهد تا برآمدگی پشت زانو را با دست لمس کند. اگر کیست از نظر اندازه کوچک باشد ، پزشک زانوی آسیب دیده را با زانو سالم مقایسه کرده و دامنه حرکتی زانو را ارزیابی می کند. اگر کیست خیلی سریع رشد کند یا باعث درد شدید یا تب شود ، پزشک ممکن است آزمایشات بیشتری را تجویز کند. از این آزمایشات می توان برای بررسی عوامل دیگر مانند تومور که باعث ایجاد توده شده اند استفاده کرد. این آزمایشات غیر تهاجمی شامل MRI یا تصویربرداری سونوگرافی است.

اگرچه ممکن است اشعه ایکس کیست را نشان ندهد ، اما برای تشخیص التهاب یا آرتروز زانو به اشعه ایکس نیاز است.

تصاویر MRI می توانند کیست و همچنین هرگونه آسیب غضروف را به وضوح نشان دهند. کیست بیکر معمولاً با MRI زانو تشخیص داده می شود که می تواند به هر دلیل دیگری انجام شود. مزیت شگرف تصویربرداری رزونانس مغناطیسی وضوح بالای تصاویر بافت نرم داخلی و همچنین توانایی به دست آوردن تصاویر چند بعدی است که به تشخیص ترکیب عناصر تشکیل دهنده کیست امکان می دهد.

 

کیست بیکر چیست

درمان کیست بیکر

درمانهای محافظه کارانه عبارتند از:

استراحت کنید

فعالیتهای روزانه را کنترل کنید ، از نشستن با چهار و دو پا خودداری کنید ، از پریدن ، دویدن و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

مصرف مسکن های غیر استروئیدی

مطالعات نشان داده است که آسپیراسیون و تخلیه با سوزن کیست عموماً به دلیل گرانروی زیاد مایع ناموفق بوده و با عود زیاد همراه است.
به طور کلی ، هدف اولیه در درمان کیست های علامتی ، کاهش افیوژن مفصل و آسیب به دریچه بین بورس و مفصل است. درمانهای جراحی و آرتروسکوپی باز در مواردی استفاده می شود که درد و تورم آزاردهنده و با محدودیت حرکت زانو باشد. قبل از برداشتن کیست با عمل جراحی ، عامل زمینه ای (مانند منیسک پاره شده) باید درمان شود. در غیر این صورت ، عود کیست شایع است.
در بسیاری از موارد ، پس از تأیید ارتباط کیست بیکر با ضایعات داخل مفصلی ، درمان آرتروسکوپی کیست همزمان با درمان ضایعات داخل مفصلی می تواند تورم کیست را بهبود بخشد و از عود آن جلوگیری کند. درمان آسیب های داخل مفصلی به کاهش نشت مایع مفصلی کمک می کند و در نهایت می تواند برای برداشتن کیست های باز استفاده شود. در مواردی که کیست بیکر با آرتروز شدید همراه باشد ، تعویض کامل مفصل زانو می تواند به طور همزمان کیست را التیام بخشد و باعث درد شود. آرتروز

گاهی کیست بیکر به خودی خود برطرف می شود. اما اگر کیست بزرگ و دردناک باشد ، پزشک ممکن است درمانهای زیر را تجویز کند:

دارو

پزشک شما ممکن است داروی کورتیکواستروئید مانند کورتیزون را برای کاهش التهاب به زانو تزریق کند. این می تواند درد را کاهش دهد ، اما همیشه مانع از برگشت کیست نمی شود.
در درمان آرتروز زانو (کیست بیکر) ، از روش تزریق PRP (PRP) و ازن درمانی نیز برای کاهش درد و التهاب ناشی از آن استفاده می شود.

کیست بیکر چیست

مایع را بردارید

ممکن است پزشک از سوزن برای خارج کردن مایع از مفصل زانو استفاده کند. این فرآیند آسپیراسیون سوزنی نامیده می شود و سوزن معمولاً با سونوگرافی هدایت می شود.

عمل جراحي

برخی از متخصصان توصیه می کنند که مایع را با تزریق هیدروکورتیزون استات به داخل کیست تخلیه کنید.
جراحی می تواند انجام شود ، که در موارد زیر بیشتر رایج است:
1. کیست بسیار دردناک است.
2. کیست بسیار بزرگ است

فیزیوتراپی

استفاده از کمپرس یخ ، بانداژ و عصا می تواند به کاهش درد و تورم کمک کند. همچنین کاهش دامنه حرکتی و انجام تمریناتی برای تقویت عضلات اطراف زانو می تواند علائم را کاهش داده و عملکرد زانو را حفظ کند.
در صورت امکان ، پزشک علت اصلی کیست بیکر را درمان می کند. اگر پزشک تشخیص دهد که یک غضروف پاره شده مایع مفصلی زیادی تولید کرده است ، ممکن است دستور جراحی برای برداشتن یا ترمیم غضروف پاره شده را بدهد.
کیست های بیکر ناشی از آرتروز معمولاً با آرتریت درمان می شوند. در این موارد به ندرت به جراحی نیاز است.

کیست بیکر چیست

سایر مداخلات برای درمان کیست بیکر

کیست های بیکر در برخی از بیماران علیرغم مدیریت کافی فیزیوتراپی با روش های محافظه کارانه یا جراحی درمان نمی شوند. در چنین مواردی، فیزیوتراپ یا پزشک بهترین دوره مدیریت عوارض را پس از معاینه دقیق استفاده از داروها ، تزریق کورتیکواستروئید یا جراحی بیشتر برنامه ریزی می کند.

تمرینات کیست بیکر

حرکات و تمرینات اصلاحی زیر به طور کلی به بیماران مبتلا به کیست بیکر آموزش داده می شود. توجه داشته باشید که قبل از شروع این تمرینات ، باید با فیزیوتراپ در مورد مناسب بودن آنها مشورت کنید. این تمرینات معمولاً 3 بار در روز و تنها در صورت عدم ایجاد یا تشدید علائم انجام می شوند.

زانو را خم و راست کنید

تا آنجا که ممکن است زانو را خم و راست کنید تا درد بدتر نشود. این حرکت برای بهبود حرکت زانو مفید است. این تمرین را 20 بار تکرار کنید.

کیست بیکر چیست

انقباض ایستا عضلات چهارسر ران.

ماهیچه جلوی ران (چهارسر) را با فشار دادن روی زانو و حوله ای که زیر زانو قرار داده است ، سفت کنید. انگشتان خود را روی عضلات چهارسر ران قرار دهید تا در حین انقباض عضله احساس تنش کند. به مدت 5 ثانیه در این حالت بمانید و تا زمانی که علائم تشدید نشوند ، حرکت را تا آنجا که ممکن است 10 بار تکرار کنید.

چگونه می توان از کیست بیکر جلوگیری کرد؟

ابتدا باید از آسیب های زانو جلوگیری کرد. استفاده از کفش مناسب و استاندارد نیز مهم است. همچنین قبل از ورزش حتماً خود را گرم کنید و در صورت آسیب دیدگی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

هرچه بیشتر از فعالیت هایی که باعث آسیب زانو می شوند اجتناب کنید ، خطر ابتلا به کیست پشت زانو یا کیست بیکر کاهش می یابد.

کیست بیکر چیست

چه کسانی می توانند کیست بیکر بگیرند؟

به طور کلی ، این بیماری در بزرگسالان بیشتر از کودکان شایع است. به خصوص اگر مشکل یا بیماری خاصی در ناحیه زانو وجود داشته باشد ، احتمال این بیماری افزایش می یابد. گاهی اوقات ، عود این بیماری در کودکان 4 تا 7 سال گزارش شده است. بیشتر افراد بین 35 تا 70 سال با سابقه آسیب زانو در معرض خطر هستند