SiteLogo

سرطان پستان چیست؟ علائم، تشخیص و درمان بیماری سرطان سینه

0 544
سرطان سینه

سرطان پستان سرطانی در سلولهای پستان است.پس از سرطان پوست ، سرطان پستان شایع ترین سرطان تشخیص داده شده در زنان در ایالات متحده است. سرطان پستان می تواند در مردان و زنان رخ دهد ، اما در زنان بسیار شیوع دارد.

برای تأمین اعتبار و تحقیقات در مورد سرطان پستان ، که به پیشرفت در تشخیص و درمان سرطان پستان کمک کرده است ، حمایت قابل توجهی انجام شده است. افزایش میزان بقای سرطان پستان و کاهش مداوم تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری عمدتا به عواملی از جمله تشخیص به موقع ، رویکردهای شخصی جدید برای درمان و درک بهتر بیماری مربوط می شود.

سرطان پستان در زنان

علائم

علائم سرطان پستان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پستانک تغییر می کند

توده های سینه یا ضخیم شدن آن متفاوت از بافت اطراف است
اندازه ، شکل و شکل ظاهری پستان تغییر می کند
تغییراتی در پوست پستان ، مانند فرورفتگی
نوک پستان جدید با سر معکوس
لایه برداری ، پوسته پوسته شدن ، ایجاد پوسته یا لایه برداری از ناحیه رنگدانه ای پوست اطراف نوک سینه (آرئول) یا پوست پستان.
قرمزی سینه ها یا منافذ پوست مانند پوست نارنجی
چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟
اگر متوجه سوراخ شدن پستان یا تغییر دیگری شدید – حتی اگر انجام ماموگرافی اخیر طبیعی باشد ، بلافاصله با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

علائم سرطان سینه

دلیل

پزشکان می دانند که سرطان پستان زمانی ایجاد می شود که برخی از سلولهای پستان شروع به رشد غیر طبیعی می کنند. این سلولها سریعتر از سلولهای سالم تقسیم و تجمع می یابند و باعث تشکیل جمع یا توده می شوند. سلول ها از طریق پستان شما به غدد لنفاوی یا سایر قسمت های بدن گسترش می یابند (می توانند باعث متاستاز شوند).

سرطان پستان معمولاً با سلول های مجرای شیر (سرطان مجرای تهاجمی) شروع می شود. سرطان پستان می تواند از یک بافت غده ای به نام غده (تومور لوبولار تهاجمی) یا از سلول ها یا بافت های دیگر داخل پستان شروع شود.

محققان عوامل هورمونی ، سبک زندگی و محیطی را شناسایی کرده اند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. با این حال ، مشخص نیست که چرا برخی از افراد بدون عوامل خطر به سرطان مبتلا می شوند ، در حالی که سایر عوامل خطر هرگز رخ نمی دهند. سرطان پستان به احتمال زیاد در اثر تعامل بین ترکیب ژنتیکی و محیط شما ایجاد می شود.

عوامل افزایش سرطان سینه

سرطان پستان ارثی

پزشکان تخمین می زنند که حدود 5 تا 10 درصد سرطان های پستان ناشی از جهش های ژنتیکی است که از طریق خانواده منتقل می شود.

چندین جهش ژنتیکی شناسایی شده است که ممکن است احتمال سرطان پستان را افزایش دهد. ژن 1 سرطان پستان (BRCA1) و ژن 2 سرطان پستان (BRCA2) مشهورترین آنها هستند که هر دو خطر سرطان پستان و تخمدان را افزایش می دهند.

اگر سابقه خانوادگی سرطان پستان یا سرطان های دیگر دارید ، ممکن است پزشک برای شناسایی BRCA یا سایر جهش های ژنی در خانواده شما آزمایش خون را توصیه کند.

از پزشک خود برای مشاوره از یک مشاور ژنتیک که می تواند سابقه پزشکی خانواده شما را کنترل کند ، بخواهید. یک مشاور ژنتیک می تواند در مورد مزایا ، خطرات و محدودیت های آزمایش ژنتیکی برای تصمیم گیری مشترک به شما کمک کند.

عوامل خطر

عوامل خطر سرطان پستان همه مواردی هستند که احتمال ابتلا به سرطان پستان را در شما بیشتر می کنند. با این حال ، داشتن یک یا حتی چند عامل خطر سرطان پستان به معنای ابتلا به سرطان پستان نیست. بسیاری از زنان مبتلا به سرطان پستان ، به جز زنان ، هیچ عامل خطر دیگری ندارند.

پیشگیری-از-سرطان-پستان-ارثی

عوامل مرتبط با افزایش خطر سرطان پستان عبارتند از:

زن باش بروز سرطان پستان در زنان بسیار بیشتر از مردان است.

افزایش سن هرچه پیرتر می شوید ، خطر ابتلا به سرطان پستان افزایش می یابد.

سابقه بیماری پستان. اگر نمونه برداری از پستان و درجا (LCIS) یا هیپرپلازی غیرطبیعی پستان داشته باشید ، خطر ابتلا به سرطان پستان افزایش می یابد.

سابقه سرطان پستان. اگر در یک پستان سرطان پستان دارید ، خطر ابتلا به سرطان در سینه دیگر افزایش می یابد.

سابقه خانوادگی سرطان پستان. اگر مادر ، خواهر یا دختر شما مبتلا به سرطان پستان شوند ، به ویژه در سنین پایین ، خطر سرطان پستان افزایش می یابد. با این حال ، اکثریت قریب به اتفاق افرادی که مبتلا به سرطان پستان هستند ، سابقه خانوادگی بیماری ندارند.

ژن های ارثی که خطر سرطان را افزایش می دهند. جهش در برخی ژن ها که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد می تواند از والدین به فرزند دیگر منتقل شود. مشهورترین جهش های ژنی BRCA1 و BRCA2 نامیده می شوند. این ژن ها به طور چشمگیری خطر سرطان پستان و سایر سرطان ها را افزایش می دهند ، اما لزوماً منجر به سرطان نمی شوند.
تابش – تشعشع. اگر در دوران جوانی یا در سنین نوجوانی پرتودرمانی به سینه خود انجام داده اید ، خطر ابتلا به سرطان پستان افزایش می یابد.
چاقی چاقی خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

قاعدگی از سنین پایین شروع می شود. قاعدگی قبل از 12 سالگی خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

یائسگی از سنین پیری آغاز می شود. اگر بعد از پیری یائسگی را شروع کنید ، بیشتر احتمال دارد که به سرطان پستان مبتلا شوید.

به دنیا آوردن اولین فرزند در سنین پیری. زنانی که پس از 30 سالگی اولین فرزند خود را به دنیا می آورند ، خطر ابتلا به سرطان پستان افزایش می یابد.

او باردار نبود. زنانی که هرگز باردار نشده اند در مقایسه با زنانی که یک یا چند بارداری دارند بیشتر در معرض خطر سرطان پستان هستند.

هورمون درمانی بعد از یائسگی. زنانی که برای درمان علائم یائسگی از هورمون درمانی در ترکیب با استروژن و پروژسترون استفاده می کنند ، خطر ابتلا به سرطان پستان افزایش می یابد. با قطع مصرف این داروها در زنان ، خطر ابتلا به سرطان پستان کاهش می یابد.

نوشیدن الکل. الکل خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد

علت سرطان پستان

جلوگیری کردن

کاهش خطر سرطان پستان در زنان در معرض خطر متوسط

ایجاد تغییراتی در زندگی روزمره می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان کمک کند. تلاش كردن:

از پزشک خود در مورد غربالگری سرطان پستان س Askال کنید. با پزشک خود در مورد زمان شروع آزمایش سرطان پستان مانند معاینه پستان یا ماموگرافی صحبت کنید.

با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات غربالگری صحبت کنید. با هم می توانید تصمیم بگیرید که کدام استراتژی غربالگری سرطان پستان برای شما مناسب است.

برای آزمایش دانش خود از پستان ، با بررسی سینه ها ، سینه های خود را بهتر بشناسید. به منظور بررسی حساسیت پستان ، زنان می توانند با انجام معاینه پستانی گاه به گاه ،

پستان خود را معاینه کنند. در صورت مشاهده تغییرات جدید ، توده ها یا سایر علائم غیرمعمول در پستان خود ، بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید.

دانش در مورد سرطان پستان ممکن است مانع از سرطان پستان شود ، اما می تواند به شما در درک بهتر تغییرات طبیعی پستان و شناسایی علائم و نشانه های غیرمعمول کمک کند.

نوشیدن الکل. اگر تصمیم به نوشیدن دارید ، میزان الکل خود را بیش از یک بار در روز محدود کنید.

بیشتر روزهای هفته ورزش کنید. سعی کنید در بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. اگر این اواخر فعال نبوده اید ، از پزشک خود درمورد اشکال سوال کنید و به آرامی شروع کنید.
هورمون درمانی بعد از یائسگی را محدود کنید. هورمون درمانی ترکیبی خطر سرطان پستان را افزایش می دهد. در مورد مزایا و خطرات هورمون درمانی با پزشک خود صحبت کنید.

برخی از زنان در دوران یائسگی علائم اضطرابی را تجربه می کنند و برای این زنان ممکن است خطر سرطان پستان شناخته شود تا علائم یائسگی از بین برود.

برای کاهش خطر سرطان پستان ، باید در اسرع وقت از کمترین دوز هورمون درمانی استفاده شود.

وزن خود را کنترل کنید. اگر وزن شما سالم است ، سعی کنید آن وزن را حفظ کنید. در صورت نیاز به کاهش وزن ، از پزشک خود در مورد یک استراتژی سالم برای اجرای آن س askال کنید. روزانه تعداد کالری های خود را کاهش دهید و به تدریج میزان ورزش را افزایش دهید.

یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید. زنانی که از رژیم غذایی مدیترانه ای با روغن زیتون بکر و مخلوطی از آجیل استفاده می کنند احتمال ابتلا به سرطان پستان در آنها کمتر است. رژیم غذایی مدیترانه ای اغلب بر روی غذاهای گیاهی مانند میوه ها ، سبزیجات ، غلات ، حبوبات و مغزها تمرکز دارد. افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای دارند چربی های سالم مانند کره را به جای گوشت قرمز و روغن زیتون را به جای ماهی ترجیح می دهند.

پیشگیری از سرطان سینه

کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان پر خطر

اگر پزشک سابقه خانوادگی شما را ارزیابی کرده است و متوجه شده است که عوامل دیگری نیز وجود دارد که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد ، مانند ضایعات پیش سرطانی ، ممکن است بخواهید گزینه های زیر را برای کاهش خطر در نظر بگیرید.

داروهای پیشگیری کننده (پروفیلاکسی شیمیایی). داروهای مسدود کننده استروژن ، مانند تعدیل کننده های گیرنده انتخابی استروژن و مهارکننده های آروماتاز ​​، خطر ابتلا به سرطان پستان را در زنان در معرض خطر کاهش می دهد.

به دلیل خطر عوارض جانبی ، پزشکان این داروها را برای زنان در معرض خطر بالای سرطان پستان تجویز می کنند. با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات صحبت کنید.

جراحی پیشگیری زنانی که در معرض خطر بسیار بالای سرطان پستان هستند ممکن است سینه های سالم خود را با جراحی برداشته شوند (ماستکتومی پیشگیری). همچنین می توانید تخمدان سالم (اووفورکتومی پیشگیری) را بردارید تا خطر ابتلا به سرطان پستان و سرطان تخمدان را کاهش دهید.

Saratan-Sine