SiteLogo

بواسیر چیست و چه علائمی دارد؟

0 470
hemorrhoid-1

بواسیر همان بالشتک های عروقی است که در روده راست قرار دارد و به فرد در کنترل روده کمک میکند. وقتی که تورم و فشار مقعد بیشتر شود باعث ملتهب شدن میشود و دردناک است و با توجه به موارد زیر رخ میدهد:

1- رژیم های کم فیبر

2- فشار آوردن هنگام حرکات روده

3- نشستن طولانی مدت

4- بارداری

5- چاقی

6- بلند کردن چیزی سنگین با فرم نادرست

بواسیر را همه ی افراد دارند و برای بعضی ها ملتهب میشود. اما همه ی افراد به آن مبتلا هستند. زمانی که بواسیر ملتهب شود فرد دچار خارش، خونریزی و درد میشود. بعضی از افراد بواسیرشان خود به خود از بین میرود اما گاهی اوقات هم برای کمتر شدن درد باید به پزشک مراجعه کرد و نکاتی را که پزشک میگوید را رعایت کرد.

بیماری بواسیرچیست

بواسیر دونوع دارد:

1- بواسیر داخلی که داخل رکتیوم قرار دارد و دردش کمتر است

2- بواسیر خارجی که اطراف مقعد است و زیر پوست قرار دارد و دردناک است

چه زمانی برای بواسیر باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در بعضی مواقع با خوردن فیبر و نوشیدن زیاد آب ممکن است بواسیر در منزل درمان شود و نیازی به پزشک و دارو نباشد. اما بعضی مواقع هم مراجعه به پزشک باعث میشود که هرچه سریع تر بواسیر درمان شود و دردش اش تسکین پیدا کند. در بعضی مواقع هم دچار شدت بیشتر میشود و با دارو و درمان های خانگی نتیجه ای نخواهید گرفت.

بواسیر

بواسیر چه علائمی دارد؟

1- قبل و بعد از حرکات روده دچار خونریزی شدید:

اگر هنگام مدفوع خونی را دید باید به پزشک مراجعه کنید زیرا حرکات روده اگر با بواسیر همراه باشد دچار خونریزی میشود. البته این خون ممکن است نشانه سرطان روده بزرگ و کوچک و مقعد باشد. بهتر است با پزشکتان تماس بگیرید. زیرا او میتواند تشخیص دهد که خونریزی چه علتی دارد و برای درمان اش چه کاری را باید انجام دهید.

2- در زمان یک هفته درمان نشود و ادامه دار باشد:

اگر که درد، سوزش و خارش تان در مدت یک هفته درمان نشد باید به پزشک مراجعه کنید. البته بعضی از علائم بواسیر خود به خود برطرف میشوند و بعضی از علائم هم با وجود پزشک قابل درمان نیست و نمیتوان درمان شان کرد و تا آخر عمرتان با شما است. پزشک میتواند درمان هایی مانند رعایت و تغییر رژیم غذایی ، بستن باند را به شما پیشنهاد دهد.

3- اگر علائم شدید شود:

بسیاری از داروهای خانگی وجود دارند تا درد و سوزش شما را کم کنند اما نمیتوانند آن ها را برای همیشه از بین ببرد به همین دلیل باید تحت نظر پزشک باشید تا وضع تان بدتر نشود. پزشک میتواند راجب رژیم غذایی، هیدراته ماندن بدن و تغییر عادتهای حمام به شما کمک کند.

4- اگر حس برآمدگی داشتید ممکن است بواسیر افتاده باشد:

اگر که بواسیر داخلی تان ملتهب شود میتواند خارج از مقعد باشد. البته بیشتر مواقع خود به خود جمع میشود اگر باعث درد و خونریزی شده است و جمع نمیشود به پزشک مراجعه کنید.

مطمئن نیستید که آیا بواسیر دارید یا نه:

زمانی که میبیند دچار درد، سوزش و خونریزی شده اید این ها میتواند نشانه بواسیر ملتهب باشد. اگر که سابقه بواسیر داشته باشید بروز میکند. پس بهتر است به پزشک مراجعه کنید. البته اگر به متخصص مراجعه کنید میتواند تشخیص دهد که شما دچار سرطان نشده اید.

علایم بواسیر

نکاتی که پزشک هنگام معاینه به شما خواهد گفت چیست؟

مروری بر سابقه پزشکی شما

درباره علائم خود بحث کنید

معاینه ی جسمی

زمانی که شما برای معاینه به پزشک مراجعه میکنید ممکن است معاینه داخلی مقعد و راست روده انجام شود. اگر که شما در معرض سرطان قرار داشته باشید پزشک برایتان کونولوسکوپی را مینویسد تا انجام دهید و مطمئن شود که درد و خونریزی شما مسئله پیچیده ای ندارد.

زمانی که برای درمان به پزشک مراجعه میکنید این را بدانید که مانند دیگر بیماری ها به مراقبت نیاز دارید. اگر سریع درمان شود درد هم کاهش پیدا میکند.

بواسیر و راه کار ان

منبع: نی نی سایت