SiteLogo

روماتیسم چیست و راهکار درمان آن

2 563
روماتیسم

روماتیسم یک وضعیت خود ایمنی است و بدین معناست که سیستم ایمنی به بافت سالم بدن حمله می کند . اگرچه که هنوز علت اصلی بیماری های خود ایمنی به طور قطع بیان نشده است اما تئوری هایی در مورد آن وجود دارد . روماتیسم موجب التهاب، درد و تورم مفاصل بدن میشود. این بیماری معمولا مزمن بوده و در دراز مدت موجب تخریب مفصل می شود. 

انواع روماتیسم

  • روماتیسم مکانیکی
  • روماتیسم التهابی

 آرتروز، به عنوان روماتیسم مکانیکی شناخته می شود و با فعالیت ارتباط مستقیم دارد ، علایم آرتروز با حرکت و فعالیت های بدنی بروز پیدا می کند .

بیماری آرتریت روماتوئید، روماتیسم التهابی است، روماتیسم های التهابی بیماری خودایمنی هستند و با فعالیت و تحرک بدنی ارتباط ندارند و بالعکس در حالت استراحت ، التهابات و در نتیجه دردهای بیماران مبتلا بیشتر می شود.

روماتیسم (1)

علائم روماتیسم مفصلی چیست؟

مهمترین علائم روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید درد و خشکی صبحگاهی مفاصل بدن بخصوص دست همراه با احساس ضعف و خستگی است که به‌صورت تدریج در عرض چند هفته تا چند ماه ایجاد شده و شدت پیدا می‌کند.

مفاصل آسیب پذیر در بیماری روماتیسم

شایعترین مفاصل درگیر، مفاصل انگشتان دست، مچ دست، پا و مچ پا هستند.

با این حال هر مفصلی در بدن امکان آسیب پذیری از این بیماری را دارد. زانو، مفصل ران، شانه، آرنج و گردن هم در این بیماری درگیر می‌شوند.

از خصوصیات ابتلا مفاصل در این بیماری این‌ است که مفاصل به‌صورت دوطرفه درگیر می‌شوند مثلا مچ هر دو دست یا انگشتان هر دو دست است.

دلایل ابتلا به رماتیسم مفصلی

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به رماتیسم مفصلی را افزایش دهند عبارت اند از:

جنسیت و سن: شیوع روماتیسم مفصلی در زنان نسبت مردان بیشتر است، در هر سن و سالی ممکن است این مشکل ظاهر شود اما اغلب افراد ۴۰ تا ۶۰ سال دچار آن هستند.

سابقه فامیلی: اگر یکی از اعضای خانواده شما به این بیماری مبتلا باشد، خطر ابتلای شما به این بیماری بیشتر از افراد دیگر است.

دخانیات:سیگار کشیدن نه تنها خطر ابتلا به روماتیسم مفصلیرا افزایش می دهد بلکه رابطه مستقیمی با شدیدتر شدن آن دارد. افرادی که زمینه ارثی و ژنتیکی هم دارند، باید مراقب باشند و از دخانیات استفاده نکنند.

مشکلات وزن: به نظر می رسد افرادی که مشکلات اضافه وزن دارند، بیشتر درخطر ابتلا به آرتریت روماتوئید هستند.

روماتیسم مفصلی

درمان بیماری روماتیسم

برای درمان روماتیسم روش های زیادی از سوی متخصصین ارائه شده است اما باید بدانید هیچ کدام از این روش ها قطعی نیست. در اینجا به برخی از این روش ها که ممکن است تاثیر بهتری از سایر روش های درمانی داشته باشند، اشاره کوتاهی خواهیم کرد.

1. مهار بیماری

قبل از هر درمان شیمیایی و خانگی باید تا حد ممکن از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد، به همین منظور از داروهایی استفاده می شود که مانع پیشروی بیماری و درگیری سایر اندام ها شده و بیمار را از رنج و درد بیشتر می رهاند. برای درمان موقت روماتیسم می توان از داروهایی مثل  داروهای ضد روماتیسم اصلاح کننده بیماری یا همان DMARDS و داروهای بیولوژیک استفاده کرد.

2. جراحی و فیزیوتراپی

علاوه بر موارد گفته شده که عموما روشهای شیمیایی برای درمان روماتیسم هستند، روش های دیگری مثل فیزیوتراپی، استفاده از وسیله های کمکی و عمل جراحی نیز ممکن است از سوی برخی پزشکان و متخصصان پیشنهاد شود.

بیماری-های-روماتولوژی

 

3. درمان بیماری روماتیسم با روش های گیاهی

روش های درمان خانگی و درمان روماتیسم با گیاهان دارویی از جمله متدهایی است که این روزها طرفداران خاص خود را دارد. هر چند ممکن است درمان روماتیسم با گیاهان دارویی نسبت به متدهای شیمیایی تاثیر کمتری در درمان این بیماری داشته باشد، اما بهره بردن از سنت نیاکان به ما در کاهش درد ناشی از التهاب مفاصل و همچنین پیشروی بیماری کمک می می کند. 

درمان روماتیسم با عسل

برای درمان روماتیسم با عسل، بیمار مبتلا به روماتیسم در کنار داروهایی شیمیایی می تواند با مصرف روزانه یک قاشق عسل طبیعی که با چند قطره روغن سیاه دانه مخلوط شده، دردهای ناشی از التهاب مفاصل را تسکین دهد

درمان روماتیسم با داروهای گیاهی

درمان روماتیسم با داروهای گیاهی از دیگر روش های خانگی است که می تواند در تسکین درد و بهبود بیماری موثر باشد. برای این کار گیاهان زیادی هستند که می توانید از آنها بهره بگیرید، که ما در این مقاله موثرترین آنها را معرفی می کنیم.

درمان روماتیسم

زردچوبه

زردچوبه از ادویه هایی است که در همه خانه های ایرانی یافت می شود و چاشنی اصلی غذاهای ایرانی است، اما خالی از لطف نیست که بدانید این چاشنی خوشمزه علاوه بر طعم بی نظیری که دارد، می تواند در درمان بسیاری از بیماری نیز موثر باشد. روماتیسم هم از جمله بیماری هایی است که می توان برای درمان آن از این گیاه شگفت انگیزاستفاده کرد.

زنجبیل

زنجبیل گیاه خوشبو و خوش طعمی است که در اکثر غذاهای ایرانی به عنوان یک چاشنی معطر، عطر و طعم بینظیری خلق می کند، اما در کنار عطر و بوی بینظیر آن، نباید از خواص معجزه آسای درمانی زنجبیل غافل شد.

زنجبیل

اثرات بلند مدت روماتیسم مفصلی:

این بیماری می‌تواند به طور بالقوه به استخوان‌ها، غضروف‌ها و سایر مفاصل آسیب بزند. آسیب به مفصل به طور معمول در طول زمان بدتر می‌شود و غیر قابل بازگشت است.

خطر دچار شدن به این مشکلات و خطر آسیب به مفصل و ناتوانی آن می‌تواند با درمان‌های موثر و به موقع کاهش یابد. درمان بلافاصله بعد از تشخیص بیماری به شدت پیشنهاد می‌شود حتی در آن‌هایی که هنوز تغییری در عکس های X-ray خود مشاهده نمی‌کنند.

از کجا اطلاعات بیش‌تری درباره علائم روماتیسم مفصلی دریافت کنیم؟ ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی بهترین منبع برای گرفتن اطلاعات و در میان گذاشتن سوالات و نگرانی‌های مربوطه هستند.

ارسال دیدگاه

آخرین دیدگاه ها

یوسف
یوسف

میگوید

3 سال قبل

باسلام،برای درمان روماتیسم به کدام تخصص پزشکی مراجعه کرد،منظورم آیاپزشک متخصص روماتیسم داریم

دلنیا یوسفی

بله به پزشک متخصص روماتولوژی باید مراجعه کرد.

مقالات مرتبط