SiteLogo

سندرم رایز چیست؟

0 724
سندرم رایز چیست؟

سندرم رایز نوعی بیماری کمیاب در کودکان است، این نوع بیماری بیشتر زمانی بروز پیدا می کند که بدن کودک درگیر یک بیماری ویروسی (مانند آنفولانزا، سرماخوردگی یا آبله‌مرغان)  شده باشد، و از آسپرین برای بهبودی استفاده کنند. به گفته ی پزشکان چون نمی توانیم بطور صددرصد مطمئن شویم که عامل بیماری کودکان ویروسی است یا خیر، به هیچ عنوان به کودکان آسپرین ندهیم چون احتمال بروز سندرم رایز افزایش پیدا می کند.

بیماری سندرم رایز مخصوص کودکان نیست و ممکن است هر فردی را با هرسنی مبتلا کند اما بیشترمبتلایان به این بیماری کودکان چهار تا دوازده ساله هستند. میزان شیوع سندرم رایز در فصل های سرد سال که خطر ابتلا به آنفولانزا  و سرماخوردگی بیشتر است افزایش پیدا می کند.

سندرم رایز تا حدودی بواسطه اینکه نادر است، درست تشخیص داده نمی‌شود. به عنوان مثال ممکن است با انسفالیت، مننژیت، استفاده بیش از حد از دارو، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) یا مسمومیت اشتباه گرفته شود. بیماری سندرم رایز به همه ی قسمت های بدن آسیب می‌رساند اما بیشترین عوارض را برای کبد و مغز دارد.  بیماری سندرم رایز باید سریع تشخیص داده شود ومراحل درمان شروع شود زیرا، اگر مورد معالجه قرار نگیرد، می‌تواند به سرعت باعث از کار افتادن کبد، آسیب مغزی و حتی به مرگ منجر شود.

Reyes-syndrome

علایم  سندرم رایز چیست؟

در کودکان، اولین نشانه  سندرم رایزمعمولا استفراغ دائمی است، اما کودک ممکن است حالت اسهال هم داشته باشد. سایر علایم اولیه سندرم رایز عبارتند از: تب، تنفس نامنظم، بیحالی یاخواب‌آلودگی.

سندرم رایز اگر به موقع درمان نشود با اختلال در عملکرد مغز، می تواند باعث بیش‌فعالی یا تشنج یا صرع در کودکان شود، ودر موارد شدیدتر باعث به کما رفتن و حتی مرگ کودک می شود.

راههای مراقبت از کودکان در برابر سندرم رایز

موثرترین راه برای پیشگیری از بیماری سندرم رایز استفاده نکردن از آسپرین است. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از آسپیرین یا داروهای حاوی آسپیرین در کودکانی که بیماری ویروسی دارند یا به تازگی از یک بیماری ویروسی بهبود پیدا کرده‌اند، می‌تواند منجر به بروز سندرم رایز شود. در واقع، 90 تا 95 درصد از مبتلایان به این سندرم، در یکی از بیماری‌های ویروسی اخیر خود از آسپیرین استفاده کرده‌اند. بیماری سندرم رایز واگیردار نیست، واز کودکی به کودک دیگر منتقل نمی شود.

برای مراقبت از سلامت کودک، و جلوگیری ازبروز بیماریهایی نظیر سندرم رایزلازم است احتیاطهای زیر را رعایت کنید: برای کاهش درد یا تب هیچگاه به کودکان زیر 19 سال آسپرین ندهید،  برای کاهش درد یا تب از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید.

مادران شیرده نباید داروهای حاوی آسپرین مصرف کنند زیرا، آسپرین از طریق شیر مادر به جنین منتقل می‌شود و باعث بروز بیماری در جنین می شود.

هنگام مصرف داروها باید برچسب‌های آنها را به دقت بخوانید تا از استفاده تصادفی از آسپیرین برای کودک پرهیز کنید: بسیاری از داروهایی که در داروخانه‌ها بدون نسخه فروخته می‌شوند، مانند داروهای معده یا داروهای سرماخوردگی و سینوزیت، حاوی آسپیرین هستند. واژه‌هایی همچون سالیسیلات، استیل‌سالیسیلات، اسید استیل‌سالیسیلیک، سالیسیلامید و فنیل سالیسیلات ممکن است به جای آسپیرین استفاده شوند.

سندرم رایز