SiteLogo

بهترین زمان ارتودنسی چه سنی است؟

0 286
بهترین زمان ارتودنسی و ترمیم دندان

بهترین زمان برای ارتودنسی سوالی است که برای همه افرادی که می خواهند این کار را انجام دهند مطرح می شود اما به راستی آیا ارتودنسی فقط در یک رده سنی خاص نتیجه مطلوب را دارد؟

بهترین زمان برای ارتودنسی و ترمیم دندان.

ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که به زیبایی و نظم دندان ها کمک می کند. دستگاه ارتودنسی با فشاری که به دندان ها و فک وارد می کند به مرور زمان دندان ها را مرتب می کند و لبخند و فرم دندان ها را زیبا می کند. یکی از وظایف اصلی ارتودنسی تشخیص، پیشگیری و درمان ناهنجاری های دندانی است. اما، در چه سنی می توان درمان ارتودنسی را انجام داد تا بهترین و بالاترین نتیجه حاصل شود؟ در این بخش بهداشت دهان و دندان در نمناک به بررسی زمان اولیه و سن ارتودنسی می پردازیم.

بهترین زمان ارتودنسی و ترمیم دندان

بهترین زمان مراجعه به متخصص ارتودنسی برای ارزیابی اولیه

سن خاصی برای ارتودنسی برای اولین ارزیابی ارتودنسی وجود ندارد، برخی از کودکان در 6 سالگی، برخی در 10 سالگی و برخی دیگر در دوران نوجوانی به متخصص ارتودنسی مراجعه می کنند. بسیاری از متخصصان ارتودنسی معتقدند که کودکان باید به محض رویش اولین دندان های دائمی و در حدود سن هفت سالگی توسط متخصص ارتودنسی معاینه شوند. مشکلاتی مانند اختلال بایت و نامرتبی دندان ها در سن هفت سالگی آشکار می شود.

شروع زودهنگام درمان ارتودنسی به این معنی نیست که بلافاصله دندان های کودک سیم کشی می شود. هدف از ارتودنسی پیشگیری از مشکلات و تعیین بهترین زمان برای شروع درمان است. توصیه می کنیم کودک خود را برای اولین ارزیابی ارتودنسی در سنین 8 تا 10 سالگی نزد یک متخصص ببرید. اکثر کودکان در این سنین دارای دندان های موقت و دائمی هستند، بنابراین متخصص می تواند مشکلاتی مانند بی نظمی در فک، روی هم افتادن دندان ها یا اوربایت را تشخیص دهد.

والدین از نیاز به درمان زودهنگام ارتودنسی  مناسب سن آگاهی چندانی ندارند. با این حال، متخصص ارتودنسی می تواند با استفاده از دانش و تجربه خود، زمان و روش درمان مناسب را تعیین کند و بگوید چه زمانی درمان ضروری نیست یا باید انتظار داشت.

متخصص ارتودنسی گاهی توصیه می کند که درمان یک تا پنج سال پس از ارزیابی اولیه آغاز شود، اما گاهی برای جلوگیری از بروز مشکلات اقدام به موقع لازم است که در این صورت پیشگیری ارتودنسی آغاز می شود.

بهترین زمان ارتودنسی و ترمیم دندان

نیاز به سیم کشی دندان در سنین پایین.

سیم کشی دندان های کودکان به دلایل مختلفی مانند دندان های کج، روی هم افتاده یا فشرده و یا اختلال بایت (مال اکلوژن و نامرتبی دندان ها) ضروری است. مال اکلوژن وضعیتی است که در آن اندازه فک بالا و پایین یکسان نیست. اگر فک بالا بزرگتر از فک پایین باشد مشکل اوربایت پیش می آید و اگر فک پایین بزرگتر باشد اختلال آندربایت داریم.

مشکلات فک و دندان گاهی اوقات نتیجه حفره های زودرس، تصادفات یا عادت هایی مانند مکیدن انگشت است. البته، نامرتبی دندان ها اغلب ارثی است، بنابراین اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به بریس نیاز دارید، احتمالاً فرزندانتان نیز به درمان ارتودنسی نیاز خواهند داشت.

دندانپزشک اطفال اغلب اولین فردی است که در طول ویزیت های منظم متوجه مشکلات دندانی می شود و به متخصص ارتودنسی توصیه می کند. متخصص نیاز به سیم کشی دندان ها را بررسی می کند و بهترین زمان بندی ارتودنسی و مناسب ترین روش ها و تجهیزات ارتودنسی را پیشنهاد می کند.

مزایای ارتودنسی پیشگیرانه

ارتودنسی اولیه اغلب “فاز اول” درمان نامیده می شود، زیرا مرحله دوم درمان معمولا پس از آن سن شروع می شود. درمان زودهنگام مشکلات جدی تری مربوط به نیش را برطرف می کند. متخصص با استفاده از ابزارهای مناسب پیشگیری از ارتودنسی فضای لازم را برای صاف و مرتب بودن بقیه دندان های دائمی ایجاد می کند.

ارتودنسی زودهنگام از آسیب های جسمی و روانی ناشی از نامرتبی دندان ها جلوگیری می کند. وقتی دندان‌ها ثابت می‌شوند، همتا زدن متوقف می‌شود و خطر آسیب‌های دندانی به‌ویژه هنگام ورزش کاهش می‌یابد. همچنین، از آنجایی که تمیز و مرتب نگه داشتن دندان‌ها آسان‌تر است، می‌توان از ناراحتی دهان جلوگیری کرد.

بهترین زمان ارتودنسی و ترمیم دندان

ارتودنسی بزرگسالان

به خاطر داشته باشید که بزرگسالان نیز می توانند تحت درمان ارتودنسی قرار گیرند و برای رسیدن به یک لبخند زیبا دیر نیست. در واقع چندین روش ارتودنسی برای رفع دندان های دائمی وجود دارد. اکثر متخصصین ارتودنسی بر این باورند که برای لذت بردن از لبخندی درخشان و جذاب هیچ وقت دیر نیست.

تعداد بزرگسالانی که برای ارتودنسی به کلینیک های دندانپزشکی مراجعه می کنند هر روز در حال افزایش است. با افزایش سن، دندان ها حرکت می کنند و ناهموار می شوند. این مشکل بسیار شایع است و ارتودنسی در سنین پایین تضمینی برای مرتب ماندن دندان ها برای همیشه نیست.

تکنولوژی پیشرفت های زیادی در زمینه ارتودنسی داشته است و ارتودنسی امروزی نتایج بسیار سریع تری دارد و هیچ راه واحدی برای دستیابی به آنها وجود ندارد. بریس های شفاف و همرنگ دندان انقلابی در ارتودنسی بزرگسالان ایجاد کرده اند و بزرگسالان از این بریس های زیبا و تقریبا نامرئی استقبال می کنند. تغییر موقعیت دندان ها و فک فواید دیگری نیز دارد. لب ها پس از حرکت دندان ها و فک ها برجسته تر به نظر می رسند و پوست کشیده و سفت تر می شود. دندان ها از لب ها و گونه ها حمایت می کنند، بنابراین ارتودنسی روشی عالی برای زیباتر و متقارن شدن صورت شما بدون نیاز به جراحی یا کشیدن دندان است.

بهترین زمان ارتودنسی و ترمیم دندان