SiteLogo

سینوزیت چست؟

0 350
سینوزیت

به التهاب لایه مخاطی سینوس ها سینوزیت گفته می شود. سینوزیت اغلب با التهاب سطح مخاطی بینی همراه است. سينوس ها فضاهاي توخالي در قسمت جلويي استخوان صورت هستند که با بيني در ارتباط هستند، سينوزيت به دو نوع سینوزیت حاد و سینوزیت مزمن  دسته بندی مي شود. اگر علایم سينوزيت کمتر از یک ماه طول بکشد سينوزيت حاد نامیده می شود اما اگرعلایم سینوزیت بيشتر از سه ماه ادامه داشته باشد سينوزيت مزمن گفته می شود.

دلایل بروز سینوزیت کدامند؟

برای درمان سینوزیت چه داروهایی موثر هستند؟

علت بروز سینوزیت

زمانی که فرد دچار سرماخوردگی می شود به عفونت های ویروسی اجازه ی ورود به بدن را می دهد، ویروس ها و باکتری ها دلایل اصلی بروز سینوزیت هستند اما احتمال سینوزیت باکتریایی خیلی کم و در حدود 2% است پس می توان علت اصلی سینوزیت را ویروس ها دانست، چون آنتي بيوتيک های موجود تنها در مقابل سینوزیت باکتريايي موثر هستند و بر ويروس ها تأثيري ندارند، در بيشتر موارد فرد مبتلا به سینوزیت برای درمان نیازی به آنتی بیوتیک ندارد.

Treat-Sinus5

علایم اصلی سینوزیت

احتقان و گرفتگي بيني، ترشحات غليظ در قسمت انتهایی بینی (قسمتی که به حلق می ریزد) ، ترشحات زرد از بيني، دندان درد و احساس درد و فشار در ناحيه صورت ( زمانیکه بيمار به جلو خم مي شود شدت می گیرد) از علایم اصلی ابتلا به سینوزیت است. در موارد شدیدتر سینوزیت ممکن است علایم زیر را به همراه داشته باشد.

  • تب بالای 39 درجه
  • درد ناگهاني و شديد در ناحيه سر و صورت
  • دوبيني و يا عدم ديد واضح
  • گيجي و عدم توانايي در تفکر صحيح
  • تورم و قرمزي در اطراف يک چشم يا هر دو چشم
  • سختي تنفس

سینوزیت

درمان سینوزیت

تا زمانی که پزشک از عامل بروز سینوزیت از نظر باکتریایی یا ویروسی اطمینان حاصل نکرده باشد آنتی بیوتیک را تجویز نمی کند.

در مرحله ی اول بروز سینوزیت می توان برای کاهش درد از مسکن هایی مثل استامينوفن و ايبوبروفن استفاده کنید و اگر دچار آبريزش بيني شدید از آب و نمک استفاده کنید. برای برطرف کردن احتقان بيني از داروهاي ضداحتقان موضعی نظیر:  فنيل آفرين و نفازولين میتوان استفاده کرد اما مصرف آنها بيشتر از 3 روز توصیه نمیشود. داروهاي رقيق کننده موکوس مثل شربت گايافنرين و سرم سالین (برای شستشو) می تواند در بهبود علائم بيمار موثر باشند. اگر با داروهای ذکر شده علایم بیماری پس از ده روز از بین نرفت باید از داروهای قویتری مثل:  استروئيدهايي که به صورت اسپري بيني هستند و مي توانند تورم را طي 3-2 روز از بين ببرند. اگر فرد دچار سینوزیت حاد شده باشد و علائم خفيفی مثل: درد خفیف و تب زیر 38 درجه سانتیگراد داشته باشد باید  از همان ابتدا درمان آنتي بيوتيکی را آغاز کند تا علایم به طور کامل از بین بروند. اما اگر فرد دارای علائم متوسط و شديد باشد یعنی زمانی که بيمار تب بالاي 38 درجه سانتیگراد داشته باشد و يا دردي داشته باشد که  انجام فعاليت هاي روزانه اش را مختل کند معمولاً مصرف آنتي بيوتيک ها توصيه مي گردد. باید دقت کنید که  مصرف دارو تا انتهاي دوره درماني که پزشک تجويز کرده حتي با بهبود شرايط بيمار باید ادامه داشته باشد. اگر بیمار با داروهای تجویز شده هیچ نشانه ای از بهبودی را نداشته باشد پزشک ممکن است سی تی  اسکن يا MRI   درخواست کند و يا از آنتي بيوتيک هاي ديگري استفاده کند.

سینوزیت چیست