SiteLogo

چرا بچه ها بدون اجازه وسایل را بر می دارند؟

(دلنیا یوسفی) 07 مرداد 1401
0 329
چرا بچه ها بدون اجازه وسایل را بر می دارند

گاهی اوقات بچه ها نمی دانند چگونه تمایل داشتن خود را  به چیزی کنترل کنند و ممکن است بدون اینکه متوجه عواقب اعمال خود شوند، چیزهایی را بدزدند. با این حال، اگر این اتفاق مکرر رخ دهد، ممکن است کودک به دزدی عادت کند. اگر مانند اکثر والدین خود را در این موقعیت حساس و هشدار دهنده بیابید، ممکن است احساس سردرگمی کنید و ندانید چه کار کنید. تمایل به دزدی اغلب از یک انگیزه ناشی می شود و کودک را وادار می کند تا برای برآوردن نیازهای خود دست به هر کاری بزند. در اینجا به چرایی دزدی کودکان و نحوه تنبیه کودکی که دروغ می گوید و دزدی می کند، می پردازیم.

1- ندانستن یا عدم اطلاع از آن:

کودکان خردسال می توانند این کار را از روی بی گناهی انجام دهند. آنها ممکن است ندانند که گرفتن چیزی که متعلق به شخص دیگری است دزدی است.

2- عدم کنترل

گاهی اوقات ممکن است کودک از خودکنترلی برخوردار نباشد تا در برابر وسوسه به دست آوردن چیزهایی که دوست دارد مقاومت کند. این می تواند منجر به سرقت یا موارد مشابه شود.

چرا بچه ها بدون اجازه وسایل را بر می دارند

3- انتقام:

کودکان برای درک محدودیت های انتقام به اندازه کافی بالغ نیستند و ممکن است از محدودیت های خود فراتر روند. به عنوان مثال، اگر دوستی به طور تصادفی اسباب بازی خود را بشکند، ممکن است برای تلافی چیزی با ارزش از او بدزدد.

4- بی پولی:

فقدان منابع کافی برای خرید یک کالا ممکن است کودک را مجبور به سرقت آن کند. در چنین شرایطی به کودک کمک کنید تا بفهمد که همه نمی توانند چنین چیزهایی را بپردازند. همچنین به آنها بیاموزید که برای آنچه می خواهند سخت کار کنند و به آن برسند.

چگونه کودک را به خاطر دزدی تنبیه کنیم؟

عدم تایید:

مشخص کنید که از آنها ناامید و ناراحت هستید. به آنها بگویید که چنین رفتاری هرگز قابل قبول نیست و آنها به عنوان بخشی از جامعه، ملزم به قوانین رفتاری هستند.

چرا بچه ها بدون اجازه وسایل را بر می دارند

مسئولیت دادن به کودک درکارهای خانه:

به عنوان بخشی از تنبیه فرزندتان، به او اجازه دهید تا چند روز کارهای روزمره را در خانه انجام دهد. اطمینان حاصل کنید که کودک یک روز را از دست نمی دهد تا از غفلت جلوگیری شود.

روزنامه نگاری:

از فرزندتان بخواهید که بنویسد چرا دزدی کرده و چرا اشتباه کرده است. این آنها را تشویق می کند تا در مورد اعمال خود فکر کنند.

حق مالکیت:

اگر فرزند شما موفق شد چیزی را بدون اینکه کسی بداند بدزدد، به او بگویید که باید اشتباه خود را بپذیرد و آن کالا را پس دهد.

چرا بچه ها بدون اجازه وسایل را بر می دارند

چگونه از سرقت کودک جلوگیری کنیم؟

دزدی ممکن است در ابتدا جرم جدی به نظر نرسد، زیرا یک کودک می تواند با چیزی کم اهمیت مانند سنجاق سینه شروع کند. اما برای جلوگیری از مشکلات بزرگتر در آینده باید به آن رسیدگی شود. در اینجا چند نکته برای کمک به نظم بخشیدن به کودک و جلوگیری از ضربه زدن او وجود دارد:

به کودک بیاموزید که صادق باشد:

اگر فرزند شما با ارزش ها و صداقت درست تربیت شده باشد، احتمال دزدی کمتر است. به آنها بیاموزید که حتی اگر کار اشتباهی انجام دادند، باید صادق باشند و آن را بپذیرند.

احترام به دیگران:

به فرزند خود بیاموزید که چگونه به دارایی دیگران احترام بگذارد. به او بگویید که وسیله ای که متعلق به شخص دیگری است وقتی دزدیده می شود متعلق به او نیست.

چرا بچه ها بدون اجازه وسایل را بر می دارند

آنها را از عواقب سرقت آگاه کنید:

فرزندان شما باید بدانند که اگر دزدی کنند  ممکن است اتفاق بدی برایشان بیفتد..

به کارهای فرزندتان سریع پاسخ دهید:

در واکنش به رفتار نادرست فرزندتان تاخیر نکنید. منتظر نباشید تا برای بار دوم یا سوم آن را تکرار کنند تا مشکل حل شود. در عوض، اولین بار که دزدی می کنید با یکدیگر صحبت کنید تا از تشدید آن جلوگیری کنید. مداخله زودهنگام از تبدیل شدن دزدی به بخشی از شخصیت فرزند شما جلوگیری می کند.

چرا بچه ها بدون اجازه وسایل را بر می دارند