SiteLogo

۷ علت اصلی ریزش مو

0 392
علت ریزش مو

ریزش مو، علت‌ها و درمان آن مسئله‌ای است که هر کسی برای یک بار هم که شده در زندگی خود با آن مواجه می‌شود. این عارضه می‌تواند فقط پوست سر یا تمام بدن شما را درگیر کند. همچنین علت‌های مختلفی برای این عارضه معرفی شده است. در این نوشته شما علاوه بر 7 علت‌ اصلی ریزش مو، درمان‌های ساده‌ آن را نیز یاد خواهید گرفت.

 

نشانه‌های ریزش مو

ریزش مو در حد 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی است. اما اگر تعداد تارهایی که هر روز بر روی بالش و لباس یا بین دندانه‌های شانه خود پیدا می‌کنید بیشتر از 100 عدد در روز باشد، مطمئناً به عارضه ریزش مو مبتلا شده‌اید. این نشانه اصلی ریزش مو است. از دیگر علامت‌های این عارضه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

خالی شدن تدریجی بالای سر:

این شایع‌ترین نوع ریزش مو است که بر اثر افزایش سن روی می‌دهد. در مردان، موها اغلب از بالای پیشانی به سمت پشت سر خالی می‌شود. در زنان گاهی این نوع ریزش از وسط سر شرع می‌شود.

ریزش ناگهانی بخشی از مو:

گاهی در اثر یک شوک عاطفی ممکن است بخشی از موهای شما به طور ناگهانی ریزش کند.

نازک شدن تار موها:

گاهی ریزش از نازک شدن موها شروع می‌شود.

عریض شدن خطوط روی پوست سر:

این یک علامت هشدار است که باید به آن توجه کرده و قبل از جدی شدن به فکر درمان آن باشید.

خالی شدن بخش‌هایی از پوست سر به صورت تکه‌ای:

این عارضه را ریزش سکه‌ای نیز می‌گویند و قبل از بروز آن پوست سر دچار خارش می‌شود.

 

همه علت‌های ریزش مو

ریزش مو ریشه در عوامل مختلفی دارد. از رایج‌ترین این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ژنتیک: بخش زیادی از سلامت و کیفیت مو به ژنتیک شما بستگی دارد. ژنتیک گاهی عامل ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه است که به آن آلوپسی آندروژنیک می‌گویند. ژنتیک از حوزه اختیار شما خارج است. با این وجود شما می‌توانید عوارض آن بر روی مو را تا حدودی کنترل کنید.
  2. تغذیه نادرست: کمبود بعضی مواد غذایی به ریزش مو و بسیاری دیگر از عوارض پوست و مو منجر می‌شود. عناصر غذایی مانند روی و آهن در پیشگیری از ریزش مو نقش اساسی دارند.

 

درمان ریزش مو

 

  1. تغییرات هورمونی و مشکلات سلامتی: شرایط مختلف می‌تواند باعث ریزش موی دائمی یا موقتی شود. بارداری، زایمان، یائسگی و مشکلات تیروئید علت‌های رایج تغییرات هورمونی است. در این شرایط سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و موها دچار ریزش می‌شوند.
  2. داروها و مکمل‌ها: ریزش مو می‌تواند یکی از عوارض جانبی برخی داروها باشد. داروهایی که برای سرطان، آرتریت، افسردگی، مشکلات قلبی، نقرس و فشار خون بالا تجویز می‌شود از جمله این موارد است.
  3. استرس: استرس کنترل‌نشده بیشتر از آنچه که تصور می‌کنید بر روی سلامت ریشه مو تأثیر دارد.
  4. سبک زندگی غلط: گاهی سبک زندگی غلط مانند سیگار کشیدن، مصرف غذاهای بدون ارزش، نوشیدن مشروبات الکلی، پوشاندن طولانی مدت موها، ورزش نکردن، الگوی خواب اشتباه و استفاده از محصولات موی بی‌کیفیت عامل ریزش مو است.
  5. رفتار غلط با موها: محکم بستن موها، استفاده بیش از حد از مواد شوینده و حالت‌دهنده مو، استفاده مداوم از ابزارهای حرارتی مو و مواردی از این دست می‌تواند عامل مهمی برای ریزش مو باشد.

 

حالا که رایج‌ترین علت‌های ریزش مو را شناختید، آیا می‌دانید چطور می‌توان آن را برطرف و یا اثرات آن را تاحدودی رفع کرد؟

 

روغن تراپی تقویت ریشه مو

روغن‌تراپی یک روش مؤثر و آسان برای تقویت ریشه مو و جلوگیری از ریزش است. البته یک نکته کلیدی در روغن‌تراپی وجود دارد که باید درنظر بگیرید. این روش فقط در صورتی مؤثر واقع می‌شود که به صورت منظم انجام بگیرد. بنابراین خرید روغن ترکیبی مو زیما، خرید روغن رزماری و خرید روغن املا اولین مرحله از برنامه مراقبت از موی شما محسوب می‌شود. این 3 محصول از طرق زیر به تقویت ریشه مو کمک می‌کنند:

روغن رزماری

روغن رزماری سه خاصیت بسیار مهم دارد که آن را به یک محصول مؤثر در تقویت ریشه مو تبدیل کرده است. قابلیت ضد التهابی، تقویت سیستم عصبی و تحریک سیستم گردش خون این سه خاصیت مهم روغن رزماری است. درواقع روغن رزماری با تقویت سیستم عصبی و تحریک سیستم گردش خون مواد غذایی را در دسترس فولیکول‌های مو قرار می‌دهد. به این ترتیب فولیکول‌های مو می‌توانند با استفاده از منابع غذایی تار موهایی ضخیم و سالم تولید کنند که به ندرت دچار ریزش می‌شود. از طرفی خاصیت ضدالتهابی این روغن به سلامت پوست سر کمک کرده و به این ترتیب ریشه مو را تقویت می‌کند.

روغن املا

 

علت اصلی ریزش مو

 

قابلیت روغن املا در پیشگیری از ریزش موی زودرس و تحریک رشد مو شناخته شده است. این روغن چند فایده مهم برای مو و پوست سر دارد. تقویت ریشه مو، کنترل شوره سر، آبرسانی به پوست سر و جلوگیری از نازک شدن موها از جمله این فواید است.

روغن ترکیبی مو زیما

روغن ترکیبی مو زیما از 23 عصاره طبیعی تهیه می‌شود و سرشار از مواد و عناصر مفید برای مو است. بخشی از این روغن‌ها که هر کدام فایده‌ای برای تقویت ریشه مو و پوست سر دارد عبارتند از؛ روغن کندش، روغن پیاز عنصلی، روغن رزماری، روغن براهمی، روغن آرگان، روغن بنفشه پایه زیتون، روغن املا، روغن سیاهدانه، روغن بابونه و روغن لیمو. این روغن با تأمین تمام نیازهای فولیکول، به آن در رویش موهای سالم کمک می‌کند. روغن کندش موجود در این محصول جریان خون را تحریک کرده و با این کار مواد غذایی را در اختیار فولیکول مو قرار می‌دهد. روغن پیاز عنصلی و روغن رزماری در پیشگیری از ریزش موی سکه‌ای نقش دارند. پیاز عنصلی و روغن رزماری به عنوان محصول سنتی کنترل ریزش در موی زنان و مردان شناخته می‌شود. روغن سیاهدانه موجود در این محصول دارای خواص ضدقارچی و ضدمیکروبی است و بنابراین سلامت پوست را برای رویش موهای جدید پس از ریزش تأمین می‌کند.

درضمن اگر موهایتان در اثر استفاده مداوم از رنگ‌های شیمیایی خشک و مستعد ریزش است، روغن بابونه موجود در این محصول اثرات این آسیب‌ها را تا حدودی خنثی می‌کند. این روغن نقش مهمی در آبرسانی و نرم کردن موها دارد. روغن آرگان نیز به عنوان بخشی از این محصول ریشه مو را تقویت کرده و از ریزش آن جلوگیری می‌کند.

 

خرید روغن خالص برای درمان ریزش مو

برای خرید نمونه اصل هر یک از روغن‌های رزماری، املا و ترکیبی کافی است به وبسایت مجموعه زیمالب مراجعه کنید. محصولات زیما روغن‌های خالصی هستند که بدون دخالت مواد و روش‌های غیرطبیعی تهیه و عرضه می‌شوند. کافی است فقط یکبار از روغن‌‌های ریزش موی زیما استفاده کنید، تا به پایه ثابت برنامه مراقبتی روزانه شما تبدیل شوند.

منبع: زیمالب