SiteLogo

راهکار برای درس خواندن بچه ها

0 774
چندراه-برای-ایجاد-انگیزه-در-کودک

درس خواندن، مطالعه و یادگیری کودکان و نوجوانان، موضوع مهمی است که به صورت مستقیم بر آینده آن ها تاثیر می گذارد. شاید آن ها در این سنین اهمیت این موضوع را درک نکنند، اما آگاهی والدین از این موضوع، این مساله را به یکی از دغدغه های مهم آن ها تبدیل کرده است. همه والدین دوست دارند که فرزندان درس خوانی داشته باشند، ولی گاهی اوقات با مقاومت فرزندانشان رو به رو می شوند. از این رو در ادامه به معرفی راهکارهایی جهت تشویق فرزندانتان به مطالعه و یادگیری می پردازیم.

قدامات تضعيف کننده انگيزه درس خواندن در کودکان 

1ـ اجبار به تحصيل: اگر والدين با خشم، تهديد و تروشرويي کودک را به تحصيل وادار کنند، با خشونت از او بخواهند که به مدرسه برود يا تکاليف خود را انجام دهد، در اين صورت انگيزه کودک تضعيف مي‌شود. چون ترشرويي والدين با تحصيل تداعي مي‌شود. همانطور که تهديد و ترشرويي نفرت آور است درس خواندن نيز اينگونه مي‌شود.

2ـ انتقاد و سرزنش: اگر کودک به تحصيل توجه ندارد، اما والدين مدام او را به خاطر اين کار سرزنش مي‌کنند. مثلا به او مي‌گويند که او در آينده به هيچ جايي نخواهد رسيد و کسي نخواهد شد. اين برخوردها نه تنها انگيزه او تحريک نخواهد کرد، بلکه روحيه و اشتياق او را خراب مي‌کند.

3ـ تنش‌هاي خانوادگي: اگر والدين بين خود مسأله دارند و در حضور کودک به مشاجره مي‌پردازند، روحيه و انگيزه کودک خراب مي‌شود.

4ـ تنبيه: تنبيه کردن کودک به خاطر مدرسه يا تکاليف درسي اثر مخرب بر روي انگيزه او دارد. خصوصا اگر تنبيه جنبه بدني داشته باشد.

 

راهکار برای درس خواندن بچه ها

راهکارهای موثر و صحیح برای درس خوان شدن بچه

 

ایجاد فضای مناسب برای درس خواندن

یقیناً می‌توان گفت مطالعه، کلیدی برای موفقیت در یادگیری است. کودکانی که تمایل بیشتری به خواندن داشته باشند، قطعاً به یادگیری نیز علاقه مند می‌شوند و در مقابل کودکانی که رغبتی به خواندن و مطالعه کردن نداشته باشند، در یادگیری نیز دچار مشکلاتی خواهند بود. تشویق کردن کودکان به درس خواندن و ایجاد انگیزه در آنها برای تحصیل می‌تواند کمک زیادی به روند یادگیری و درس خواندن آنها داشته باشد.

اگر کودک مطالعه را کاری خسته کننده بیابد، میزان یادگیری‌اش کاهش یافته و جز به اجبار تن به کتاب خواندن نخواهد داد.

استفاده از نرم افزارهای جذاب آموزشی

امروزه نرم افزارهای آموزشی یکی از ابزارهای آموزشی مهم تلقی می‌شوند و والدین به منظور تشویق کودکان خود به درس خواندن از این نرم افزارها استفاده می‌کنند. نرم افزار میشا و کوشا یکی از این نرم افزارهای آموزشی محبوب است که توانسته در میان دانش آموزان طرفداران زیادی را جذب کند. اگر چنانچه شما نیز در پی یک برنامه آموزشی استاندارد و جذاب برای تشویق کودکتان به درس خواندن هستید، می‌توانید سی دی میشا و کوشا را به سهولت و به صورت آنلاین از سایت‌های مختلفی همچون رایاد تهیه کرده و در اختیار فرزندتان قرار دهید.

محتوای آموزشی این برنامه یا سایر نرم افزارهای مقطع ابتدایی تفاوت زیادی دارد. در اکثر بسته‌ها قسمت عمده‌ای از حجم نرم افزار را تدریس معلمان تشکیل داده است و معلم‌های مطرح در این فیلم‌ها مفاهیم درسی را به دانش آموز آموزش می‌دهند، در صورتی که در نرم افزار آموزشی میشا و کوشا به هیچ عنوان از معلم استفاده نکرده و تمامی مفاهیم با استفاده از فیلم آموزشی مرتبط با درس، مثال‌های متنوع، بازی‌های آموزشی، انیمیشن‌های جذاب و … آموزش داده شده است.

 

از کودک درباره آنچه یاد می‌ گیرد سوال کنید، نه نمراتش

یکی از راهکارهایی که می‌تواند کودک را به درس خواندن تشویق کند این است که از کودک بپرسید که در مدرسه چه چیزی یاد می‌گیرد، نه اینکه کودک را به خاطر کسب نمرات پایین تنبیه کنید. از او بخواهید در مورد چیزهایی که در کلاس درس یاد می‌گیرد برای شما صحبت کند. اینگونه او آموخته‌هایش را تکرار کرده و همین به یادگیری بهتر درس‌هایش کمک خواهد کرد.

 

راهکار برای درس خواندن بچه ها

در گروه کودکتان بمانید

داشتن رابطه‌ای مثبت و محترمانه با کودک می‌تواند در تشویق کودک به درس خواندن مؤثر باشد. این شکل از رابطه باعث می‌شود که کودک نسبت به تکالیف مدرسه و درس‌هایش احساس مسئولیت کند. القای هرگونه احساس ترس و ناکامی از طرف والدین به کودک، منجر خرد و ضعیف شدن کودک شده و او را وادار به لج‌بازی با شما می‌کند. پس سعی کنید در کنار کودکتان باشید نه در جبهه مقابل او.

به سازماندهی کودک کمک کنید:

تقویمی در اختیار فرزند خود قرار دهید تا در آن تکالیف درسی را بنویسد و وقتی آنها را انجام دادند، علامت بزنند و به او بیاموزید که چگونه کارهایشان را انجام دهند، وسایل شان را مرتب و تکالیفشان را اولویت بندی نمایند.

 

تشویق کودکتان برای درس خوان شدن آن:

مشق و تکلیف مدرسه برای برخی از کودکان خوشایند نیست بنابراین باید والدین کودک خود را تشویق به انجام تکلیف مدرسه نمایند و زمان مشخصی را برای انجام این تکالیف در نظر بگیرند. جایزه بدهید و اگر لازم است از انگیزه های قوی تر و جوایز ارزنده تر بهره بگیرید. تلاش کودک را تحسین کنید.

 

زمان زیادی را به حرف زدن در مورد تلاش زیاد اختصاص ندهید:

برای علاقه‌مند کردن کودک به درس خواندن و پیشرفت، نیازی به سخنرانی در مورد افراد موفق جهان نیست.

اگر والدین پر تلاشی هستید، شغل خوبی دارید و درآمد بالایی دارید، به این معنی نیست که باید به فرزندتان فشار وارد کنید. عملکرد شما خود مثال واضحی است و لازم نیست که دائما به صورت کلامی به او تاکید کنید که باید نمرات خوبی کسب کنید.

در عوض، وقتی فرزندتان دچار مشکلی می شود، برای حمایت از او در کنارش قرار بگیرید و به او اطمینان دهید که باید به خاطر تلاشش به خود افتخار کند.

 

راهکار برای درس خواندن بچه ها

انتقاد نکنید:

یکی از مطمئن ترین راه ها برای از بین بردن عزت نفس کودک، اشاره به نواقص فردی و تمرکز بر اشتباهات اوست.

در عوض به کودک کمک کنید که به راه هایی برای حل مشکل برسد و به او بگویید که بابت تلاشش به او افتخار می کنید.

مثبت باشید و به جای بدتر کردن مشکل، به او کمک کنید که راه حل را پیدا کند.

 

برنامه زمان بندی مناسب تهیه کنید:

همانطور که گفتیم زمانی را برای انجام تکالیف و درس خواندن کودکتان در نظر بگیرید . این زمان باید توسط خود کودک تعیین شود تا آنها درک کنند که می توانند برای برنامه مطالعه خود تصمیم بگیرند. مثلا او خود بگوید در این زمان تکالیفم را می نویسم اما اگر در روزهای بعد کودک شما در همان ساعت تکالیف خود را ننوشت و از شما تقاضا کرد در ساعت دیگری این کار را انجام دهد نپذیرید و کمی جدی باشید. اگر روزی تکلیفی برای انجام دادن وجود نداشت، کودک می تواند از این زمان برای انجام کار دیگری استفاده کند.

 

کمک کردن به کودک برای درس خوان شدن:

والدین باید تکالیف فرزند خود را بررسی کنند و بدون اینکه تکالیف را برای فرزندشان انجام دهند، اطلاعاتی در اختیار او بگذارند.

 

راهکار برای درس خواندن بچه ها

برنامه مناسب با توجه به ویژگی کودک خود تهیه کنید:

پیش از این هم نمناک اشاره داشته است که اگر زمانی که برای فرزندتان در نظر گرفته اید ، مناسب نبود و کارایی نداشت، برنامه دیگری تدوین کنید. به خاطر داشته باشید که باید این برنامه را تا زمانی که کارایی دارد، اجرا کنید. اگر زمان های مطالعه کوتاه برای کودک شما مناسب تر از یک زمان طولانی در روز است برای او زمان کوتاه در نظر بگیرید و اگر مطالعه کردن در بعد از ظهر بهتر از بلافاصله پس از بازگشت از مدرسه است این زمان را برای او در نظر بگیرید. زمان اختصاص داده شده به مطالعه فرزندتان باید زمانی باشد که او خسته نبوده وبتواند همه تکالیفش را انجام دهد.

 

او را درگیر کنید

کودکتان را برای خرید میز و صندلی مطالعه و نوشت افزار همراه خود ببرید. این روش خوبی برای درگیر کردن اوست.

 

اجازه دهید در آرامش درس بخواند

بررسی کنید که آیا کودکتان دوست دارد در اتاقش و دور از خانواده درس بخواند یا دوست دارد در اتاق نشیمن درس بخواند. سپس به همراه سایر اعضای خانواده محیطی آرام ایجاد کنید. وقفه های ثابت ممکن است تمرکز و علاقه اش را از بین ببرد.

 

 درس خواندن را با زندگی روزانه بیامیزید

پیوند زدن درس ها با زندگی روزانه منجر به درک ملموس و عمیق مفاهیم و موضوعات درسی می شود و به خاطر سپاری آن ها نیز آسان تر خواهد شد.

 

راهکار برای درس خواندن بچه ها

سخنرانی های طولانی را متوقف کنید

موعظه، تهدید و … جایی در روش فرزندپروری موثر ندارد. چرا که نه او گوش می کند و نه مفید خواهد بود. دستورالعمل های واضح، دقیق و کوتاه بدهید. همچنین از مجازات بیش از حد خودداری کنید.

 

قدردانی کنید

اگر کودکتان امتحانش را به خوبی سپری کرد و یا در مورد تحقیقش نظرات خوبی دریافت کرد، از او قدردانی کنید. برای او بستنی بخرید یا او را به سینما ببرید. به طور واضح به او بگویید، می دانید که سخت تلاش کرده است.

هدف تعیین کنید

به کودکتان برای تحقق اهدافش کمک کنید. تکالیف بزرگ را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید و تاریخ و زمان برای انجام آن تعیین کنید. با این کار، او با گذشت هر روز احساس موفقیت می کند

 رشوه ندهید

از رشوه دادن به کودکتان خودداری کنید. از دادن قول هایی همچون «اگر نمره خوبی بگیری، به تو هدیه می دهم» پرهیز کنید. جای انگیزه کودک در چنین جملاتی کجاست؟ با این کار، ممکن است کودکتان را به طور موقت وادار به درس خواندن کنید، اما در نهایت شما مشکلی برای خودتان درست خواهید کرد. به طوری که اگر خواسته های کودکتان را بر آورده نکنید، اوقات تلخی می کند و درس نمی خواند. پس این عادت را در او ایجاد نکنید

راهکار برای درس خواندن بچه ها

روی علایق فرزند خود تمرکز کنید

وقتی یادگیری کودکان را در مناطق و موضوعات مورد علاقه درگیر می کند، یادگیری سرگرم کننده می شود و کودکان درگیر یادگیری می شوند. اگر واقعاً می خواهید به کودک خود کمک کنید تا یک یادگیرنده خوب شود، او را به جستجوی موضوعات جذاب او ترغیب کنید. اگر او دایناسورها را دوست دارد، به او کمک کنید کتاب ها و داستان های جذاب و جالب در مورد دایناسورها پیدا کند. سپس او را به چالش بکشید تا پنج دایناسور مورد علاقه خود را شناسایی کرده و توضیح دهد که چرا هر یک را انتخاب کرده است.

 

 انواع مختلف سبک های یادگیری را معرفی و تشویق کنید

هر کودک ترجیحات و سبک های یادگیری را دارد که متناسب با روش یادگیری اوست. بعضی از کودکان سبک یادگیری غالب دارند، در حالی که دیگران ترجیح می دهند با استفاده از ترکیبی از سبک های یادگیری یاد بگیرند. لزوماً یک سبک یادگیری درست یا غلط، یا ترکیبی از سبک های یادگیری وجود ندارد. با این حال، با کمک به فرزند خود در کشف سبک های یادگیری ترجیحی خود، می توانید از تکنیک هایی استفاده کنید که میزان و کیفیت یادگیری او را بهبود بخشد.

 

هر روز را به یک روز یادگیری تبدیل کنید

 

تبدیل هر روز به یک روز یادگیری ممکن است کمی زیاد به نظر برسد، اما اگر این کار را به روش صحیح انجام دهید واقعاً اینگونه نیست. هر زمان ممکن فرزندتان را تشویق کنید تا دنیای اطراف خود را جستجو کند، سوال بپرسید و ارتباط برقرار کنید. به او کمک کنید آنچه را می بیند و تجربه می کند، طبقه بندی، طبقه بندی و تفکر انتقادی کند. تبدیل هر روز به یک روز یادگیری به کودک شما کمک می کند انگیزه درونی را برای یادگیری در کلاس، خانه یا هرجای دیگری که دارد یاد بگیرد.

راهکار برای درس خواندن بچه ها