SiteLogo

کمپ ترک اعتیاد

(دلنیا یوسفی) 07 اسفند 1400
0 381
کمپ ترک اعتیاد

امروزه ابتلا به یک بیماری به نام اعتیاد، گریبان‌گیر بسیاری از افراد در جوامع مختلف است. در همین راستا کمپ ترک اعتیاد مکانی است متشکل از متخصصانی مجرب در این حوزه که برای بهبود حال کسانی که به اعتیاد دچارند، گرد هم جمع شده و تلاش می‌کنند. در این مقاله قصد داریم با ارائه مطالبی مفید در خصوص روش‌های ترک گل و تریاک، ویژگی‌های یک کمپ ترک مناسب را با شما در میان گذاشته و به بررسی خدمات آن‌ها بپردازیم.

 

کمپ ترک اعتیاد چه مکانی است؟

کمپ ترک اعتیاد

به روند درمان روانی یا پزشکی که برای بهبودی از اعتیاد به موادی مانند تریاک، هروئین، کوکائین، کتامین، گل و سایر مواد مخدر انجام می‌شود، ترک اعتیاد می‌گویند. بسیاری از پژوهشگران، ترک اعتیاد را نوعی بهبودی تلقی کرده و معتقدند ترک اعتیاد یک فرآیند تغییر است که طی آن افراد برای بازیابی سلامت، آسایش، رفاه و آزادی خود تلاش کرده تا اینکه بتوانند دوباره اختیار خود و زندگی خود را در دست گرفته و به شرایط مساعدی بازگردند. حال در مراکز ترک اعتیاد یا همان کمپ ترک اعتیاد که به این موسسات، مراکز بازپروری نیز گفته می‌شود، افراد معتاد پس از اینکه پذیرش می‌شوند زیر نظر پزشکان و مددکاران، دوره درمانی خود را برای بهبودی طی می‌کنند. در رابطه با افراد معتادی که تنها هستند و همراهی ندارند مانند افراد کارتن‌خواب، مددکاران در کمپ، خانواده‌ی این افراد را پیدا کرده و به آن‌ها راجع به وضع و شرایط فرد بیمار اطلاع می‌دهند.

اولین مرحله‌ای که می‌بایست در فرآیند درمان انجام شود سم‌زدایی از بدن بیمار است. در این مرحله با معاینه و نظر پزشک، داروهایی برای فرد تجویز می‌شود. پس از اینکه مددجویان این مرحله را به پایان رساندند و از اتاق قرنطینه خارج شدند، دورهای آموزشی و مهارتی برای آن‌ها تشکیل می‌شود. زیرا افراد معتاد همواره دغدغه کسب درآمد و امرار معاش را پس از بهبودی دارند. بنابراین چنین کلاس‌های مهارت آموزی می‌تواند بسیار ثمربخش باشد.

 

روش‌های ترک در کمپ ترک اعتیاد

روش‌های متعددی برای ترک مواد مخدر در کمپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیوه‌های گوناگون درمانی کاملا بستگی به نوع مواد اعتیادآور در بدن افراد و شدت اعتیاد مددجویان دارد. برای مثال روش‌های درمان در ترک تریاک ممکن است کاملا متفاوت با شیوه‌هایی باشد که برای ترک گل از آن استفاده می‌کنند. متداول‌ترین روش‌های درمانی در کمپ‌های ترک اعتیاد شامل روش ترک یابویی، ترک سنتی، ترک با کمک متادون و روش سم‌زدایی است.

 

  • روش ترک اعتیاد یابویی یا سقوط آزاد

ترک اعتیاد

این روش همان‌طور که از نامش پیداست، کاملا به صورت ناگهانی انجام می‌شود. یعنی روش درمان به صورت تدریجی نبوده و در مدت زمان یک روز بدون جایگزین‌کردن ماده‌ای برای بیمار، ترک انجام می‌شود که به این شیوه در کمپ ترک اعتیاد، روش ترک اعتیاد یابویی یا سقوط آزاد گفته می‌شود.

 

  • روش ترک اعتیاد سنتی

روش ترک سنتی به این‌گونه است که دوز مصرف را کم کم و به تدریج برای بیماران کم می‌کنند تا بدن آن‌ها آهسته به این روند عادت کرده و نهایتا میزان مصرف مواد به صفر برسد. در این روش بسیار مهم است که افراد کاملا تمام دوره ترک را طی نموده و همچنین از میزان دوزی که روزانه برای آن‌ها در نظر گرفته شده تخطی نکنند.

 

با اینکه در این روش نیز مانند روش سقوط آزاد به یکباره مواد مخدر قطع شده و فرد می‌بایست اعتیاد خود را ترک نماید؛ اما در این شیوه، متادون را جایگزین مواد اعتیادآور می‌کنند تا از صدمه به فرد یا اطرافیان او جلوگیری شود. به دلیل اینکه طول مدت نشئگی در متادون نسبت به سایر مواد مخدر بالاتر است، بنابراین استفاده از این ماده در کمپ ترک اعتیاد موجب می‌شود تا عوارض مصرف یا سختی خماری نیز در فرد کاهش یابد.

 

  • روش سم زدایی

اگر دوز مصرفی بیمار بسیار بالا بوده و شدت اعتیاد زیادی داشته باشد، از داروهایی برای فرد استفاده می‌کنند که موجب بیهوشی او شده تا روند درمان بهتر و آسان‌تر انجام شود.

 

شیوه ترک تریاک

همان‌طور که گفته شد شیوه‌های متفاوتی برای ترک مواد مخدر وجود دارد. تریاک نیز که یک ماده اعتیادآور بوده و به شدت موجب وابستگی افراد به خود می‌شود، روش‌های متعددی برای ترک آن موجود است. در کمپ ترک اعتیاد با تشخیص پزشک، متناسب با شدت اعتیاد افراد به این ماده مخدر، یکی از چهار روش سقوط آزاد، سنتی، استفاده از متادون یا سم‌زدایی انجام می‌شود. همچنین داروهای دیگری نیز برای ترک این ماده مخدر وجود دارند که با در نظر گرفتن شرایط، از آن‌ها استفاده می‌کنند.

کمپ ترک اعتیاد

شیوه ترک گل

گل نیز یک نوع ماده اعتیادآور است و بسیار در بین جوانان رواج دارد. این ماده که مستقیما بر روی مغز افراد تاثیرگذاشته و موجب تخریب سلول‌های مغزی می‌شود. به طوری که با استفاده مداوم مغز نمی‌تواند به صورت طبیعی و درست عمل کند. ماده مخدر گل همچنین موجب اختلال در حافظه، کاهش بازدهی مغز و بسیاری از عارضه‌های دیگر نیز خواهد شد. بنابراین از آنجا که این ماده کاملا بر روی مغز افراد تاثیرمی‌گذارد و میل به مصرف در مددجویان بالا است، اغلب روند درمان پس از سم‌زدایی در کمپ ترک اعتیاد، حدود چند ماه طول می‌کشد تا فرد بتواند به شرایط مساعد بازگردد. در این فرآیند درمان، عواملی مانند حضور یک روانپزشک حاذق، قرار نگرفتن بیمار در یک موقعیت وسوسه‌انگیز، حضور در دوره‌های مشاوره و مهارت‌آموزی، حمایت خانواده و اطرافیان ضمن اینکه می‌تواند سبب بالارفتن انگیزه در فرد بیمار شود، تا حدود بسیار زیادی موجب عدم بازگشت فرد به اعتیاد و همچنین آسان‌تر شدن روند درمان خواهد شد.

 

ویژگی‌ کمپ‌های ترک اعتیاد مناسب

  •  داشتن مجوز از سازمان بهزیستی و سایر مراجع مربوط
  •  بهره‌مندی از کادری متشکل از کارشناسان و متخصصان حاذق
  •  برخورداری از امکانات رفاهی و بهداشتی

 

کمپ ترک اعتیاد آوای میعاد رهایی

کمپ ترک اعتیاد

در سراسر کشور، موسسات بسیاری در زمینه ترک اعتیاد، خدمت‌رسانی می‌کنند. کمپ ترک اعتیاد آوای میعاد رهایی یکی از این مراکز است که با اخذ مجوز فعالیت از سازمان بهزیستی منطقه شمیرانات بیش‌از یک دهه است که در این حوزه فعالیت دارد. این کمپ با تیمی متخصص و مجرب اعم از روانشناس، مددیار، مددکار، پزشک عمومی و روان پزشک، خدمات ارزنده‌ای را در زمینه پیشگیری، درمان مددجویان و پیگیری‌های پس از ترخیص آنان ارائه نموده تا بتواند در راستای حمایت اجتماعی از افراد دچار اعتیاد و بهبود آن‌ها گامی موثر بردارد. برای کسب آگاهی از تمامی خدمات مجموعه ترک اعتیاد آوای میعاد رهایی و یا دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می‌‌توانید از طریق سایت https://avayemiadrahayi.com  با کارشناسان این مرکز ارتباط برقرار نمایید.