SiteLogo

مزایای استفاده از نخ دندان چیست و طرز استفاده درست آن

(دلنیا یوسفی) 11 فروردین 1403
0 300
نخ دندان

دندان قسمتی سفید رنگ در درونِ فک یا دهان بسیاری از مهره‌ داران است، که برای خوردن، جویدن و تکه تکه کردن مواد خوراکی به کار می‌رود؛ اما بیشتر مردم از شیو ه ی مراقبت از دندان ها به طور کامل آگاهی ندارند. و مسواک زدن را برای مراقبت و بهداشت لثه و دندان ها کافی می دانند.

متاسفانه اکثر مردم اطلاعات کافی در مورد نحوۀ مراقبت از دندان ها و لثه های خود ندارند و رعایت بهداشت دهان و دندان را به مسواک زدن خلاصه کرده اند.

 نخ دندان عامل موثری در بهداشت دهان و دندان محسوب می شود که درصد بالایی از مردم در استفاده از آن کوتاهی میکنند. بیشتر کسانی هم که از نخ دندان استفاده می کنند طرز صحیح استفاده را نمی دانند.

 طرز استفاده از نخ دندان

 مزایای استفاده از نخ دندان

مهمترین وسیله برای تمیز کردن منافذ بین دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی آنها نخ دندان است. در طول روز باید حتما یکبار از نخ دندان استفاده کنید. تا مانع از آلودگی لثه و جرم دندان ها شود.

از نخ دندان فقط برای بیرون آوردن غذا از بین دندان ها استفاده نکنید، حتی اگر هیچ غذایی بین دندان های شما گیر نکرده باشد، بازهم لازم است حداقل یك بار در شبانه روز از نخ دندان استفاده كنید. می توان با انتخاب نخ دندان با طعم نعنا به خوشبو کردن دهان کمک کنید.

استفاده کردن مرتب از نخ دندان می تواند از بروز سکته قلبی یا مغزی نیز جلوگیری کند نخ دندان همچنین می تواند احتمال بسیاری از بیماری های دستگاه گوارش را از بین ببرد زیرا نبود جرم دندان از خطر مریض شدن شما می کاهد.

 

طرز استفاده از نخ دندان

  • یک تکه به اندازه ی دلخواه از نخ دندان ببرید. دو سر نخ بریده شده را به دور انگشتان سبابۀ دو دست خود حلقه کنید و قدری آنرا بین دو دست بکشید تا مطمئن شوید که تسلط کافی به نخ دندان دارید.
  • نخ دندان را باید از یک طرف دیواره دندان واردکنید و موقع خارج کردن از دیواره مقابل آن را خارج کنید؛ یعنی نخ دندان یک حلقه کامل بین دو دندان مجاور بزند.
  • نخ دندان را حتما به لثه مجاور دو دندان بکشید تا خوب آنرا تمیز کند. در اوایل ممکن است از لثه مقدار کمی خون بیاید ولی اشکالی ندارد. بعد از مدتی که لثه خوب تمیز بشود، خونریزی آن از بین خواهد رفت. در صورت ادامه خونریزی، باید به دندانپزشک مراجعه کنید چون ممکن است به آن معنا باشد که دندانتان به جرم گیری نیاز دارد.

 طرز استفاده از نخ دندان

عواملی که ممکن است باعث رشته رشته شدن نخ دندان یا پاره شدن آن به هنگام استفاده از نخ دندان شود:

  • پوسیدگی در بین دو دندان است،
  •  وجود جرم در آن ناحیه
  • پرکردگی نامناسب 

مناسب ترین زمان برای استفاده از نخ دندان هنگام مسواک زدن است. به این صورت که وقتی مسواک زدن را شروع کردیم، هنگامی که خمیر دندان بخوبی کف کرده، مسواک را موقتا کنار می گذاریم و با نخ دندان خوب لابلای دندانها را تمیز کرده و دوباره به مسواک زدن ادامه می دهیم. اما اگر حوصله چنین کاری را ندارید، ترجیحا بهتر است قبل از مسواک زدن اول با نخ دندان بین دندان ها را خوب تمیز کنید، دهان را آب بشوئید تا مواد خارج شده از محیط دهان شسته شود، سپس مسواک بزنید و دوباره با آب فراوان بشویید. و به این ترتیب، به سلامتی لثه و دندانهایتان کمک کنید.