SiteLogo

بیماری زنان واژینیسموس چیست و چه علائمی دارد؟

0 301
vaginismus-

واژینیسموس یا واژینیسم یک اختلال جنسی است که در آن خانمها موقع وارد شدن هر چیزی یا آلت تناسلی مرد به واژن احساس فشار کرده و دخول دردناک را تجربه می کنند. این تجربه به حدی دردناک است که موجب ترس از نزدیکی و مقاربت در خانمها می شود. این بیماری در هر سنی می تواند ایجاد شود. در این مقاله می خواهیم به موضوع واژینسیم یا دخول دردناک، علائم و علتهای آن بپردازیم. برای دسترسی آسان به قسمت های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید:

علايم‌ شايع‌

انقباض‌ غيرارادي‌ عضلات‌ اطراف‌ مهبل‌ و مقعد. مهبل‌ چنان‌ محكم‌ بسته‌ مي‌شود كه‌ آلت‌ تناسلي‌ مرد نمي‌تواند براي‌ مقاربت‌ جنسي‌ وارد آن‌ شود. از گذاشتن‌ هرگونه‌ شي‌ء مثل‌ تامپون‌، ديافراگم‌ يا اسپكولوم‌ (براي‌ معاينه‌ پزشكي‌ استفاده‌ مي‌شود) نيز جلوگيري‌ مي‌كند.

علل‌

تمايل‌ ناخودآگاه‌ براي‌ جلوگيري‌ از ورود آلت‌ تناسلي‌ مرد به‌ خاطر عوامل‌ عاطفي‌ يا رواني‌. اين‌ عوامل‌ ممكن‌ است‌ شامل‌ ترس‌، اضطراب‌، خصومت‌، عصبانيت‌ يا تنفر از فعاليت‌ جنسي‌ باشند.
حساس‌ نبودن‌ همسر، ناكافي‌ بودن‌ يا ماهرانه‌ نبودن‌ اعمال‌ جنسي‌ مقدماتي‌ يا ناكافي‌ بودن‌ ميزان‌ نرم‌ كردن‌ مهبل‌ قبل‌ از تلاش‌ براي‌ دخول‌ اختلالات‌ فيزيكي‌ (نادر) مثل‌ عفونت‌ها، واكنش‌هاي‌ آلرژيك‌ يا پرده‌ بكارت‌ سفت‌ و سوراخ‌ نشده‌

چه افرادی دچار بیماری واژینیسموس می شوند؟

بیماری واژینیسموس یک بیماری کمتر شایع است، افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند مشخص نیست و بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند به هیچ عنوان از بیماری خود صحبتی نخواهند کرد و از بیماری خود خجالت می کشند.

برخی از افراد این بیماری در دوره نوجوانی یا ابتدایی بیست سالگی اتفاق می افتد و گاهی افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند که از تامپون استفاده می کنند یا رابطه جنسی داشته اند و برخی دیگر از افراد پس مدتی که رابطه جنسی برقرار کردند به این بیماری دچار می شوند.در حقیقت بیماری واژینیسموس زمانی که قصد برقراری ارتباط را دارید، اتفاق می افتد.

انواع واژینسموس

انواع واژینیسموس

انواع متفاوتی از واژینیسموس وجود دارد که می توانند زنان را در سنین مختلف تحت تاثیر قرار دهند.

واژینیسموس اولیه

این نوع واژینیسموس یک وضعیت دائم است که درد ناشی از آن همیشه وجود دارد. در این نوع واژینیسموس استفاده از تامپون و انجام معاینه توسط متخصص زنان سخت خواهد بود. این اختلال معمولا در اولین تجربه زنان برای برقراری رابطه جنسی خود را نشان می دهد. در این شرایط مردان قادر به وارد کردن آلت تناسلی در واژن نیستند.

ممکن است که مردان این احساس را همچون “ضربه زدن به دیوار” در دهانه واژن توصیف کنند. در این شرایط ممکن است که زنان درد، اسپاسم عضلات و توقف موقت تنفس را تجربه کنند. هنگامی که تلاش برای ورود به واژن متوقف شود، این علائم نیز متوقف خواهند شد.

واژینیسموس ثانویه

این نوع واژینیسموس معمولا بعد از این که زنان به تازگی عملکرد جنسی را تجربه کرده باشند اتفاق می افتد. این نوع واژینیسموس همیشگی نیست. این اختلال می تواند در هر مرحله ای از زندگی اتفاق بیفتد و گاهی حتی ممکن است که فرد قبلا آن را تجربه نکرده باشد. علت این نوع واژینیسموس معمولا اتفاقاتی همچون عفونت، یائسگی، حوادث منجر به آسیب، اختلالات فیزیکی، مشکلاتی در خصوص رابطه، جراحی یا زایمان هستند. گاهی حتی پس از درمان این اختلال، درد ادامه خواهد داشت. علت این موضوع این است که بدن شرطی شده که این گونه پاسخ دهد.

واژینیسموس کلی

این نوع واژینیسموس همیشه وجود دارد و هر چیزی می تواند باعث تحریک آن شود.

واژینیسموس موقعیتی

این نوع واژینیسموس تنها در شرایط خاص رخ می دهد. این واژینیسموس ممکن است که در طول رابطه جنسی اتفاق بیفتد اما در طول معاینات زنان یا قرار دادن تامپون رخ نمی دهد.

Spasm-vaginal-muscles

تشخیص واژینیسموس توسط پزشک

همانطور که در بالا گفته شد، به طور معمول برای درک واژینیسموس، هم عوامل جسمی و هم عوامل روانی در نظر گرفته می شود. برای تشخیص اینکه فرد از واژینیسموس رنج می برد یا علت درد چیز دیگری است، دانستن سابقه دقیق او و نیز معاینه بدنی بسیار مهم است. معاینه دقیق بافت های تناسلی، ماهیچه ها و بافت های همبند لگن، غالباً علت درد را مشخص می کند.

به علاوه، اگر پزشک احتمال واژینیسموس بدهد، ممکن است آزمایشات هورمونی را نیز تجویز کند. کمبود هورمون ممکن است منجر به واژینیسموس شود زیرا روی سلامت برخی از بافت های تناسلی تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، در زمان یائسگی تغییرات هورمونی اجتناب ناپذیر هستند که گاهی اوقات منجر به واژینیسموس می شود.

زمانی که تغییرات ناشی از هورمون ها در بافت تناسلی ایجاد می شود، ممکن است باعث التهاب یا تحریک مزمن در آن ناحیه شده و در نهایت منجر به انقباض غیرارادی ماهیچه ها شود که با واژینیسموس مرتبط است. این موضوع به ویژه در افراد مبتلا به واژینیسموس ثانویه صادق است.

واژینیسموس چگونه درمان می شود؟

این مشکل قابل درمان است. درمان معمولاً شامل آموزش, مشاوره و ورزش است. واژینیسموس معمولاً با ترکیبی از تمرینات کگل برای کمک به استراحت لگن و مشاوره برای مقابله با محرک های اساسی استرس زا، درمان می شود.

دیلاتور واژینال می تواند بسیار موثر باشد. هدف درمان دیلاتور واژینالی کشش واژن نیست، بلکه این است که به زن اجازه می دهد که این دستگاه های ایمن را هم بیرون و هم در داخل واژن، در خلوت خودش نگه دارد.

این کیت معمولاً با دیلاتور خیلی کوچک شروع می شوند و زن می تواند به آرامی به اندازه خودش پیشرفت کند. یک درمانگر فیزیکی آموزش دیده و یا پزشک می تواند به شما یاد بدهد که از این دیلاتور چگونه می توانید استفاده کنید.

گاهی اوقات، کرم های بی حس کننده می تواند تا زمانی که یک زن می تواند به آن ها عادت کند، استفاده شود. پزشک شما بهترین برنامه درمانی برای شما را براساس علل واژینیسموس، ارائه خواهد داد.

واژینیسموس

درمان و مشاوره برای واژینیسموس :

مشاوره به طور معمول شامل یادگیری در مورد آناتومی شما و آنچه در طول برانگیختگی و آمیزش جنسی اتفاق می افتد، است.شما باید درباره ماهیچه ها اطلاعات بگیرید. این می تواند کمک کند بفهمید بخش های بدن چگونه کار می کنند و بدن شما چگونه پاسخ می دهد.

چنانچه مشاوران در ارتباط با بخش سلامت نمناک می گویند مشاور ممکن است شما را تنها و یا با همسرتان بخواهد. کار با مشاوری که متخصص بیماری های جنسی است، می تواند مفید باشد. روش های تمدد اعصاب و هیپنوتیزم ممکن است اعصابتان را بهتر کند و به شما کمک کنند احساس راحتی بیشتری بکنید.

موثرترین و جدیدترین روش برای درمان واژینیسموس چیست؟

امروزه، بهترین روش برای درمان مشکل واژینیسموس، استفاده از دستگاه RF است. دستگاه RF با استفاده از امواج الکترومغناطیسی کار می کند. امواج الکترومغناطیسی فرکانس و انرژی بالایی دارند و وقتی به عضلات واژن تابیده می شوند، مولکولها و بافتهای عضلات واژن را تغییر می دهد و مشکل واژینیسموس را برطرف می کند. درمان واژینیسموس با دستگاه RF باعث رهاسازی عضلات واژن می شود و مشکل واژینیسموس را درمان می کند.

درمان واژینیسموس با تکنولوژی RF مزایای زیادی دارد و به همین دلیل است که موثرترین و جدیدترین روش برای درمان واژینیسموس شناخته شده است. از جمله مزایای استفاده از دستگاه RF می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان با دستگاه RF، برای واژینیسموس شدید و قدیمی بسیار موثر است.
  • با تعداد جلسات کم می توان مشکل واژینیسموس را سریعا برطرف کرد.
  • درمان با دستگاه RF، روشی غیرتهاجمی است و بدون خونریزی انجام می شود.
  • این روش بدون عوارض است و بعد از هر جلسه، نباید مراقبت خاصی انجام دهید.
  • بعد از همان جلسه اول درمان با دستگاه RF، تغییرات را حس می کنید.
  • با استفاده از دستگاه RF دیگر نیازی به انجام تمرینات کگل در منزل نخواهید داشت.

بیماری واژِینسموس