SiteLogo

درمان آب مروارید بدون بیهوشی در یک جلسه

(دلنیا یوسفی) 25 فروردین 1403
0 95
درمان آب مروارید بدون بیهوشی

شنیدن نام عمل جراحی به‌تنهایی می‌تواند باعث احساس دلهره و نگرانی شود. اگر این عمل جراحی بر روی چشم انجام شود، میزان این دل‌نگرانی برای بیمار چندین برابر خواهد شد؛ عمل آب مروارید هم از این قاعده مستثنی نیست؛ اما اگر بدانید که برای عمل آب مروارید احتیاجی به بیهوشی وجود ندارد چطور؟

عمل آب مروارید چشم یکی از عمل‌های جراحی لیزری است که با کمک بی‌حسی هم انجام می‌شود و برای انجام آن لزوما نیازی به بیهوشی وجود ندارد. در ادامه بیشتر با این عمل جراحی آشنا خواهیم شد.

آشنایی با بیماری آب مروارید چشم

آب مروارید به یک بیماری چشمی گفته می‌شود که در آن عدسی چشم به‌تدریج مات شده و بینایی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری چشمی با عنوان کاتاراکت هم شناخته می‌شود. گاهی آب مروارید چشم می‌تواند منجر به کوررنگی بیمار هم شود.

بیماری آب مروارید معمولاً در سنین میان‌سالی رایج است. برای درمان این وضعیت عمل جراحی، اصلی‌ترین توصیه پزشکی است. درمان آب مروارید به کمک جراحی لیزری چشم انجام می‌شود. این عمل جراحی در عرض 10 دقیقه انجام می‌شود و برای انجام آن نیازی به بیهوشی بیمار وجود ندارد.

کیفیت انجام این عمل به تجهیزات کلینیک و میزان مهارت پزشک وابستگی زیادی دارد. اگر به دنبال انجام عمل آب مروارید در اهواز و برای انجام این عمل به دنبال متخصص چشم در اهواز می‌گردید، توصیه ما به شما، مراجعه به کلینیک چشم دکتر وحید بیگی است.

کلینیک دکتر وحید بیگی نه‌تنها با قرار گرفتن در ماهشهر اهواز در نزدیکی متقاضیان انجام این عمل در خوزستان قرار دارد بلکه با مجهز بودن به تجهیزات روز دنیا و رضایت بالای بیماران، انجام این عمل را با کیفیت بالا برای بیماران امکان‌پذیر می‌کند.

درمان آب مروارید بدون بیهوشی

 

عمل آب مروارید چگونه انجام می‌شود؟

اساس انجام عمل آب مروارید این است که عدسی چشم که بر اثر بیماری آب مروارید تار شده برداشته می‌شود و یک عدسی مصنوعی جایگزین آن خواهد شد. عمل آب مروارید چشم یک عمل ساده با درصد موفقیت بسیار بالا به حساب می‌آید. روش‌های مختلفی برای انجام عمل آب مروارید وجود دارد اما روش رایج جراحی آب مروارید روشی با نام فاکوامولسیفیکاسیون است. در این روش عدسی چشم بیمار با کمک لیزر برش داده می‌شود و پس از خارج کردن عدسی چشم، عدسی مصنوعی جایگزین خواهد شد. روش‌های رایج انجام عمل آب مروارید چشم عبارتند از:

  • جراحی آب مروارید خارج کپسولی
  • جراحی آب مروارید فیکو
  • جراحی آب مروارید به کمک لیزر فمتوسکند

در میان روش‌های ذکر شده روش جراحی با کمک لیزر فمتوسکند بازدهی و دقت بیشتری نسبت به دیگر روش‌ها دارد. در این روش آسیب کمتری به بافت چشم بیمار وارد می‌شود و به تبع آن سرعت بهبود و طی شدن دوران نقاهت بیمار بعد از عمل بیشتر خواهد بود.

یکی از دیگر مزیت‌های انجام عمل آب مروارید به کمک فمتوسکند این است که به کمک این روش می‌توان کپسول عدسی را سفت کرد. این کار باعث می‌شود که به مرور زمان کپسول چشم بیمار ترک نخواهد خورد.

پیش از عمل آب مروارید چه باید کرد؟

هرچند که به لطف متدهای درمانی جدید و تجهیزات مدرن، عمل آب مروارید چشم را می‌توان عملی با بازدهی بالا، آسان و سریع دانست، اما همچنان این عمل جراحی مانند هر عمل جراحی دیگری نیاز به انجام مراقبت‌هایی پیش از عمل دارد.

اولین گام این است که برای انجام این عمل به سراغ یک پزشک حاذق و ماهر بروید و شرایط پزشکی خود را به طور کامل برای پزشک شرح دهید. در صورتی که شرایط پزشکی خاصی داشته باشید یا از داروهای خاصی استفاده کنید لازم است که به پزشک خود اطلاع دهید. به‌عنوان مثال خطر عفونت بعد از عمل برای بیمارانی که از کورتون استفاده می‌کنند بسیار بیشتر است. به همین دلیل ممکن است لازم باشد با هماهنگی پزشک مدتی قبل از عمل مصرف دارو متوقف شود و یا این که بعد از عمل مراقبت‌های بیشتری نسبت به بیمار انجام شود.

علاوه بر این موارد، لازم است که برخی از آزمایش‌های خاص را پیش از این عمل جراحی انجام دهید و نتایج آن را به پزشک معالج ارائه دهید. از 48 ساعت قبل از عمل لازم است که از مصرف مواد آرایشی و بهداشتی پرهیز کنید. علاوه بر این موضوع لازم است که در شب قبل عمل به استحمام بپردازید.

داشتن استراحت کافی قبل از عمل و تغذیه مناسب می‌تواند به سرعت طی شدن دوران نقاهت کمک کند.

درمان آب مروارید بدون بیهوشی

 

مراقبت‌های بعد از عمل

میزان موفقیت عمل تا حد بسیار زیادی به انجام درست مراقب بعد از عمل آب مروارید وابسته است. در صورتی که بیمار دارای شرایط خاصی باشد، ممکن است لازم باشد تا مراقبت‌های خاص به خود را هم بنا بر توصیه پزشک به مراقبت‌های بعد از عملی که در ادامه فهرست خواهیم کرد اضافه کنند.

استفاده از عینک آفتابی یکی از الزامات بعد از انجام عمل آب مروارید است زیرا بعد از انجام این عمل حساسیت چشم نسبت به نور بسیار بیشتر خواهد بود.

بعد از انجام عمل جراحی مجموعه‌ای از قطره‌های چشمی توسط پزشک تجویز می‌شود. اهمیت بسیار زیادی دارد که این قطره‌ها را درست بنا بر تجویز پزشک مصرف کنید. معمولاً قطره‌هایی که تجویز می‌شوند ترکیبی از قطره‌ها ضدباکتری، ضد التهاب و اشک مصنوعی هستند.

در هنگام طی کردن دوران نقاهت بهتر است از فعالیت سنگین و انجام ورزش اجتناب کنید.

مراجعه منظم به پزشک بعد از عمل آب مروارید از الزامات است. با مراجعه منظم به پزشک می‌توانید در صورت بروز عفونت یا مشکلی بعد از عمل به سرعت متوجه شوید و جلوی بروز عوارض بعد از عمل و آسیب به چشم خود را بگیرید.

لازم به ذکر است که لازم است تا چند روز بعد از عمل جراحی از استحمام بپرهیزید و از لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده نکنید، زیرا مواد آرایشی و بهداشتی ممکن است منجر به جذب آلودگی و باعث بروز عفونت شوند.

کلینیک چشم دکتر وحید بیگی در ماهشهر اهواز گزینه مناسبی برای انجام عمل آب مروارید چشم است. این کلینیک با بیش از 2500 عمل چشم موفق، بهره‌گیری از متدهای درمانی جدید، تجهیزات مدرن و رضایتمندی بالای بیماران از معتبرترین کلینیک‌ها برای انجام عمل جراحی چشمی است.

کلام آخر

عمل آب مروارید یکی از عمل‌های جراحی رایج چشمی است. با متدهای جدید و استفاده از لیزر انجام عمل آب مروارید به شکل قابل توجهی تسهیل شده است. با این حال در صورتی که بخواهید عمل آب مروارید موفقی داشته باشید لازم است که به یک کلینیک معتبر و پزشکی حاذق مراجعه کنید.