SiteLogo

نکاتی درباره ایمپلنت دندان که به شما نمی گویند

0 344
ایمپلنت دندان

یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته، استفاده از ایمپلنت دندان است. از دست دادن دندان‌ها بر اعتماد به نفس شخص تاثیر گذار است. جای خالی دندان هنگام لبخند زدن قابل مشاهده است و ممکن است باعث انزوا و دوری فرد از اجتماع شود.

روش‌های مختلفی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته وجود دارد. ایمپلنت دندان یکی از راه‌های جایگرینی دندان‌های از دست رفته است.

ایمپلنت دندان ظاهری کاملا مشابه دندان طبیعی دارد و برای افرادی که تعداد کمی از دندان‌های خود را از دست داده‌اند کاملاً مناسب است. ساختار ایمپلنت از چند بخش مختلف تشکیل شده است که در مجموع باعث می‌شود استحکام دندان مصنوعی بسیار زیاد باشد.

در ادامه این مطلب از دکتر نوشین نصیری درباره مراحل ایمپلنت دندان و ویژگی‌های آن به طور کامل صحبت خواهیم کرد.

 

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان، نوعی دندان مصنوعی است که به عنوان جایگزین دندان‌های از دست رفته مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختار ایمپلنت دندان از چند بخش مختلف تشکیل شده است.

یکی از مزایای ایمپلنت دندان این است که ماندگاری و دوام طولانی دارد. اگر از ایمپلنت به خوبی نگه داری شود و به آن فشار یا ضربه وارد نشود، قادر است تا پایان عمر سالم باقی بماند.

جنس ایمپلنت

قطعۀ اصلی ایمپلنت که نوعی قطعه فلزی است، از آلیاژهای آلومینیومی ساخته شده است. استفاده از آلیاژ آلومینیوم باعث می‌شود مقاومت و استحکام ایمپلنت افزایش پیدا کند.

ایمپلنت به عنوان ریشه یا پایه دندان ساخته می‌شود. پایه ایمپلنت از تیتانیوم ساخته شده است و درون استخوان فک قرار می‌گیرد. بنابراین باید استحکام و مقاومت بالایی داشته باشد. ایمپلنت دندان باید بتواند تاج دندان را به شکل ثابت روی خود نگه دارد.

حساسیت کاشت ایمپلنت

برای کاشت ایمپلنت از روش جراحی دندان استفاده می‌شود. کاشت ایمپلنت دندان مراحل مخصوص به خود را دارد و در یک جلسه انجام نمی‌شود. فرآیند ایمپلنت دندان بسیار پیچیده و حساس است. به همین دلیل دندانپزشکی که به او مراجعه می‌کنید، باید مهارت بالایی داشته باشد.

دکتر نوشین نصیری با تجربه و سابقه بالا در زمینه ایمپلنت و سایر خدمات دندانپزشکی، قادر است لبخندی زیبا و دندان‌های سالم را به شما هدیه دهد.

Dental implant

 

مراحل ایمپلنت دندان

همانطور که گفته شد، ایمپلنت دندان در یک مرحله انجام نمی‌شود و مدتی طول می‌کشد تا ایمپلنت به طور کامل درون دندان قرار بگیرد. در ادامه مراحل ایمپلنت دندان را برای شما بیان می‌کنیم تا اطلاعات بیشتری درباره این روش کاشت دندان داشته باشید.

1.بررسی اولیه

قبل از اینکه فرآیند کاشت دندان انجام شود، ابتدا دندانپزشک باید وضعیت دهان و دندان شما را مورد بررسی قرار دهد. تصاویر سه بعدی که از دندان شما گرفته می‌شود به دندانپزشک کمک می‌کند تا وضعیت و استحکام لثه را بررسی کند.

گاهی اوقات، بسته به استحکام لثه و آسیبی که به فک و دهان وارد شده است، ممکن است تعداد جلسات ایمپلنت دندان افزایش یافته یا شخص به بیش از یکبار جراحی نیاز داشته باشد.

مطابق با این مسئله، هرچه فرآیند ایمپلنت دندان بیشتر طول بکشد، هزینه‌های مربوط به کاشت دندان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. برای انجام ایمپلنت دندان، لثه باید استحکام قابل قبولی داشته باشد.

با افزایش سن، میزان مقاومت و استحکام لثه کاهش پیدا می‌کند. یعنی لثه نمی‌تواند به عنوان یک بستر مناسب برای نگهداری دندان مورد استفاده قرار بگیرد. در این حالت شاید نیاز به جراحی‌های بیشتری باشد.

2.کاشت دندان

بعد از بررسی اولیه، نوبت به کاشت دندان می‌رسد.

  • در ابتدا دندانپزشک یک برش روی بافت لثه ایجاد می‌کند.
  • درون استخوان فک باید یک حفره ایجاد شود تا بتواند به عنوان یک بستر مناسب برای قرارگیری ایمپلنت عمل کند.
  • بعد از اینکه حفره داخل استخوان فک ایجاد شد، دندانپزشک پایه ایمپلنت را درون حفره قرار می‌دهد.
  • بعد از این، فرآیند ایمپلنت دندان متوقف می‌شود بلکه طی چند ماه بعدی پایه ایمپلنت به طور کامل با بافت لثه جوش بخورد و قابلیت نگهداری تاج دندان را داشته باشد. پایه ایمپلنت به مرور زمان همراه با بافت استخوانی فک رشد می‌کند.

3.اتصال تاج دندان

در مرحله نهایی، دندانپزشک باید تاج دندان را به کمک بخش میانی، روی پایه ایمپلنت قرار دهد. زمانی که پایه ایمپلنت به طور کامل با بافت لثه جوش خورده باشد، می‌توان تاج دندان را روی آن قرار داد. بخش میانی تاج و پایه ایمپلنت، وظیفه اتصال این دو قسمت به یکدیگر را برعهده دارد.

برای اینکه بخش میانی روی پایه ایمپلنت قرار بگیرد، ابتدا دندانپزشک مقداری از بافت لثه را برش می‌زند تا به پایه ایمپلنت که درون بافت لثه قرار گرفته است دسترسی داشته باشد. بعد از قرار دادن تاج دندان، مجدد قسمت برش زده شده بخیه زده می‌شود.

Dental implant

 

ایمپلنت دندان دیجیتالی چیست؟

یکی از روش‌های جدید و مدرن برای ایمپلنت دندان، روش ایمپلنت دیجیتال دندان  است. این روش برای افرادی که نسبت به جراحی و داروی بیهوشی هراس دارند، مناسب است.

ایمپلنت دندان دیجیتالی بر اساس تکنولوژی روز دنیا طراحی شده است و درصد رضایت بیمارانی که از این روش برای کاشت دندان استفاده کرده‌اند بسیار زیاد است.

مقایسه ایمپلنت دیجیتالی و معمولی

  • ایمپلنت دندان دیجیتالی هزینه بیشتری نسبت به ایمپلنت دندان معمولی دارد.
  • ایمپلنت دیجیتالی نه تنها درد کمتری نسبت به روش ایمپلنت معمولی دارد، بلکه در مدت زمان کمتری انجام می‌شود.

تجربه و سابقه پزشک اهمیت بسیار زیادی در درست انجام شدن ایمپلنت دیجیتالی دارد. دکتر نوشین نصیری به انواعی از روش‌های ایمپلنت دندان مسلط هستند و با کمترین میزان خطر و آسیب، فرآیند ایمپلنت دندان را برای شما انجام خواهند داد.

با توجه به اینکه در روش ایمپلنت دیجیتالی نیازی به برش زدن لثه نیست، میزان تحلیل لثه کاهش پیدا می‌کند و ضخامت لثه برای کاشت دندان کاملا مناسب خواهد بود.

لینک مفیداگر قصد لمینت یا کامپوزیت دندان را دارید حتما بخوانید

Dental implant

 

مزایای ایمپلنت دیجیتالی

ایمپلنت دندان دیجیتالی مزایای بی‌نظیری دارد.

  • در این روش، زمان کاشت دندان کاهش پیدا خواهد کرد و به جای صرف دو تا سه ماه زمان، می‌توان در یک جلسه فرآیند ایمپلنت دندان را انجام داد.
  • در این روش میزان درد بعد از فرآیند کاشت دندان، بسیار کم است.
  • در روش ایمپلنت معمولی، لثه بعد از فرآیند کاشت متورم می‌شود و ولی در روش ایمپلنت دیجیتالی میزان تورم بعد از فرآیند کاشت زیاد نیست.
  • این روش برای بیماران دیابتی و افرادی که سیگار مصرف می‌کنند کاملا مناسب است.
  • روش ایمپلنت دندان دیجیتالی بهترین انتخاب برای افرادی خواهد بود که عرض و ارتفاع استخوان فک آنها کم است.
  • اگر به دنبال یک روش سریع برای کاشت دندان هستید و علاقه به داروی بیهوشی یا انجام جراحی ندارید، کاشت دندان به روش دیجیتالی انتخاب کاملا مناسبی خواهد بود.
  • این روش قادر است از تحلیل استخوان جلوگیری کند و مانع از خونریزی بیش از حد دندان‌ها شود.
  • با توجه به اینکه در این روش لثه‌ها برش زده نمی‌شود، نیازی به بخیه زدن نیست.
  • روش ایمپلنت دندان دیجیتالی دوره نقاهت خاصی ندارد و شما بلافاصله می‌توانید به انجام کارهای روزمره بپردازید.
  • در روش ایمپلنت دیجیتالی سعی می‌شود از تحلیل و آسیب به ساختار لثه جلوگیری شود. به همین دلیل بعد از اینکه ماده بی حسی به دندان تزریق شد، لثه به اندازۀ قطر ایمپلنت سوراخ می‌شود. به همین دلیل به راحتی می‌توان پایه ایمپلنت را درون قسمت پانچ شده قرار داد.
  • به کمک این روش می‌توان مراحل انجام ایمپلنت را تنها در یک جلسه انجام داد.
  • از طرفی این روش نیازی به جراحی ندارد. بنابراین مصرف آنتی بیوتیک یا داروها بعد از انجام ایمپلنت دیجیتالی کاهش پیدا خواهد کرد.

 

 مراحل ایمپلنت دیجیتالی دندان

در قسمت‌های قبلی بیان شد که ایمپلنت دندان معمولی به طور میانگین از ۲ تا ۳ ماه زمان نیاز دارد تا مراحل آن به اتمام برسد.

در فرآیند ایمپلنت دندان معمولی، لازم است بخشی از ساختار لثه برش زده شود تا پایه ایمپلنت درون دندان قرار بگیرد. اما در روش ایمپلنت دندان دیجیتالی نیاز به برش زدن لثه نیست.

در این روش ابتدا قطر پایه ایمپلنت اندازه گیری می‌شود و بافت لثه دقیقاً به اندازه قطر پایه ایمپلنت پانچ می‌شود. در مرحله بعد دندانپزشک ایمپلنت را درون بافت لثه قرار می‌دهد و با کمک بخش میانی، تاج دندان را به آن متصل می‌کند. کل فرآیند ایمپلنت دندان دیجیتالی از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

برای قالب‌گیری ایمپلنت دیجیتالی، ابتدا دندان پزشک باید با استفاده از دستگاه اسکنر از محل کاشت ایمپلنت تصویربرداری کند. برای اینکه تصویر برداری بهتر انجام شود و هر دو قوس دندانی مورد بررسی قرار بگیرد، مقداری «پودر اکسید تیتانیوم» روی دندان‌ها پاشیده می‌شود.

دستگاه‌های قالب گیری به نمایشگر مجهز هستند. به همین دلیل می‌توان تصویر دندان را به راحتی ارزیابی کرد.

نحوه عکسبرداری دستگاه‌های قالب گیری با یکدیگر متفاوت است. برخی از دستگاه‌های قالب گیری از بخش‌های مختلف دندان تصاویر را تهیه می‌کنند و باید برای به دست آوردن تصویر نهایی این تصاویر کوچک را در کنار یکدیگر قرار داد. ولی در برخی دستگاه‌ها فقط یک تصویر تهیه می‌شود.

 

بررسی کلی

ایمپلنت بهترین روش برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. روش ایمپلنت با کمک جراحی انجام می‌شود و به طور معمول از ۲ تا ۳ ماه زمان می‌برد. در این روش ابتدا لازم است پایه فلزی ایمپلنت درون بافت لثه قرار بگیرد و کاملاً با بافت لثه جوش بخورد.

سپس در یک مرحله دندان پزشک می‌تواند بخش میانی و تاج دندان را روی پایه ایمپلنت قرار دهد. یکی از روش‌های جدید و مدرن برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته ایمپلنت دیجیتالی است که تنها در یک جلسه انجام می‌شود و آسیب کمتری به بافت لثه یا دندان‌ها وارد می‌کند.