SiteLogo

عینک بعد از عمل بینی: زمان‌بندی و ممنوعیت استفاده

(دلنیا یوسفی) 18 بهمن 1402
0 120
عینک بعد از عمل بینی

مهم‌ترین و اصلی‌ترین مرحله بعد از عمل بینی، مراقبت‌های دوره نقاهت است؛ برای حفظ فرم بینی به همان شکلی که هست، باید از واردشدن هرگونه فشاری به آن خودداری کنید. اگر شما به دلیل ضعیفی چشم یا نور آفتاب، تصمیم به استفاده از عینک بعد از عمل بینی دارید، باید احتیاط کنید! اما چگونه؟! تا چه زمان؟!

عینک زدن بعد از عمل بینی، یکی از نگرانی‌های رایج زیباجویان است؛ چگونه باید این مشکل را مدیریت کرد؟ در این مقاله قصد داریم همه نکات مهم درباره استفاده از عینک بعد از عمل بینی، راهکارهای جایگزین، زمان مناسب و نکات مهم را به شما بگوییم، بنابراین اگر شما هم در دسته افرادی با ضرورت استفاده از عینک هستید، تا انتهای این مقاله با ما باشید.

استفاده از عینک بعد از عمل بینی، ممنوع یا مجاز؟

آیا استفاده از عینک بعد از جراحی بینی در تهران مجاز است یا نه؟! باید بدانید که بینی بعد از عمل برای کسب فرم نهایی به مدت 6 تا 8 هفته زمان نیاز دارد. در این دوره استفاده از عینک پیشنهاد نمی‌شود، چرا؟!

چرا نباید بعد از عمل از عینک استفاده کنید؟

استفاده از عینک بعد از عمل به دلایل زیر ممنوع است:

  • واردآمدن فشار روی بینی: عینک روی پل بینی فشار وارد می‌کند؛ این موضوع می‌تواند روند بهبودی را مختل کند و روی شکل نهایی بینی شما تأثیر بگذارد. این موضوع به‌ویژه در مورد جراحی‌هایی که بر پل بینی متمرکز شده‌اند بسیار مهم است.
  • بروز فرورفتگی و برآمدگی: فشار ناشی از عینک می‌تواند باعث ایجاد فرورفتگی یا برجستگی دائمی بر روی بینی جدید شما شود، این موضوع روی نتیجه نهایی تأثیر منفی می‌گذارد.
  • ایجاد تورم و التهاب: عینک زدن بعد از عمل بینی می‌تواند باعث افزایش تورم و التهاب در ناحیه بینی شود. این موضوع روند بهبودی را کندتر می‌کند و به طور بالقوه منجر به عوارض جانبی مانند عفونت یا خونریزی می‌شود.
  • جابه‌جاشدن بخیه‌ها: در برخی موارد، استفاده از عینک می‌تواند باعث جابه‌جاشدن بخیه‌ها و به‌خطرافتادن روند ترمیم زخم شود.

به‌طورکلی به شما توصیه می‌کنیم در طول دوره نقاهت هیچ نوع عینکی استفده نکنید. باید بدانید که بینی‌های گوشتی بیشتر در معرض تغییر شکل در اثر استفاده از عینک هستند، بنابراین برای این کار باید حتماً با جراح بینی گوشتی تهران مشورت و همیشه دستورالعمل‌های خاص او را در مورد استفاده از عینک بعد از جراحی دنبال کنید. آن‌ها موارد فردی و پیشرفت بهبودی شما را در نظر می‌گیرند تا ایمن‌ترین زمان برای استفاده دوباره از عینک را توصیه کنند. اما در این زمان راه‌های جایگزین عینک زدن بعد از عمل بینی چیست؟

راهکارهای جایگزین عینک بعد از عمل بینی

برخی افراد صرفاً به دلیل بودن در معرض نور آفتاب و برخی دیگر به دلیل ضعیفی دید، مایل به استفاده از عینک بعد از جراحی بینی هستند. ازآنجایی‌که این کار تا حدود 8 هفته ممنوع است، می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

استفاده از لنزهای تماسی

استفاده از لنزهای تماسی می‌تواند جایگزینی مناسب برای عینک بعد از جراحی بینی باشد. قبل از استفاده از لنز، با جراح خود و یک متخصص چشم مشورت کنید تا از مناسب‌بودن آن برای خودتان مطمئن شوید. فراموش نکنید که نکات بهداشتی را هنگام استفاده از لنز برای جلوگیری از عفونت رعایت کنید.

استفاده از لنزهای تماسی

استفاده از عینک‌های مخصوص بعد از عمل بینی

عینک‌هایی مخصوص با وزن کم در بازار وجود دارند که فشار زیادی روی بینی وارد نمی‌کنند. این عینک‌ها، فوق‌العاده سبک هستند، روی پل بینی قرار نمی‌گیرند و معمولاً دارای پدهای سیلیکونی برای توزیع وزن عینک هستند. می‌توانید با مشورت با پزشک، از این عینک‌ها برای مدت کوتاهی بعد از عمل بینی استفاده کنید.

استفاده از چسب‌های مخصوص برای چسباندن عینک به پیشانی

استفاده از چسب‌های مخصوص برای چسباندن عینک به پیشانی بعد از عمل بینی می‌تواند راه‌حلی موقتی برای رفع نیاز به عینک باشد، اما باید این کار را بااحتیاط انجام دهید. چسب‌های مخصوص ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت پوستی کنند؛ بنابراین از چسب‌های مخصوص ضد حساسیت استفاده کنید.

استفاده از چسب‌های مخصوص برای چسباندن عینک به پیشانی

محدودکردن استفاده از عینک در مواقع ضروری

شما می‌توانید با تغییر عادت‌های خود، نیاز به استفاده از عینک بعد از جراحی بینی را تا حدی کاهش دهید. برای مثال، از نور مناسب هنگام مطالعه یا کار با کامپیوتر استفاده و از خواندن کتاب در نور کم خودداری کنید و به طور مرتب به چشمان خود استراحت دهید.

حال که با راهکارهای جایگزین استفاده از عینک آشنا شده‌اید، در بخش بعدی قصد پاسخ‌گویی به یکی از پرتکرارترین سؤالات شما را داریم: «زمان مناسب برای استفاده از عینک بعد از عمل بینی کی است؟!»

زمان مناسب برای استفاده از عینک بعد از عمل بینی

زمان مناسب برای عینک زدن بعد از عمل بینی به عوامل مختلفی بستگی دارد، این عوامل عبارت‌اند از:

  1. نوع عمل بینی: اگر عمل بینی شما جزئی باشد، ممکن است بتوانید زودتر از زمان مجاز، از عینک استفاده کنید.
  2. میزان تورم: تا زمانی که تورم بینی شما به طور کامل فروکش نکرده است، باید استفاده از عینک را فراموش کنید.
  3. تجویز جراح: جراح شما باتوجه‌به شرایط و نوع عمل شما، زمان مناسب برای استفاده مجدد از عینک را به شما خواهد گفت.

به‌طورکلی، توصیه می‌شود بین 6 تا 8 هفته بعد از عمل بینی از استفاده از عینک خودداری کنید. با این حال پس از استفاده مجدد از عینک باید نکاتی مهم را رعایت کنید.

نکات مهم برای استفاده از عینک بعد از عمل بینی

اگر تصمیم به استفاده مجدد از عینک پس از رینوپلاستی را دارید، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • استفاده از عینک‌های سبک و با وزن کم بعد از جراحی بینی مجاز است؛ اما باید این کار را بااحتیاط و زیر نظر پزشک انجام دهید.
  • استفاده از پدهای سیلیکونی: پدهای سیلیکونی ابزارهایی مفید برای کاهش فشار عینک روی بینی بعد از جراحی هستند. این پدها از جنس سیلیکون نرم و انعطاف‌پذیر ساخته شده‌اند و به‌راحتی روی بینی قرار می‌گیرند.
  • اپتومتریست می‌تواند با تنظیم دقیق عینک، فشار روی بینی بعد از جراحی را تا حد زیادی کاهش دهد.
  • اگر قصد استفاده از عینک را دارید، زمان استفاده از آن را کاهش دهید.
  • هنگام استفاده از بینی، مراقب ضربه و فشارهای احتمالی باشید.
  • از عینک‌های مخصوص بعد از عمل بینی استفاده کنید.

استفاده از عینک‌های مخصوص

مهم‌ترین نکته برای این کار، استفاده از عینک‌های مخصوص است. آیا این عینک‌ها را می‌شناسید؟

معرفی عینک‌های مخصوص بعد از عمل بینی

در حال حاضر عینک‌هایی مخصوص به طور خاص برای استفاده بعد از عمل جراحی بینی طراحی شده‌اند. این عینک‌ها معمولاً دارای ویژگی‌هایی برای کاهش فشار روی بینی و پل آن هستند. برخی از ویژگی‌های رایج این عینک‌های عبارت‌اند از:

  • دارای پدهای سیلیکونی: پدهای بینی سیلیکونی نرم و انعطاف‌پذیر هستند و به توزیع وزن عینک روی سطح وسیع‌تر کمک می‌کنند. این امر باعث کاهش فشار روی پل بینی می‌شود.
  • فریم‌های سبک: عینک‌های مخصوص بعد از جراحی، فریم‌هایی سبک‌وزن دارند و فشار کمتری روی بینی وارد می‌کنند.
  • دسته‌های قابل‌تنظیم: دسته‌های عینک‌های بعد از جراحی قابل‌تنظیم هستند، شما می‌توانید آن‌ها را به صورتی تنظیم کنید که فشار کمتری روی بینی شما باشد.

عینک‌های مخصوص بعد از عمل را می‌توان از بیشتر اپتومتریست‌ها و فروشگاه‌های عینک تهیه کرد. هنگام انتخاب عینک مخصوص بعد از عمل، گزینه‌ای را انتخاب کنید که به‌درستی روی بینی شما قرار بگیرد و فشار کمی به آن وارد کند.

سؤالات متداول درباره عینک زدن بعد از عمل بینی

در این بخش به رایج‌ترین سؤالاتی که زیباجویان بعد از عمل بینی از ما می‌پرسند به‌صورت خلاصه پاسخ می‌دهیم:

در صورت بروز چه مشکلاتی بعد از استفاده از عینک باید به جراح خود مراجعه کنم؟

اگر پس از گذشت 6 تا 8 هفته از عینک استفاده کردید و با مشکلاتی مانند درد، تورم، کبودی، خونریزی و عفونت روبه‌رو شدید، باید به‌سرعت به پزشکتان مراجعه کنید.

چه نوع عینکی بعد از عمل بینی مناسب است؟

هنگام انتخاب عینک مناسب به موارد زیر دقت کنید:

  • از عینک‌های سبک و با وزن کم استفاده کنید.
  • از عینک‌های دارای پدهای بینی استفاده کنید.
  • عینک را طوری تنظیم کنید که روی بینی شما فشار زیادی وارد نکند.
  • از استفاده از عینک‌های بزرگ و سنگین که به بینی شما فشار می‌آورند، خودداری کنید.

چه مدت در طول روز مجاز به استفاده از عینک بعد از جراحی بینی هستم؟

از عینک فقط برای مدت کوتاهی در طول روز استفاده کنید و حتماً به طور مرتب به بینی خود استراحت دهید. در این باره مشورت با پزشک خود را فراموش نکنید.

در صورت بروز درد یا ناراحتی در بینی بعد از استفاده از عینک چه کنم؟

در صورت بروز هرگونه درد، استفاده از عینک را متوقف کنید و به بینی خود استراحت دهید سپس از کمپرس سرد استفاده کنید. اگر درد بینی شما رفع نشد به جراح خود اطلاع دهید.

آیا استفاده از عینک‌های ورزشی بعد از عمل بینی مجاز است؟

بله عینک‌های ورزشی گزینه‌هایی مناسبی برای استفاده بعد از عمل بینی هستند. این عینک‌ها معمولاً پدهای سیلیکونی و فریم‌های سبک دارند که آن‌ها را به انتخابی خوب برای استفاده بعد از عمل تبدیل می‌کند.

نتیجه‌گیری نهایی درباره استفاده از عینک بعد از عمل بینی

استفاده از عینک بعد از جراحی بینی، یکی از چالش‌های پیش روی زیباجویان است؛ چه برای اصلاح دید و چه با هدف حفظ سلامت چشم در برابر نور خورشید، مایل به استفاده از عینک هستید، باید در انجام این کار احتیاط کنید. به‌طورکلی عینک زدن بعد از عمل بینی برای مدت 6 تا 8 هفته ممنوع است؛ در این مدت از لنزهای تماسی، چسب‌ها و ابزارهای مخصوص نگهدارنده عینک استفاده کنید.

بعد از گذشت این دوره از عینک‌های سبک، با پدهای سیلیکونی استفاده کنید. البته تهیه عینک‌های مخصوص بعد از عمل نیز یکی از انتخاب‌های پیشِ روی شماست. با رعایت تمامی نکات گفته‌شده در این مقاله، دیگر نگرانی درباره استفاده از عینک بعد از جراحی بینی ندارید.