SiteLogo

ادویه گراماسالا چیست و با چای ماسالا چه تفاوتی دارد؟

0 52
تفاوت ادویه گراماسالا

ادویه گراماسالا، از جمله ادویه‌های معروف و پرطرفدار هندی  محسوب می‌شود که اگر به درستی تهیه شود، عطر و طعم بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ای دارد. مردم کشور هند بر این باور هستند که ترکیب مناسب این ادویه، می‌تواند باعث ایجاد تعادل میان ذهن، روح و بدن شده سلامت کلی بدن را تضمین کند. این ادویه با چای دلنشین و شگفت‌انگیز ماسالا، تفاوت‌هایی دارد که در این مطلب به بررسی تفاوت ماسالا و ادویه گراماسالا خواهیم پرداخت.

جهت خرید چای ماسالا و چای ماچا به این لینک مراجعه کنید :https://peptina.com

تفاوت ادویه گراماسالا و چای ماسالا چیست؟


گرام ماسالا که یک مخلوط ادویه محبوب در کشور هند است که از تفت دادن و آسیاب کردن چند نوع ادویه مختلف حاصل می‌شود. این مخلوط ادویه جهت طعم دادن به انواع خوراک گوشتی، حبوبات و سبزیجات استفاده می‌گردد. چای گراماسالا که به طور خلاصه به آن ماسالا می‌گویند نیز از جمله نوشیدنی‌های معجزه‌آسا است که علاوه بر نشاط بخشیدن به روح و روان افراد، سیستم ایمنی بدن آنان را نیز تقویت می‌کند.

تفاوت ادویه گراماسالا

بسیاری از افراد، هیچ اطلاعی از تفاوت میان ادویه گراماسالا و چای ماسالا ندارند. در ادامه به بررسی تفاوت‌های کلیدی میان چای ماسالا و ادویه گراماسالا خواهیم پرداخت:

۱. تفاوت در ترکیبات

با مشاهده لیست ترکیبات ادویه گراماسالا و چای ماسالا، به راحتی می‌توان تفاوت این دو ترکیب را تشخیص داد. در ترکیبات ادویه گراماسالا، از زردچوبه و چند ادویه گیاهی دیگر استفاده می‌شود. حال آن که پایه اصلی ادویه‌جات موجود در چای ماسالا، دارچین، فلفل، هل و میخک است. در واقع ادویه گراماسالا، مخلوط ادویه‌ای خاص با ترکیبات مشخص است. ولی چای ماسالا ممکن است دارای ترکیبات متنوع‌تری باشد.

۲. تفاوت در طعم

ادویه گراماسالا همانطور که از نام آن مشخص است، به معنای گرم و تند بوده و این تندی، پایه اصلی این ترکیب محسوب می‌شود. در حالی که طعم نوشیدنی سنتی چای ماسالا، می‌تواند بسته به ترکیبات آن معطر، شیرین، تند و … باشد.

۳. تفاوت در کاربرد

در مورد تفاوت در کاربرد این دو محصول باید گفت که گراماسالا نوع خاصی از ماسالا است. برای پاسخ به این سوال که ادویه گراماسالا چه کاربردی دارد باید گفت که از ادویه گراماسالا، جهت طعم دادن به انواع غذاهای هندی استفاده می‌شود. در حالی که ماسالا نوعی نوشیدنی پرخاصیت و دلچسب است.

ترکیبات موجود در ادویه گراماسالا

ادویه گراماسالا از ترکیبات بسیاری تشکیل شده و به همین علت است که مصرف آن خواص بی‌نظیری برای سلامتی بدن به همراه دارد. در این بخش به بررسی اصلی‌ترین ترکیبات گراماسالا خواهیم پرداخت:

  • تخم گشنیز
  • دارچین
  • زیره سیاه
  • میخک
  • زنجبیل
  • پاپریکا یا فلفل قرمز
  • فلفل سیاه
  • برگ بو
  • رازیانه
  • هل
  • زردچوبه
  • گل سرخ
  • زیر سبز
  • جوز هندی

تفاوت ادویه گراماسالا

ادویه گراماسالا را به چه غذاهایی اضافه می‌کنند؟

گراماسالا نوعی چاشنی همه کاره به شمار آمده و امکان استفاده از آن در طیف وسیعی از غذاها وجود دارد. در ادامه، به بعضی از موارد کاربرد ادویه گراماسالا در انواع غذاها اشاره خواهیم کرد:

خورشت ‌ها و خورشت کاری

معروف‌ترین کاربرد گراماسالا، استفاده آن در انواع خورشت‌ها است. با افزودن ادویه گراماسالا به خورشت‌ها، علاوه بر بخشیدن عطر و طعمی گرم و دلچسب به آن‌ها، موجب تعادل‌سازی طعم غذا و تعدیل سردی گوشت نیز خواهیم شد.

انواع گوشت

از گراماسالا جهت طعم‌دار نمودن انواع مختلف گوشت مانند گوشت قرمز، ماهی و مرغ استفاده می‌شود. برای این امر باید گوشت را با کمک روغن، ماست و ادویه گراماسالا مزه دار کرده و بنا به سلیقه و روش خود بپزید.

غذاهای گیاهی

غذاهای گیاهی مانند عدسی، خوراک لوبیا، نخود و…، با وجود عطر و طعم گراماسالا، بسیار خوشمزه و جذاب می‌شوند. برای این امر باید کمی گراماسالا به تابه‌ای که در آن سبزیجات را تفت داده‌اید، اضافه نمایید.

سوپ و آش

اضافه نمودن ادویه گراماسالا به انواع سوپ مانند سوپ سبزیجات و همچنین آش، جذابیت تازه‌ای به طعم این غذاها می‌دهد.

برنج

یکی از روش‌های ساده جهت ایجاد طعمی گرم و عطری دلپذیر در برنج، پختن برنج با کمی گراماسالا خواهد بود.

ترشیجات

اگر شما قصد ترشی انداختن دارید، می‌توانید با اضافه نمودن میزان کمی گراماسالا به سبزیجات آن، طعم و عطر منحصر به فردی را به ترشی خود ببخشید.

نکاتی مهم جهت استفاده از ادویه گراماسالا

توصیه می‌شود در زمان استفاده از ادویه گراماسالا هندی، حتما به نکات زیر توجه نمایید:

  • زمان اضافه نمودن گراماسالا به غذا بسیار حائز اهمیت است. اگر شما می‌خواهید طعم این ادویه در غذا ملایم‌تر باشد، باید آن را در ابتدای پخت به غذا اضافه نمایید. همچنین در صورتی که مایلید طعم این ادویه در غذا بیشتر احساس شود، باید آن‌ را در اواسط پخت به غذا بیفزایید.
  • شما می‌توانید جهت بهره‌مندی از طعم حداکثری گراماسالا، آن را در تابه‌ای بدون روغن تفت داده و پس از اینکه عطر آن آزاد شد، به غذای در حال پخت اضافه نمایید.
  • در صورت تمایل به تهیه ادویه گراماسالا در منزل، بهتر است برای حفظ تازگی و عطر آن، میزان کمی از این محصول تهیه نمایید.
  • گراماسالا خود دارای مقداری نمک است، بنابراین باید در مصرف نمک در غذاهایی که با این ادویه تهیه می‌شوند، دقت کنید.
  • گراماسالا، ادویه‌ای جهانی بوده و اغلب سرآشپزان معروف دنیا، زردچوبه را از این ادویه حذف می‌کنند.
  • شما می‌توانید بنا به سلیقه خود، در این ترکیب از مرزه خشک، دارچین و آویشن نیز استفاده کنید.
  • بیشترین زمان نگهداری از گراماسالا در کابینت آشپزخانه یکسال است. در نتیجه برای حفظ کیفیت این محصول، توصیه می‌شود که بسته به نیاز مصرف خانگی خود آن را خریداری کنید.

ادویه گراماسالا چه خواصی دارد؟

در توضیح این جمله که ادویه گراماسالا چیست؟  باید گفت که این ادویه، از محصولات بسیار شگفت‌انگیزی درمانی به شمار می‌آید. ترکیبات موجود در ادویه گراماسالا بسیار زیاد بود و به همین علت این محصول خواص متعددی نیز دارد که از جمله این خواص عبارتند از:

جلوگیری از بروز یبوست

گراماسالا فرآیند هضم را بهبود بخشیده و زمان حمل‌ونقل غذا در دستگاه گوارش را نیز افزایش می‌دهد. این مسئله جهت کاهش ابتلا افراد به یبوست بسیار عالی خواهد بود.  طبق مطالعات انتشار یافته، مصرف این ادویه در بزرگسالان موجب کاهش یافتن مدت زمان فرآیند گوارش و هضم آسان‌ترغذا می‌شود.

خاصیت ضد سرطانی

محققان به انجام مطالعاتی در مورد تاثیر ادویه گراماسالا بر روی حیوانات پرداخته‌اند. این مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ۱۰ روز از این ادویه در این حیوانات، باعث تغییرات قابل توجهی در آنزیم‌های سم‌زدای بدن آن‌ها می‌شود. بنابراین طبق این تحقیقات می‌توانیم به خاصیت ضدمیکروبی و ضد سرطانی این محصول پی ببریم.

از بین بردن بو بد دهان

در ترکیبات گراماسالا، ادویه‌های معطری وجود دارند که باعث شده است به یک گزینه مطلوب و عالی جهت برطرف ساختن بوی بدن دهان در افراد تبدیل شود. در این ترکیبات، ادویه‌هایی چون میخک و هل وجود دارند که از خاصیت میکروب‌زدایی و معطر بودن برخوردار بوده و برای مقابله با بوی بد دهان یک درمان موثر خواهند بود.  همچنین فلفل موجود در گراماسالا با از برطرف ساختن میکروب‌های تجمع یافته در دهان، می‌تواند به سلامت آن کمک کند.

جلوگیری از نفخ شکم

طبق آزمایشات صورت گرفته بر روی این ادویه، این محصول دارای خواص تسکین دهنده بسیاری بوده و از فوایدی زیر برخوردار است:

  • سلامت دستگاه گوارش
  • رفع حالت تهوع
  • تقویت هضم
  • مبارزه با نفخ شکم و باد معده

مبارزه با دیابت

دارچین موجود در ترکیب این ادویه، دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری بوده و برای داشتن یک بدن سالم، مفید خواهد بود. افراد مبتلا به دیابت، از میزان زیاد قند در بدن خود و عدم دفع صحیح آن رنج می‌برند. دارچین می‌تواند سطح قند خون این افراد را کاهش و حساسیت بدن آن‌ها به انسولین را افزایش دهد.

تقویت کلی سلامت

 خواص دارچین موجود در ادویه گراماسالا، علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد دردی و…، فعالیت‌هایی نیز بر ضد بیماری‌های عصبی همچون پارکینسون و آلزایمر دارد. به صورت کلی باید گفت که استفاده از این ادویه موجب تقویت کلی سلامت بدن فرد خواهد شد.

بهترین ادویه گراماسالا

اگر به دنبال ادویه گراماسالای اصل با خواص شگفت‌انگیز هستید، ما به شما ادویه گراماسالای پپتینا را پیشنهاد می‌کنیم. این ادویه علاوه بر عطر و طعم بی‌نظیر خود دارای خواصی فوق‌العاده بوده و اثرگذاری زیادی دارد.