SiteLogo

دلایل مشکلات قلبی در سالمندان

(دلنیا یوسفی) 30 بهمن 1402
0 8501
مشکلات قلبی سالمندان

بسیاری از سالمندان به جهت کهولت سن در سنین بالا شاهد بروز اختلالات در سیستم بدنی و نارسایی های قلبی می شوند که در این شرایط نیاز به مراقبت های مخصوصی دارند تا ضمن اینکه بیماری شان کنترل شود، از پیشرفت آن نیز بتوان جلوگیری کرد. در غیر این صورت ممکن است شاهد سکته قلبی در این افراد باشیم. کسی که از این افراد سالمند نگهداری می کند، چه فرزندان شان، چه پرستار سالمند در منزل باید مراقبت از این افراد را به صورت اصولی انجام دهد تا از خطرات جبران ناپذیر جلوگیری شود.

از جمله مهمترین دلایلی که می تواند این نارسائی قلبی را بروز دهد، مواردی چون دیابت، چربی خون، فشار خون بالا، عوامل ژنتیکی و همچنین مصرف زیاد سیگار می باشد. هر یک از این دلایل می تواند به تنهایی منجر به بیماری قلبی شده و در آن صورت فرد سالمند نیازمند مراقبت های ویژه ای می شود که برای هر یک از دلایل متفاوت خواهد بود. لازم به ذکر است برخی از افراد سالمند بدون اینکه هیچ سابقه بیماری داشته باشند، به جهت کهولت سن در انبساط عضله های قلبشان نارسائی به وجود می آید که همین موضوع نیز مراقبت ها و شرایط نگهداری خاص خودش را دارد و حتماً باید مورد توجه پرستار سالمند در منزل قرار گیرد.

یادتان باشد بیماری قلبی در سن بالا می تواند با بیماری هایی مثل کم خونی، بیماری های مغزی و فشار خون بالا نیز همراه باشد.

پرستار سالمند در منزل

 

نگهداری از بیماران قلبی

همان طور که گفتیم، نگهداری و مراقبت از بیمار سالمند باید با توجه به شرایط جسمی او صورت گیرد که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

  • بیمار قلبی با چربی خون

بیماری چربی خون یکی از بیماری های قابل کنترلی است که اگر به آن اهمیت و توجه لازم نشود، می تواند خطرات جدی را به همراه داشته و سلامتی بیمار را تهدید کند. کنترل این بیماری از طریق دارو و همچنین رژیم های غذایی مناسب ممکن می شود.

  • بیمار قلبی با فشار خون بالا

دقت داشته باشید که اگر بیماری قلبی به علت فشار خون بالا بروز کرده باشد، کنترل فشار خون فرد سالمند باید به صورت مرتب انجام شود. فشار خونی که برای این افراد مناسب است، 90 تا 150 میلی متر جیوه می باشد. در این افراد پرهیزات غذایی باید به طور جدی و کامل انجام شود و مصرف هر گونه مواد غذایی که موجب افزایش فشار یا کاهش آن می شود، از لیست غذاهای روزانه بیمار حذف شود. به این ترتیب می توانید با کنترل فشار خون بالا نارسائی قلبی فرد سالمند را به طور صحیح کنترل و درمان کنید.

فشار خون بالا

 

  • بیمار قلبی و مصرف سیگار

یکی از اصلی ترین و شایع ترین علل بروز سکته قلبی در افراد سیگاری، کشیدن سیگار می باشد. افرادی که سابقه سکته قلبی را دارند و همچنان به کشیدن سیگار ادامه می دهند، بیش از دیگران در معرض سکته دوم قلبی قرار دارند. به این ترتیب سیگار نکشیدن و قطع آن می تواند قدم بزرگی برای پیشگیری از سکته قلبی باشد که با کنترل کردن وضع بیمار توسط پرستار سالمند در منزل این امر به راحتی ممکن می شود.

 

نکات مهم هنگام نگهداری از سالمند دارای بیماری قلبی

همان طور که گفتیم برای هر دلیلی که موجب بروز نارسائی قلبی در فرد سالمند شده است، درمانی متفاوت صورت می گیرد. ولی مهم ترین نکات برای نگهداری از این افراد که در تمامی دلایل بروز یکسان می باشد، موارد زیر می باشد:

  • بیمار از فعالیت شدید بدنی خودداری کند.
  • مصرف مایعات را مطابق با دستور پزشک انجام دهد.
  • به صورت منظم فعالیت ورزشی داشته باشد.
  • مصرف دارو ها به موقع طبق تشخیص پزشک معالج قطع گردد.

 

 

علائم مهم سکته ی قلبی

فرد سالمند در صورت دیدن هر گونه علائم جدی، باید سریعاً با بیمارستان و اورژانس تماس گرفته تا به این ترتیب از سکته قلبی در فرد سالمند جلوگیری شود. از مهم ترین این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنگی نفس بیمار.
  • افت شدید فشار خون در بیمار.
  • داشتن درد در قفسه سینه.
  • اختلال در راه رفتن.
  • کم شدن سطح هوشیاری بیمار.
  • سرفه های شبانه شدید.

شایان ذکر است مجموعه آسایش ایده آل برای ارائه پرستار سالمند در منزل به صورت شبانه روز با نیروهایی مجرب و با تجربه در خدمت شما عزیزان می باشد.

 

 مراقبت از سالمند دارای بیماری قلبی

یادتان باشد همراه بیماری قلبی سالمند، باید آموزش های لازم را ببیند. چرا که خود فرد بیمار به جهت کهولت سن توانایی نگهدار ی از خودش را ندارد و اطرافیان باید با هوشیاری علائمی همچون تورم اندام ها، کاهش اشتها، تنگی نفس و موارد این چنینی را در بیمار بشناسند تا بتوانند در صورت نیاز به موقع بیمار را به مراکز درمانی برسانند. در بعضی شرایط بیمار سالمند همزمان به بیماری های مختلفی مانند فشار خون بالا یا چربی خون و موارد این چنین مبتلا است و به دلیل تعدد داروها ممکن است در مصرف آن ها دچار سردرگمی شود یا به جهت اختلال حافظه مصرف دارویی را فراموش کند.

علائم چربی خون

 

در این شرایط خانواده باید به طور جدی مصرف داروی بیمار را کنترل کنند. رعایت و پرهیزات غذایی هم یکی دیگر از مواردی است که باید توسط خانواده بیمار سالمند کنترل شود.

در کل همان طور که می دانید سالمندی موجب بروز مشکلات زیادی می شود که با اصلاح شیوه و روش زندگی و انجام مراقبت های لازم توسط خانواده یا پرستار منزل، می توان تا حدود زیادی از بروز زودرس مواردی مانند ناتوانی و یا حتی مرگ فرد سالمند جلوگیری کرد.

 

وظایف اصلی پرستار سالمند در منزل برای بیمار قلبی

به جهت حساسیت زیادی که این بیماری دارد، پرستاری از سالمندانی که دچار نارسائی قلبی هستند، مسئولیت زیادی را می طلبد. در این جا به مهم ترین وظایف پرستار سالمند در منزل اشاره می کنیم:

  • پرستار باید به صورت دائم و مرتب علائم بیمار را کنترل کند. علائمی مانند درد در قفسه سینه، درد پشت گردن، درد دست چپ و فک، سوزش معده، تنگی نفس، حالت تهوع، تپش قلب و غیره را سریعاً به پزشک اطلاع دهد. چرا که این علائم بسیار خطرناک هستند و زنگ خطری جدی برای حمله قلبی فرد سالمند می باشند.

 

  • فرد سالمند را به روزانه 30 دقیقه پیاده روی کند. چرا که پیاده روی در کنترل بیماری های قلبی بسیار مؤثر است.

 

  • فشار خون بالا خطرناک ترین بیماری برای سلامت قلب است. پرستار سالمند در منزل باید به طور مرتب فشار خون بیمار را کنترل کند و هر گونه تغییر را به پزشک اطلاع دهد. افراد سالمند، معمولاً با پرهیز غذایی و دارویی که پزشک معالج تجویز می کند کنترل خواهد شد.

 

  • بیماران قلبی باید وعده های زیادی سبزیجات و میوه جات بخورند و از نمک و روغن بسیار کمی در غذاهای شان استفاده کنند. بهترین و مناسب ترین غذا برای این افراد، غذاهای دریایی است. هر چند که باید وعده های غذایی در حدی باشد که از اضافه وزن بیمار جلوگیری کند.

 

  • با توجه به اینکه پزشک داروهای متعددی را برای کنترل فشار خون بالا، چربی خون و موارد خاص دیگر برای سلامت عملکرد بیمار تجویز می کند، استفاده به موقع داروها و در موارد خاصی واکنش بیمار به دارو را پرستار سالمند در منزل کنترل و در صورت نیاز به پزشک اطلاع می دهد.

 

  • پرستار سالمند در منزل می تواند با کمک فرزندان فرد سالمند، عادت های نادرست مانند مصرف سیگار را کاهش دهد. زیرا کشیدن سیگار موجب بروز فشار خون بالا و ایجاد حملات قلبی می شود. همچنین وجود استرس در بیمار می تواند موجب بروز حملات قلبی شود که پرستار سالمند در منزل می تواند با سرگرم کردن فرد سالمند و درد دل و هم صحبتی با او به همراه گوش دادن موسیقی و تماشا کردن فیلم آرامش مفیدی را به بیمار سالمند منتقل کند.

پرستار سالمند

 

کلام آخر

با توجه به اینکه مراقبت و نگهداری از فرد سالمند در منزل امری بسیاری حیاتی و مهم است، فردی که از این بیماران در منزل نگهداری می کند، باید به مصرف داروهایی مانند فشار خون بالا و چربی خون و دوز مصرف آن ها توجه ویژه ای داشته باشد و تغذیه بیمار را کنترل کند. علاوه بر آن باید اشراف کاملی به نحوه صحیح پرستاری از این افراد را داشته باشد که این امر فقط از عهده پرستار سالمند در منزل بر می آید. مجموعه آسایش ایده آل به صورت 24 ساعت شبانه روز با دارا بودن مجرب ترین پرستاران در تمامی نواحی تهران، آماده ارائه خدمت به شما سالمندان عزیز می باشد.