SiteLogo

چگونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم؟

0 259
اعتماد بنفس

تعریف اعتماد به نفس

به توانایی اولیه انجام کار پس از اعلام کار اعتماد به نفس گفته می‌شود. به عبارتی دیگر اعتماد به نفس احساس توانستن اولیه است. بسیاری از افراد به علت اینکه تعریف نادرستی از اعتماد به نفس دارند نمی‌توانند اعتماد به نفس خودشان را افزایش دهند.

اعتماد به نفس یک جور طرز فکر مثبت راجع به خودتان و توانایی‌هایتان است و درست همان موقعی که همه چیز به‌ هم می‌ریزد، می‌تواند به فریادتان برسد و به شما کمک کند تا در برابر مشکلات‌تان قوی باشید. بزرگ‌ترین و موفق‌ترین آدم‌هایی که می‌شناسیم هم گاهی اوقات دچار کمبود اعتماد به نفس می‌شوند. برای تقویت اعتماد به نفس، مثل هر توانایی و مهارت دیگری باید تمرین داشته باشید تا بتوانید آن را مدیریت کنید، اما وقتی بتوانید خودتان افسار را به دست بگیرید، پیشرفت می‌کنید و زندگی‌تان از این رو به آن رو می‌شود.

Increase-confidence-8

راه های افزایش اعتماد به نفس

افکار منفی خود را بشناسید

جملاتی مانند «من نمی توانم» یا «مطمئنا شکست می خورم» یا «هیچ کس دوست ندارد به حرف های من گوش دهد» ناشی از فکر منفی ذهن شماست. این صدای درون اصلا به شما کمکی نخواهد کرد و مانع از رسیدن به رویاهای تان می شود.

افکار منفی را به مثبت تغییر دهید

برای این کار باید فکرهای مثبت را به ذهن راه دهید. می توانید از جملاتی مانند «من این کار را امتحان می کنم»، «در کارم موفق می شوم» یا «مردم به حرف های من گوش خواهند داد» استفاده و هر روزتان را با القای حرف های مثبت شروع کنید.

آرام سازی

اگراعتماد به نفس ندارید، ناراحت و عصبی هستید، ابتدا فکر کردن را کنار بگذارید، سپس بکوشید با ورزش، آرام سازی، نماز و نیایش به آرامش برسید.

اعتماد+به+نفس

شناخت عمیق و درستی از خود داشته باشید

شناخت عمیق و درستی از خودتان داشته باشید چون پی بردن به توانایی های بزرگ و پنهان خودتان یکی از راه های مهم و موثر افزایش اعتماد به نفس است؛ بنابراین ذره بین به دست بگیرید و کوچکترین استعدادهای خود را کشف کرده و جدی بگیرید. از طرف دیگر حواستان به تعریف هایی که دوستان تان از شما ارائه می دهند باشد، شاید لازم باشد خیلی هایشان را باور کنید. خیلی وقت ها با توجه به چیزی که در موردتان می گویند می توانید به بخش های پنهان وجود خود پی ببرید و آنها را جدی بگیرید.
نقاط ضعف خود را بشناسید

مرحله دوم این است که نقاط ضعف خود را شناخته، برای رفع آنها اقدام کنید و در صورتی که این کار عملی نیست، با آنها کنار بیایید یا از راه های ممکن آنها را جبران کنید؛ مثلا اگر ناتوانی و محدودیت های جسمی یا مادرزادی وراثتی دارید از طریق افزایش توانایی های علمی یا هنری خود این نقص را جبران کنید.

خودتان را باکسی مقایسه نکنید

حتماً برای شما هم پیش‌آمده که گاهی به دوستتان،همسایه‌تان یا یکی از افراد فامیل حسودیکرده‌اید،به سطح درآمدش،به زندگی خانوادگی‌اش،به قیافه‌اش،به روابط اش یا به هر چیز دیگرایا امروز وقت این است که این عادت بد را ترک کنیدخودتان را باکسی مقایسه نکنید و هموارهخودتان باشید و عاشق چیزی باشید که در درونتان وجود دارد.

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

 تقویت اعتماد به نفس با تشکر کردن

هر کس از شما تعریف و تمجید کرد با روی باز از او تشکر کنید این امر باعث  تقویت اعتماد به نفسشما در حد معجزه‌آسایی می شود و  همچنین رابطه‌ی بهتری را تجربه می‌کنید، مردم افرادی را کهقدردان زحمت‌هایشان هستند را دوست دارند.

تغذیه‌ی مثبت داشته باشید

خودتان را  مدام با چیزهای مثبت تغذیه کنید،خیلی مهم است که خود را درگیر فعالیت‌ها وپروژه‌هایی بکنید که باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید،در اوقات فراغت خود دستبه انجام کاری بزنید که مدت‌هاست می‌خواهید انجامش دهید اما وقت نمی‌کنید،مثلاً آموختنیک هنر یا زبان جدید می‌تواند شمارا به چالش بکشد و احساس مثبتی را در شما ایجاد کند،اوقات فراغت خود را طوری تنظیم کنید که از آن به معنای کامل لذت ببرید.

 از زبان بدن‌تان به درستی استفاده کنید

زبان بدن هر کس نشان می‌دهد که آن فرد چقدر به خودش اطمینان دارد. از چهره‌ی بعضی آدم‌ها می‌شود فهمید که حتی خودشان هم خودشان را قبول ندارند! طوری خودتان را نشان بدهید که همه بدانند می‌توانید هر موقعیتی را مدیریت کنید و بر اوضاع کاملا مسلط هستید. اگر اعتماد به نفس را در ظاهرتان نشان بدهید و از زبان بدن‌تان به درستی استفاده کنید، نه تنها حس می‌کنید که از پس هر چیزی برمی‌آیید، بلکه دیدگاه دیگران هم نسبت به شما تغییر می‌کند و به توانایی‌هایتان اعتماد می‌کنند.

  • سرتان را بالا بگیرید، صاف بنشینید، به آرامی شانه‌هایتان را عقب ببرید تا در راستای ستون فقرات‌تان قرار بگیرند، شل و ول دست ندهید و وقتی صحبت می‌کنید مستقیما به فرد مقابل‌تان نگاه کنید.

 از زبان بدن‌تان به درستی استفاده کنید

درست لباس بپوشید

وقتی ظاهرتان خوب باشد احساس بهتری نسبت به خودتان خواهید داشت. لباس‌ها و لوازم مناسب انتخاب کنید، زندگی و کارتان را جوری نظم و ترتیب بدهید که در خور شخصیت شما باشد و احساس بهتری نسبت به خودتان پیدا کنید، همه‌ی اینها باعث تقویت اعتماد به نفس شما می‌شود. لباس‌تان باید طوری باشد که موفقیت را نشان بدهد. لوازم شخصی شما نشان‌دهنده‌ی شخصیت‌تان هستند پس در انتخاب‌شان دقت کنید.
  • یک لباس مناسب و زیبا که توجه دیگران را جلب کند، می‌تواند به شروع یک مکالمه کمک کند.

ثابت‌قدم باشید

همه‌ی ما دائما با مشکلات و موانع دست و پنجه نرم می‌کنیم. نباید اجازه دهیم این موانع باعث از بین رفتن یا تضعیف اعتماد به نفسمان شوند و در عوض باید به آنها به عنوان یک موقعیت برای قوی‌تر شدن نگاه کنیم.

بر مشکلات غلبه کنید

غلبه بر مشکلات باعث شکل گرفتن و تقویت اعتماد به نفس می‌شود. زیباترین آهنگ‌ها، آثار هنری و ادبی را کسانی نگاشته‌اند که مفاهیم تلخی مثل ناامیدی، از دست دادن عزیزان و پوچی را تجربه و بر آنها غلبه کرده‌اند.

بر مشکلات غلبه کنید

به زیبایی پوست خود اهمیت دهید

برای اینکه کل صورتتان شکل و فرم بهتر و جذابی داشته باشد چهار نقطه وجود دارد که باید به آنها توجه زیادی داشته باشید این قسمت ها گوشه های داخلی تیره چشم ها،دو طرف بینی،گوشه های خارجی چشم ها و دو طرف دهان هستند که می توانید کرم پودر بزنید.

با چشم تماس برقرار کنید

 هنگامی که با کسی ارتباط برقرار می کنید به چشمهای او نگاه کنید چراکه این عادت را فقط کسانی دارند که اعتماد به نفسشان بالاست.

با قامت راست بایستید

 باید با اعتماد به نفس بالا رفتار کنید سعی کنید با تمرین و ممارست راست ایستادن را تمرین کنید برای راست ایستادن سعی داشته باشید ناف خود را به طرف ستون فقراتتان عقب بکشید و شانه ها را به سمت عقب کشیده و سینه را به طرف جلو بیاورید.
با قامت راست بایستید

یک چیز جدید امتحان کنید.

وقتی پا را از منطقه آرامشتان بیرون می‌گذارید و چیزی را امتحان می‌کنید که قبلاً نکرده بودید، نه تنها خودتان را وارد یک چالش می‌کنید بلکه محدوده‌های خود و اعتمادتان به توانایی‌های خود را گسترش می‌دهید. با امتحان کردن یک چیز تازه می‌توانید از ترس‌هایتان کم کنید و زندگی با موانع و محدودیت‌های کمتر داشته باشید.

برای انجام یک کار جدید نقشه بکشید و بعد آن را دنبال کنید.

این یکی از مهمترین و موثرترین راه‌های ایجاد اعتمادبه‌نفس دائم است. وقتی تصمیم می‌گیرید کاری انجام دهید و از آن عقب نمی‌کشید و آن را پیش می‌برید، خودتان به خودتان ثابت می‌کنید و اینجاست که اعتمادبه‌نفستان بالا می‌رود.

از مدیتیشن استفاده کنید.

مدیتیشن راهی عالی برای از بین بردن افکار منفی و دست یافتن به افکار مثبت است.