SiteLogo

چگونه با کودکان 3 الی 4 سال رفتار کنیم؟

1 1664
چگونه با کودکان 3 الی 4 سال رفتار کنیم؟

پنج سال اول زندگی همه کودکان مهمترین دوره در شکل گیری شخصیت و رفتار آنهاست. بنابراین برخورد با کودک در این سن بسیار مهم است. در این دوره شخصیت اجتماعی، شناختی، عاطفی و جسمی کودکان بسیار شکل می گیرد.

کودکان با توانایی ها و نیازهای بسیاری وارد دنیا می شوند و عشق، تغذیه، سلامتی و امنیت روانی و اجتماعی نیازهایی هستند که توسط والدین برآورده می شوند تا به موفقیت های بعدی کودک منجر شوند. در این مقاله انتظارات و برخی از فعالیت هایی که می توانید برای کمک به فرزندتان در سال سوم و چهارم زندگی انجام دهید را ارائه می دهیم.

 

تربیت کودک و تغییرات عاطفی بین 3 تا 4 سالگی.

از 3 تا 4 سالگی، کودک شما شروع به تشخیص بدن، ذهن و احساسات خود می کند. در واقع کودک در این سن به سطحی از خودآگاهی می رسد.او می تواند بین احساسات مختلف مانند خشم، غم، شادی و غیره تمایز قائل شوید. به همین دلیل است که واکنش های احساسی شما به رفتارهایتان در این سن اهمیت بیشتری پیدا می کند.

همچنین از 3 تا 4 سالگی کودک شما ممکن است از چیزهای خیالی مانند هیولا بترسد. بنابراین، باید مراقب واکنش های خود نسبت به آن باشید. خیلی مهم است که وقتی از چیزی می ترسد، ترس او را تقویت نکنید، در کنارش بمانید و به او اطمینان دهید که از او مراقبت می کنید.

 

چگونه با کودکان 3 الی 4 سال رفتار کنیم؟

آشنایی با تغییرات زبانی در تربیت کودک 3 تا 4 ساله.

زبان بین 3 تا 4 سالگی دستخوش تغییرات زیادی می شود. کودک با گوش دادن به شما و دیگران دایره لغات وسیع تری پیدا می کند. در این دوران کودک شما نیاز به ارتباط کلامی زیادی دارد. در هر فرصتی با او صحبت کنید، برای او کتاب و مجلات بخوانید. در این دوران کودک علاقه زیادی به برقراری ارتباط و صحبت با شما نشان می دهد که می تواند ارتباط بین شما را عمیق تر کند. او بیشتر کلماتی که می گویید را می فهمد، حتی اگر نتواند همه آنها را به درستی تلفظ کند.

در سن 3 سالگی، کودک می تواند جملاتی با حداقل 3-5 کلمه بسازد و اطرافیان او معمولاً متوجه بیشتر صحبت های او می شوند. در سن 4 سالگی، فرزند شما می تواند از جملات طولانی تر استفاده کند. حداقل 5-6 کلمه در جملات می سازد. او در این سن قادر به درک صفات و خصوصیات است. به عنوان مثال معنی کلماتی مانند زشت، زیبا، مهربان، بد اخلاق و غیره را درک کنید. بنابراین هنگام انتخاب ویژگی هایی که برای توصیف آن استفاده می کنید مراقب باشید.

رشد اجتماعی و عاطفی:

کودک 3 ساله شما تازه شروع به یادگیری رفتار با دیگران کرده است، او می تواند احساسات قوی خود را بهتر از 2 سالگی کنترل کند، او شروع به درک مهارت های اجتماعی مانند به اشتراک گذاری و مهربانی کرده است، اما این مهارت را تنها می تواند برای مدت کوتاهی داشته باشد و تمرین کند، و آن وقت است که احساس امنیت و خوشحالی می کند .

کودک 3 ساله شما اغلب از بودن با بچه های دیگر و بازی با آنها لذت می برد، او یاد می گیرد که دیگران واقعی هستند، به این معنی است که وقتی آنها ناراحت هستند، او هم می تواند ناراحت شود.

دادن و به اشتراک گذاشتن ابزار مهارتی است که کودک شما در 4 سالگی یاد می گیرد، اما اگر ناراحت یا نگران باشد، نمی توانید برخی چیزها را به اشتراک بگذارد. در این سن، او یاد می گیرد که در مورد چیزی که می خواهد کمی صبر کند، مانند “صبر کن تا بعد از ناهار بیرون برویم”.

کودک سه ساله یا کوچکتر بچه های دیگر را می زند و جیغ می کشد، او مشتاق است که شما را راضی کند. با کمک شما، ممکن است بتواند چیز دیگری را امتحان کند یا چند دقیقه صبر کند.

او هنوز از سر و صدا، تاریکی، حیوانات، هیولاها می ترسد. کودکان سه ساله دارای شوخ طبعی و میل به خندیدن و تکرار کلمات و موقعیت های بسیار کودکانه هستند.

همانطور که در این بخش مهم ذکر شد، شما دوست دارید گزینه های خود را داشته باشید، اما به طور کلی، اگر گزینه های شما محدود است، می توانید بهترین ها را داشته باشید، مانند “می توانید کفش های قرمز یا آبی بپوشید”.

ممکن است زمانی که خسته یا دور از خانه هستید به پتو یا مبل دیگری نیاز داشته باشید. کودکان سه ساله می توانند ایده های بسیار خاصی در مورد “پسر” و “دختر” بودن داشته باشند، بنابراین دختران لباس های زیبا می پوشند و پسرها مانند سوپرمن هستند. شما مسئولیت پذیرفته اید، مثلاً هر روز شلوارتان را خیس کنید و شب خانه تان را خیس کنید.

چگونه با کودکان 3 الی 4 سال رفتار کنیم؟

رفتار با کودکان سه و چهار ساله در فعالیت های روزانه 

با فرزندتان در مورد کاری که می خواهید انجام دهید صحبت کنید. توضیح دهید که چرا انجام این کار برای خانواده مهم است. توضیح دهید که چگونه این کار را انجام می دهید و چگونه فرزندتان می تواند به شما کمک کند. تکالیف می تواند به کودکان کمک کند تا کلمات جدید، گوش دادن، شمارش و هماهنگی فیزیکی اندام های خود را برای رشد و احساس مسئولیت بیاموزند.

پروژه های هنری:

  • بچه ها ذاتاً هنرمند هستند و پروژه های هنری می توانند ذهن بچه ها را بیدار کنند و به آنها اجازه ابراز وجود بدهند.
  • کاغذها و ابزارهای نوشتاری مختلف برای نوشتن و نقاشی در اختیار کودکان قرار دهید. طراحی الگوها ضروری نیست، اما مداد رنگی ابزار مفیدی است.
  • چند روزنامه یا تکه های پلاستیکی بزرگ روی میز یا زمین پهن کنید و مقداری کاغذ بگذارید تا کودک بتواند با آن نقاشی کند.
  • اجازه دهید فرزندتان چیزها را به هم بچسباند. مثلا نوار یا کاموا را روی کاغذ بچسبانید و کارهای مختلفی انجام دهد.
  • هرگز به فرزندتان نگویید چه چیزی بکشد و چه چیزی را نقاشی کند.
  • تعیین نکنید که کودکتان چه چیزی می کشد و اجازه دهید خلاق باشد.
  • آنچه را که فرزندتان در خانه کشیده است را به همه نشان دهید و آن را در مقابل دیگران تعریف کنید تا کودکتان بتواند آن را بشنود.
  • فعالیت های هنری به کودکان کمک می کند تا هماهنگی دست و چشم را افزایش دهند و بعداً بتوانند بهتر بنویسند.

چگونه با کودکان 3 الی 4 سال رفتار کنیم؟

شعر وقصه:

  • با کودک خود بازی کنید و شعر بخوانید. با ضربه زدن و پرتاب توپ به بالا و پایین به کودک خود در بسیاری از آهنگ ها و بازی ها بپیوندید.
  • برای کودکان قافیه یا اشعار مهد کودک بخوانید. در حین خواندن، صبر کنید تا کلمه ای را پیدا کنید که با کلمه قبلی هم قافیه باشد و از فرزندتان بخواهید آن کلمه را بگوید. وقتی این کار را کرد او را تحسین کنید.
  • از طریق رادیو، تلویزیون و مهمانی های خانوادگی به آهنگ ها و قافیه های مختلف در آهنگ ها گوش دهید.
  • قافیه و ریتم در رشد مهارت های کودکان بسیار مهم است. کودکان با گوش دادن و گفتن قافیه و ملودی در کلمات و عبارات تکراری متوجه صدای حروف در کلمات می شوند و از خواندن لذت می برند.

ریاضی:

  • استفاده از گروه ها در فعالیت هایی که نیاز به شمارش، اندازه گیری و استفاده از اعداد دارند، راه خوبی برای کودکان خردسال برای یادگیری ریاضی است.
  • در مورد اعداد و نحوه استفاده از آنها صحبت کنید و مفاهیم اعداد را در کارهای روزمره به کودک خود در برخورد با کودکان سه و چهار ساله خود آموزش دهید. مثلا خمیر را به دو قسمت تقسیم کنیم یا بشماریم که چند بشقاب برای میز لازم است. یکی برای مامان، یکی برای بابا، یکی برای تو، سه ساخته شد)
  • مثلا برای آموزش قد و قد می تونید بگید این روبان خیلی کوتاهه و نمی تونیم دور کادو بابا بپیچیم.
  • از نظر وزن می توان گفت الان شما ۲۰ کیلوگرم وزن دارید و من به سختی می توانم یک بچه ۲۰ کیلوگرمی را بلند کنم.
  • اسباب بازی های مورد علاقه خود را با هم بشمارید.
  • با رفتارکودک سه ساله به بالا، فرصت هایی را برای کودکان ایجاد کنید تا در حین بازی ریاضی بیاموزند. به عنوان مثال، از او بخواهیدلوگوها را بر اساس شکل و رنگ طبقه بندی کند. لوگوها همچنین به شما کمک می کنند تا در مورد ارتفاع، طول و عرض اشیاء بیاموزید.
  • بازی هایی مانند پرتاب توپ در سبد به کودک شما اجازه می دهد تا توپ های درون سبد را بشمارد و شمارش را یاد بگیرد.

نکات مهم در برخورد با کودک سه ساله و چهار ساله:

  • به کودک خود بسیار توجه کنید و او را تشویق کنید.
  • برای فعالیت های سرگرم کننده با فرزندتان وقت بگذارید.
  • احساسات مثبت خود را ابراز کنید تا احساس کند کودک خوبی هست.
  • به فرزندتان نشان دهید که وقتی با دیگران است به آنها احترام می گذارید و از کلمات “لطفا” و “متشکرم” استفاده کنید.
  • به فرزند خود بیاموزید راه هایی برای حل اختلاف با دیگران پیدا کند. به او کمک کنید اگر وقتی عصبانی است به هم تیمی‌اش ضربه بزند چه اتفاقی می‌افتد؟ (مثلا علی، می‌دانم که مریم بدون اجازه کامیونت را برداشت، اما اگر او را بزنی باید به خانه برود و شما دو نفر نمی‌توانید با هم بازی کنید. گفتی چی؟ راه دیگه ای هست که به مریم بگی که میخوای کامیونت برگردونی؟).
  • فرصت هایی را برای یادگیری مراقبت از دیگران (مثلاً غذا دادن به پرنده یا کمک به همسایه در پختن کیک) فراهم کنید.
  • کودکان نیاز به در آغوش گرفتن، نوازش و بوسیدن دارند.
  • وقتی با کودک سه ساله یا هر کودک دیگری سروکار دارید، به او بگویید که دوستش دارید.
  • .خلاق باشید و از هر فرصتی برای پرورش و دوست داشتن فرزندتان استفاده کنید.

چگونه با کودکان 3 الی 4 سال رفتار کنیم؟