SiteLogo

عوامل آلوده کننده ی هوای داخل خانه چیست؟

0 435
Indoor-air-pollutants

آلودگی هوا می‌تواند اثرات مضر و جدی بر بدن وسلامتی انسان  ایجاد کند، شاید هیچ گاه به آلودگی هوای داخل خانه توجه نکرده باشید اما باید بدانید که هوای خانه می‌تواند تا 5 برابر بیشتر از آنچه در بیرون نفس می کشید، آلوده باشد.

زنان خانه دار بیشتر وقت خود را در خانه سپری می کنند پس باید توجه بیشتری به هوای داخل خانه و آلاینده‌های موجود در هوا مثل:  دود تنباکو، دی اکسید نیتروژن، منوکسید کربن، فرمالدئید، ترکیبات آلی فرار و رادون داشته باشند. آلودگی های هوا می تواند باعث بروز بیماری هایی نظیر: آسم، بیماری قلبی، سکته مغزی و حتی سرطان ریه شود.

عوامل آلوده کننده ی هوای داخل خانه چیست؟

عوامل آلوده کننده ی هوای داخل خانه:

1-رنگ‌های نقاشی خانه:

هیچگاه  قوطی رنگهای نقاشی را در خانه یا انبار نگهداری نکنید زیرا، این قوطی‌ها می‌توانند گاز VOC را در انبار خنثی کنند و باعث ایجاد مشکل در کیفیت هوای داخلی و خارجی خانه شوند و بر تنفس اثر می گذارند، همچنین این گازها می توانند زمینه را برای بروز سرطان ایجاد کنند.

  2- اسپری‌های ضد بو:

استفاده از اسپری های ضدبو علاوه بر آلودگی هوای داخل خانه باعث آلودگی فضای بیرونی نیز می شود. اسپری ضد بو عامل منتشرشدن  درصد بالایی از گازهای VOC در فضای باز شهری است.

3- محصولات تمیز کننده خانه:

امروزه تمایل افراد به استفاده از مواد شوینده و سفید کننده ها در منازل افزایش چشمگیری داشته است. اما باید بدانید که این سفید کننده ها حاوی گاز VOC هستند که به همراه  لیمو می‌توانند ذرات موجود در هوا را افزایش دهند و میزان آلودگی را به سرعت زیاد می کنند. برای کاهش میزان آلودگی بهتر است محصولات بدون بو و محصولاتی که پایه طبیعی دارند مانند آب و سرکه یا بیکینگ پودر را جایگزین استفاده از سفید کننده ها کنید.

 عوامل آلوده کننده ی هوای داخل خانه چیست؟

 4- خوشبو کننده هوا:

برخی افراد به دنبال آن هستند که محیطی که در آن زندگی می‌کنند را خوشبو کنند، اما نمی دانند که  این خوشبو کننده ها بیش از 100 ماده شیمیایی مختلف را منتشر می کنند. این خوشبوکننده‌ها می‌تواند باعث بروز بیماری هایی نظیر: میگرن، حملات آسم و مشکلات تنفسی شوند. برای تمیز نگهداشتن بوی هوای خانه بهتر است تهویه هوا  را روشن کنید.

5- شمع:

دود و بوی حاصل از شمع‌ها می‌تواند منبع قابل توجهی از ذرات بسیار ریز باشد که منجر به التهاب ریه می شود. همچنین  شمع‌های معطر نیز می‌توانند فرمالدئید مضر را منتشر کنند. به جای استفاده از شمع می توانید از موم زنبور عسل بهره  بگیرید.

6- مرطوب کننده هوا

ممکن است در زمستان برای داشتن پوستی صاف از بخور یا دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید. اما دقت کنید که رطوبتی که ایجاد میکند کمتر از 50 درصد باشد. بیشتر از این مقدار می‌تواند گرد و غبار ایجاد کند و باعث آلرژی و اختلال در تنفس شما شود.

عوامل آلوده کننده ی هوای داخل خانه چیست؟

7- بخاری های چوب سوز

استفاده از بخاری های چوبی به دلیل تولید مقدار زیاد ذرات مونوکسیدکربن باعث آلودگی هوای داخل خانه می شوند.

8- اجاق گاز خانه

شعله‌های اجاق گاز می تواند  باعث پخش شدن دی اکسید نیتروژن و بروز ذرات معلق  درهوا شود. بهتر است هنگامی که اجاق گاز را روشن می‌کنید، هود را نیز همراه آن روشن کنید تا این ذرات را به بیرون هدایت کند یا اینکه در هنگام آشپزی کمی پنجره را باز کنید.