SiteLogo

کدام ویتامین برای کدام سن ؟

0 465
مصرف ویتامین

در هر سنی چه ویتامینی مصرف شود

اولین مرحله برای داشتن یک سبک زندگی سالم تر، این است که یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و همه گروه های غذایی از جمله حبوبات و سبزیجات را در رژیم غذایی خود جای دهید. مصرف مواد فرآوری شده را نیز کاهش دهید. در کنار این که یک رژیم غذایی قوی می تواند مواد مغذی لازم را به بدن برساند، همزمان مکمل های ویتامینه هم هستند که تضمین می کند بدن ما بتواند عملکرد کاملاً مناسبی داشته باشد.

ویتامین های لازم بدن

ویتامین های مورد نیاز برای نوزادان :

ویتامین A:

بعضی از نوزادان نابالغ به دنیا می آیند و به ویتامین A بیشتری نیاز دارند زیرا برای بینایی طبیعی آن ها ضروری است.

آهن:

همچنین با آهن می توانند از کم خونی و کمبود آهن در بدن آن ها جلوگیری کنند زیرا احتمال کمبود آهن در آن ها بالاست.

ویتامین D:

استایل های مختلف غذا خوردن، نیاز به مکمل را در افراد متفاوت می کنند. نوزادانی که هنوز شیر می خورند، ممکن است به دلیل کمبود وجود ویتامین D در شیر مادر، نیاز به مکمل ویتامین D پیدا کنند.

مکمل زینک :

نوزادان 6 ماه به بالا هم ممکن است به مکمل زینک نیاز داشته باشند.

ویتامین c:

ویتامین c هم برای بعضی از نوزادان نیاز است زیرا معمولا این ویتامین در شیر مادر وجود ندارد.

ویتامین کودکان

ویتامین های مورد نیاز برای کودکان و نوجوانان:

کلسیم :

حقیقت اینجاست که بسیاری از افراد در تمام گروه های سنی به اندازه نیاز روزانه کلسیم را دریافت نمی کنند. معمولاً این کمبود کلسیم در بین پسران بین 9 تا 13 سال و دختران بین 9 تا 18 سال رایج است. کلسیم برای ساخت استخوان ها و دندان های قوی نیاز است و می توان به طور طبیعی آن را در شیر، پنیر و بروکلی پیدا کرد. بعضی از انواع مکمل ها هم در این گروه در دسترس قرار می گیرند که شامل مکمل های کربنات و سیترات هستند.

آهن :

علاوه بر آن دختران نوجوان که پریود های سنگین دارند، ممکن است در خطر کمبود آهن قرار بگیرند. به همین دلیل پیشنهاد می شود که دختران بین 13 تا 18 سال، 15 میلی گرم آهن را از طریق روش های مختلف از جمله گوشت قرمز، آجیل، لوبیا، مولتی ویتامین یا از طریق مکمل های آهن دریافت کنند.

اسید فولیک :

تمامی دختران بالای 14 سال باید روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک دریافت نمایند.

اسیدفولیک

ویتامین های مورد نیاز برای جوانان و میانسالی :

کلسیم:

خانم ها بعد از دوران یائسگی مخصوصاً در بالای 50 سال نیاز به استفاده از مکمل کلسیم در رژیم غذایی دارند زیرا معمولاً با کاهش توده استخوانی مواجه می شوند و بدن آن ها به اندازه سنین جوانی کلسیم را جذب نمی کند. تمام افراد 19 تا 50 سال باید روزانه 1000 میلی گرم کلسیم دریافت کنند. گرچه روی برچسب قرص های کربنات کلسیم عدد 1250 میلی گرم ذکر شده است ولی مقدار کلسیم معدنی خالص آن 500 میلی گرم است و مابقی وزن کربنات است.

مکمل آهن :

خانم های باردار و خانم هایی که پریود های سنگین دارند؛ شاید نیاز به مکمل آهن داشته باشند تا بتوانند با مشکل کمبود آهن مبارزه کنند. خود کمبود آهن عاملی برای افزایش خستگی و کمبود انرژی است.

ویتامین b:

با وجود این که اکثر افراد به اندازه روزانه ویتامین b12 را از غذاهایی که می خورند، دریافت می کنند اما باز هم حدود یک و نیم تا 15 درصد از جمعیت دنیا در جذب ویتامین ب 12 از طریق غذا مشکل دارند. به همین دلیل این افراد جوان یا بالای 50 سال معمولاً در معده خود به اندازه کافی هیدروکلریک اسید ندارند و میزان جذب در آن ها سخت می شود. بنابراین مکمل b12 برای آن ها تجویز می گردد تا بتوانند جذب بهتری داشته باشند. در نهایت جوانانی که تحت جراحی های گوارشی قرار می گیرند، احتمالاً بهتر است مکمل زینک یا ویتامین k مصرف کنند.

اسید فولیک:

زنان در سنین باروری باید قبل از اقدام به بارداری حتما مکمل اسید فولیک را دریافت نمایند تا سطح خونی این ویتامین در بدنشان بالا باشد. کمبود اسید فولیک با نقایص جنینی همراه است.

ویتامین دی :

انجمن پوکی استخوان کانادا روزانه 400 واحد ویتامین دی را به تمامی افراد 19 تا 50 سال توصیه می کند اما انجمن های سرطان و پوست کانادا در فصول پاییز و زمستان به علت کاهش تابش نور آفتاب روزانه 1000 واحد ویتامین دی را توصیه می کند.

ویتامین

ویتامین های مورد نیاز برای سالمندان :

کلسیم :

مردان بالای 70 سال هم مانند خانم های میانسال نیاز به مصرف بیشتر کلسیم در طول روز دارند زیرا جذب کلسیم با افزایش سن کاهش پیدا می کند. افراد بالای 70 سال باید 1200 میلی گرم کلسیم روزانه مصرف کنند. علاوه بر آن منیزیم موجود در عدس، آجیل، دانه های گیاهان، شیر، ماست و دیگر محصولات لبنی باید به مردان بالای 70 سال برسد پس به دنبال مولتی ویتامین های معدنی و دیگر مکمل های متمرکز روی کلسیم باشید تا بتوانید 400 الی 420 میلی گرم از این مواد را در طول روز به بدن برسانید.

ویتامین ب 12 :

در سنین بالای 50 سال نیاز به این ویتامین افزایش می یابد. روزانه 2.4 میکروگرم از این ویتامین توصیه می شود.

مولتی ویتامین:

در این سنین باید مولتی ویتامین های معمولی کنار گذاشته شود و مولتی ویتامین بالای 50 سال استفاده شود. ویتامین ها در ترکیب با مواد مغذی صحیح و ورزش منظم می توانند یک سبک زندگی سالم را برای شما ایجاد کنند. حتما از قبل از اضافه کردن ویتامین، مواد معدنی و دیگر مکمل ها به روتین روزانه خود با پزشک مشورت کنید.

** نکته ی مهم :

بدن در هر سنی به تمام ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد اما به یک سری از ویتامین ها نیاز بیشتری دارد که در این مطلب به آنها اشاره شد و موارد عنوان شده مربوط به همان ضروری هاست که بدن در سن مشخص نیاز بیشتری دارد.

ویتامین-هر-سن

منبع:نمناک