SiteLogo

لیزر دیسک کمر و آندوسکوپی دیسک کمر بهترین روش درمان کمردرد

0 643
لیزر دیسک کمر

بیشتر کمردردها طی مدت کوتاهی احساس می‌شود و حاد هستند، یعنی از چند روز تا چند هفته ادامه دارد. بیشتر کمردردها به‌طوری است که در نحوه قرار گرفتن و حرکت بخش‌های کمر از جمله ستون فقرات، عضلات، اعصاب و دیسک‌های بین مهره‌ای اختلال ایجاد می‌کند.

دسته‌ای دیگر یعنی کمردرد مزمن حتی اگر پزشکان علت و آسیب زمینه‌ای کمردرد را درمان کنند، بیش از 12 هفته ادامه دارد.

اگر شما هم از کمردرد مزمن رنج می‌برید و به روش‌های خانگی تسکین پیدا نمی‌کند، نیاز به مراجعه به متخصص درد دارید تا به صورت تخصصی تشخیص و درمان صورت گیرد.

در ادامه بهترین روش‌های درمانی نوین که در کلینیک درد از جمله درمان کمردرد به روش لیزر دیسک کمر و آندوسکوپی دیسک کمر انجام می‌گیرد را برای شما ذکر خواهیم کرد.

 

درمان دیسک کمر به روش لیزر دیسک

یکی از مشکلات شایعی که منجر به کمردرد می‌شود، دیسک کمر است. بسیاری تصور می‌کنند تنها راه درمان این عارضه عمل جراحی است؛ اما در کلینیک درد این بیماری به روش‌های دیگری درمان می‌شود.

با وجود تجهیزات به روز و نوین‌ترین راهکارهای درمانی تنها در مواقع نادر عمل جراحی برای بیمار انجام می‌گیرد. لیزر دیسک یکی از روش‌های پیشنهادی برای درمان دیسک کمر است.

بیمار طی این روش تحت بیهوشی عمومی قرار نمی‌گیرد و با بی حسی عمل انجام می‌شود. هدف از انجام لیزر دیسک، تبخیر بخشی از محتویات بیرون زده دیسک است. این پروب لیزری به بخشی از میان بین مهره وارد می‌شود.

بخشی که دیسک بیرون‌زده به اعصاب اطراف فشار وارد می‌کند و این باعث احساس درد در بیمار می‌شود. حال با تبخیر این بخش به روش غیر جراحی می‌توان کاملا مشکل را برطرف کرد و بیمار تسکین درد را نیز احساس کند.

این روش درمانی تحت هدایت فلوروسکوپی انجام می‌گیرد تا این پروسه کاملا دقیق انجام شود. این روش درمانی توسط فوق تخصص درد به شکل کاملا تخصصی انجام می‌گیرد.

 

درمان کمردرد با استفاده از روش آندوسکوپی

اگر کمردرد به دنبال بیماری‌هایی از جمله فتق دیسک و تنگی کانال نخاعی رخ داده باشد، قطعا نیاز به بررسی تخصصی‌تر توسط متخصص درد خواهد داشت.

پزشک در ابتدا سعی بر این دارد که بیمار به روش‌های ابتدایی از جمله دارو درمانی بهبود پیدا کند، در صورت عدم درمان روش‌های بسته، درمان از جمله آندوسکوپی دیسک کمر را انجام خواهد داد.

در طی این روش درمانی پزشک تنها با چند برش کوچک اقدامات درمانی را آغاز می‌کند، آندوسکوپ که از این برش‌های کوچک وارد می‌شود همراه با دوربین با کیفیتی است تا دید کامل به فضای داخلی داشته باشد. تمام اقدامات درمانی برای رفع فشار از روی اعصاب انجام می‌گیرد تا بیمار تسکین درد را تجربه کند.

 

دیگر روش‌های درمانی که در کلینیک درد انجام می‌گیرد

علاوه بر این موارد تخصصی ذکر شده راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که با توجه به شرایط هر فرد بهترین روش درمانی انجام می‌گیرد:

لیزر دیسک کمر

دارو درمانی

داروهای مختلفی برای درمان کمردرد مزمن وجود دارد. این دسته از داروها به شرح زیر است:

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

برخی از NASID‌ها مانند ایبوپروفن را می‌توانید بدون نسخه تهیه کنید. این دارو می‌تواند برای درمان کمردرد حاد و مزمن موثر واقع شود.

داروهای دیگری که می‌توانید مصرف کنید به شرح زیر است:

  • داروهای ضد افسردگی
  • شل کننده‌های عضلانی
  • اپیوئیدها

 

تزریق به کمر

تزریق داروهای استروئید اپیدورال برای بلوک عصبی و دیگر روش مبتنی بر تزریق می‌تواند به تسکین کمردرد مزمن کمک کند. گاهی پزشک این روش درمانی را زمانی به کار می‌گیرد که علت درد را نمی‌داند. همچنین به رد سایر علل خاص کمک می‌کند.

با تزریق می‌توان تنها تا مدتی درد را کاهش دهند یا متوقف کنند؛ اما راهکار درمانی طولانی مدتی نیست و نمی‌توان تنها از این روش درمانی برای تسکین به کار گرفت.

 

یکی از رایج‌ترین روش‌هایی که می‌توان تزریق را انجام داد به شرح زیر است:

تزریق اپیدورال

تزریق داروی استروئید اپیدورال یکی از گزینه‌های تسکین درد است. پزشک در این روش دارو را به ناحیه اپیدورال تزریق می‌کند. این ناحیه نخاع را می‌پوشاند و از نخاع و اعصاب اطراف در برابر هر آسیبی نیز محافظت می‌کند.

هنگام تزریق داروی استروئید اپیدورال از دستگاه اشعه ایکس برای کمک به هدایت سوزن در حین تزریق کمک گرفته می‌شود تا سوزن در محل دقیق وارد شود.

لیزر دیسک کمر

رادیوفرکوئنسی (RFA)

رادیوفرکوئنسی نوعی روش درمانی است که برای تسکین درد به کار می‌گیرند. RFA روشی موثر و ایمن است که برای درمان کمردرد مزمن موثر است.

احتمال خونریزی و عفونت در این روش درمانی بسیار نادر است. اگر رادیوفرکوئنسی توسط فوق تخصص درد انجام گیرد، احتمال هر گونه عارضه احتمالی به حداقل می‌رسد.

این روش نیز همانند دیگر راهکارها با استفاده از بی حسی موضعی انجام می‌گیرد. پزشک سوزن را در ناحیه‌ای که احساس درد دارید، وارد می‌کند.

با کمک دستگاه اشعه ایکس سوزن را در محل دقیقی وارد می‌کنند. سپس میکروالکترود از طریق سوزن وارد شده و پروسه تحریک آغاز می‌شود.

در این مواقع ممکن است بیمار احساس سوزن سوزن شدن داشته باشد. طی این پروسه درمانی جریان فرکانس رادیویی از طریق الکترود به بافت اطراف فرستاده می‌شود و آن ناحیه را گرم می‌کند.

در این روش بافت عصبی که منجر به درد می‌شود را می‌سوزانند تا بیمار احساس درد نداشته باشد.