SiteLogo

مرکز تولید و ساخت دست مصنوعی مکانیکی | کلینیک ارتوپدی حامی طب

(دلنیا یوسفی) 05 خرداد 1403
0 156
ساخت دست مصنوعی مکانیکی

دست مصنوعی ⭐ساخت دست مصنوعی هوشمند و مکانیکی و سیلیکونی در کلینیک حامی طب

منصفانه ترین قیمت دست مصنوعی با بهترین متریال و خدمات در کلینیک حامی طب.

پروتز دست مکانیکی چیست و چگونه عمل می کند؟ آیا عملکرد دست مکانیکی مصنوعی با دست واقعی انسان یکی است؟ سنسورهای دست مکانیکی چگونه پیام را دریافت می کنند؟

پروتز مکانیکی: حرکت با استفاده نیروی بدن

به نقل از متخصص طب فیزیکی نوعی پروتز است که از یک سیستم مهارکننده کابلی استفاده می‌کند که به اندام باقیمانده متصل است و به حرکت اندام در کنترل پروتز متکی است. این پروتز این امکان را می‌دهد که فرد بتواند کنترل کند که آرنج را خم کند و یا آن را قفل کند. این پروتز دو نوع حرکت اصلی دارد از جمله باز کردن اختیاری که در آن دست با کابل باز می‌شود و سپس به طور خودکار بسته می‌شود و بستن اختیاری، که در آن دست با اعمال تنش به کابل بسته خواهد شد. این نوع پروتز دارای قابلیت اطمینان بالا و ارزان است و همچنین در دسترس می‌باشد. برخی از قطع عضوها یا نقایص وجود دارد که ممکن است باعث شود سیستم کنترل آرنج برای بهبود عملکرد آن اضافه شود.

پروتز مخصوص فعالیت‌های خاص

این نوع پروتز برای استفاده در ورزش، مشاغل خاص یا سایر فعالیت‌های روزانه طراحی شده است. طراحی آن برای فعالیت‌هایی است که به برخی عملکردها نیاز دارد و همچنین از نظر دوام بهتر از پروتزهای دیگری است که قادر به ارائه آن نیستند. برخی طراحی‌های خلاقانه باعث می‌شود افراد بتوانند به انواع سرگرمی، ورزش و تفریح ​​از جمله شنا، شکار، وزنه برداری، ماهیگیری، گلف، دوچرخه سواری و نوازندگی یا فعالیت‌های مرتبط کاری بپردازند.

پروتز دست ترکیبی

این پروتز از حسگرها و همچنین ریزپردازنده‌ها در تفسیر تکانه‌های الکتریکی و سپس کنترل عملکردی بازوی مصنوعی استفاده می‌کند. این دست مصنوعی ترکیبی از قدرت الکتریکی و قدرت بدن است. بیشتر پروتزهای هیبریدی برای افرادی که قطع عضو یا نقایص مادرزادی واقع شده در بالای آرنج دارند، استفاده می‌شود.

پروتز الکتریکی

این پروتز از ضربان‌های الکتریکی ناشی از عضلات اندام باقیمانده استفاده می‌کند. نیازی به استفاده از مهار و کابل نیست و به همین دلیل می‌توان آن را ساخت تا شبیه به بازوی واقعی باشد. این عمل با استفاده از باتری‌های قابل شارژ انجام می‌شود که باعث حرکت بدن و همچنین قدرت بدن می‌شود که به اندازه کافی برای عملکرد آنها حیاتی نباشد. این دستگاه قادر است نیروی قدرتمندی را که معمولاً بیش از 20 تا 30 پوند است، فراهم کند.

ساخت دست مصنوعی مکانیکی

 انواع پروتز دست :

✅ پروتز مخصوص آرنج به پایین

✅پروتز مخصوص آرنج به بالا 

پروتز سیلیکونی دست ،مناسب چه افرادی است؟

✔️بطور کلی تمامی افرادی که دچار اسیب و قطع عضو از ناحیه ی انگشت و دست شده اند میتوانند از پروتز سیلیکونی دست

بر اساس خواسته‌ها و نیازهای خود استفاده کنند.

✔️همچنین کسانی که دچار نقص عضو مادر زادی در دستان خود هستند نیز میتوانند برای زیباسازی ظاهر دست خود از

پروتز سیلیکونی دست استفاده کنند.

 چه کارهایی را با پروتز دست یا انگشت می‌توان انجام داد؟

✅برداشتن و در دست گرفتن اشیا و سایر موارد

✅انجام کار، ورزش و تفریح

✅بهبود طول انگشتان دست

روش های ساخت یک فرم دقیق برای سوکت پروتز پا مصنوعی

  • روش متداول و سنتی، یعنی قالب گیری دستی با گچ
  • روش اسکن لیزری با کامپیوتر

پروتز پای تک محوری و چندمحوری

پروتز پای تک محوری دارای مفصل در مچ پا است و بیمار میتواند پای خود را به سمت بالا و پایین حرکت دهد،مچ پپای تک محوری

باعث افزایش وزن پروتز شده و نیاز به نگهداری و سرویس بیشتری دارد.

ساخت دست مصنوعی مکانیکی

افرادی که مشکل حفظ تعادل دارند، پروتز پای مصنوعی زیر زانو تک محوری گزینه ی مناسبی برای انها میباشد.

پروتز چند محوری شباهت زیادی به پروتز تک محوری دارد اما با این تفاوت که بهتر خود را با سطوح ناهموار سازگار می‌کند

ضمن اینکه پروتز پای چند محوری علاوه بر حرکت به سمت بالا و پایین به سمت چپ و راست نیز حرکت میکند.

انواع مختلفی از پروتز وجود دارد که هز فرد با توجه به نیاز خود و نظر متخصص یکی از انها را برای خود بر میگزیند تا

در انجام امور روزمره ی خود مستقل و بدون مشکل عمل کند.

مرکز ارتوپدی فنی حامی طب

درباره حامی طب

پروتز یک اندام مصنوعی است که برای جایگزینی قسمت از دست رفته بدن استفاده می‌شود که ممکن است در اثر بیماری، تروما یا شرایط مادرزادی از بین برود. توانبخشی عضو پروتز در درجه اول توسط  متخصص پروتز و همچنین تیم بین رشته‌ای از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مانند فیزیوتراپیست‌ها انجام می‌شود.

اگر داوطلب داشتن پروتز دست هستید، انتخاب‌های شما از یک پروتز غیرفعال تا یک پروتز کاربردی‌تر متغیر است. دست مصنوعی غیرفعال هیچ عملکرد خاصی ندارد اما از زیبایی ظاهری خوبی برخوردار است. بازوهای عملکردی می‌توانند به صورت مکانیکی یا الکتریکی باشند که غالباً دست با سیم به پروتز متصل می‌شود و با استفاده از کابل و سیستم مهار می‌شود.

با استفاده از عضلات پشت و شانه، کابل کشیده می‌شود تا دست باز شود (“باز کردن اختیاری) یا بسته می‌شود (“بسته شدن اختیاری”) دست. پروتز “میوالکتریک” وقتی الکترودها تکانه‌های عضلانی از اندام باقیمانده شما دریافت کنند، حرکت را ایجاد می‌کنند. سپس اینها به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌شوند که برای باز یا بسته شدن آن به دست الکتریکی فرستاده می‌شوند. باتری موجود در پروتز، قدرت آن را تأمین می‌کند. اگرچه کمتر از بازوهای میوالکتریک متداول است، اما بازوهای الکتریکی نیز وجود دارند که با وسایل دیگری مانند یک سوئیچ کار می‌کنند که می‌توانید آن را روشن و خاموش کنید. برخی از انواع بازوها این امکان را دارند که از نظر میکروالکترونیکی کنترل شوند.

تماس با حامی طب

تلفن: 02166431810       فکس: 02166431221        موبایل: 09226784254