SiteLogo

علت سردرد صبحگاهی چیست؟

0 359
علت سردرد صبحگاهی چیست

اگر بیشتر صبح ها با سردرد از خواب بیدار می شوید، باید بدانید که تنها نیستید. از هر 13 نفر یک نفر سردرد صبحگاهی را تجربه می کند. این سردردها در زنان و افراد 45 تا 64 ساله شایع تر است.

برخی از اختلالات خواب یا مشکلات سلامتی و همچنین برخی عادات شخصی می توانند باعث سردرد صبحگاهی شوند. آپنه خواب، سردردهای میگرنی و کمبود خواب از علل شایع این نوع سردردها هستند. با این حال، دندان قروچه، نوشیدن الکل و برخی داروها نیز می تواند باعث بیدار شدن شما با سردرد شود.

علت سردرد صبحگاهی چیست

علت سردرد صبحگاهی چیست؟

با گذار از خواب به بیداری، بخش هایی از مغز ما نیز شروع به بیدار شدن می کنند و حساس تر می شوند و به تغییرات در وضعیت بدن، لمس و صدا پاسخ می دهند. در این دوره از حساسیت شدید، ممکن است بیشتر مستعد درد باشید.

هیپوتالاموس بخشی از مغز است که ریتم طبیعی شبانه روزی و چرخه خواب را تنظیم می کند و درک احساسات و درد را تعدیل می کند. اختلال عملکرد هیپوتالاموس در طول خواب بر توانایی ما برای تحمل درد تأثیر می گذارد. در نتیجه، در حالی که ممکن است هنگام خواب درد نداشته باشیم، ممکن است صبح آن را احساس کنیم.

اگرچه اختلالات خواب اغلب باعث سردرد صبحگاهی می شود، دلایل متعددی برای بیدار شدن با سردرد وجود دارد.

میگرن

سردردهای میگرنی باعث ایجاد احساس ضربان شدید در یک ناحیه می شود و می تواند باعث حساسیت به نور و صدا شود. این سردردها اغلب به دلیل کم آبی بدن، کمبود خواب، تغییرات هورمونی، استرس و برخی غذاها و نوشیدنی ها ایجاد می شوند.

علت سردرد صبحگاهی چیست

سردردهای خوشه ای

سردردهای خوشه ای شدیدتر هستند و به صورت “خوشه ای” یا گروهی در مدت زمان طولانی رخ می دهند. آنها معمولاً یک طرف سر را تحت تأثیر قرار می دهند و می توانند باعث درد پشت چشم و همچنین آبریزش بینی و آبریزش چشم شوند.

سردرد تنشی

سردردهای تنشی رایج‌ترین نوع سردرد صبحگاهی است که احساس می‌کنید یک نوار محکم به دور سرتان زده‌اند. اینها ممکن است ناشی از استرس، اضطراب یا خوابیدن با بالش گردن خیلی بالا باشد.

علت سردرد صبحگاهی چیست

عواملی که باعث سردرد می شوند:

شما به اندازه کافی نخوابیده اید:

خواب کافی راهی مطمئن برای رهایی از سردردهای صبحگاهی است. بی خوابی الگوهای خواب شما را به هم می زند، چه به دلیل بیدار شدن مداوم و چه به دلیل اینکه نمی توانید در وهله اول به خواب بروید. وقتی به اندازه کافی استراحت نمی کنید، خسته و با سردرد از خواب بیدار می شوید.

آپنه خواب

آپنه خواب زمانی است که شما برای مدت کوتاهی در طول شب به دلیل فروپاشی برخی از ماهیچه های گلو که می تواند باعث سردرد شود، نفس خود را متوقف می کنید. حدود 29 درصد از افراد مبتلا به آپنه خواب سردرد صبحگاهی دارند.

علت سردرد صبحگاهی چیست

دندان قروچه کردن

یکی دیگر از دلایل سردرد صبحگاهی دندان قروچه در هنگام خواب است که می تواند باعث سردرد مبهم در نزدیکی شقیقه ها شود. دندان قروچه می تواند موقعیت فک شما را تغییر دهد و تنشی ایجاد کند که می تواند به سردرد تبدیل شود.

بد خوابیدن:

کشش عضلات گردن باعث تنش و تشدید آن به سردرد کامل می شود. بنابراین اگر بالش های شما گردن و ستون فقرات شما را در یک راستا خنثی نگه نمی دارند، این می تواند دلیل اصلی سردرد شما باشد. به یاد داشته باشید که وضعیت خنثی باید حالتی باشد که در آن گردن و شانه ها عمودی باشند.

داروها

داروها، از جمله قرص های خواب، اغلب می توانند با الگوهای خواب شما تداخل داشته باشند و منجر به سردرد شوند. به عنوان مثال، مسدودکننده های بتا به رویاهای واضح و کابوس هایی که می توانند خواب را مختل کنند، کمک می کنند. حتی برخی از مسکن‌های بدون نسخه در صورت استفاده بیش از حد یا برای مدت طولانی می‌توانند باعث سردرد شوند.

علت سردرد صبحگاهی چیست

درمان سردرد صبحگاهی بعد از بیدار شدن از خواب

اگر سردردهای صبحگاهی مکرر یا روزانه دارید، باید با پزشک خود در مورد علت آن صحبت کنید. بهتر است علائم و عادات خواب خود را در یک دفترچه یادداشت کنید و با پزشک خود در میان بگذارید. این می تواند به ما کمک کند تا محرک(های) دقیق سردرد صبحگاهی خود را شناسایی کرده و بر اساس آن یک برنامه درمانی داشته باشیم.

علاوه بر درمان محرک سردرد، می‌توانیم با رعایت این نکات بهداشت خواب خود را بهبود ببخشیم:

  • به طور منظم ورزش کنید: بهتر است سعی کنید چند ساعت قبل از خواب ورزش کنید. ورزش بیش از حد نزدیک به زمان خواب می تواند در به خواب رفتن اختلال ایجاد کند.
  • مصرف کافئین و الکل را محدود کنید: نوشیدن قهوه در شب یا نوشیدن الکل قبل از خواب می تواند خواب ما را مختل کند.
  • محیط خواب خود را تنظیم کنید: برای خواب خوب، به فضایی تاریک، خنک و آرام نیاز داریم. تخت فقط برای خواب استفاده می شود.
  • یک روال آرامش بخش داشته باشید: استراحت در پایان روز به بدن ما می گوید که زمان خواب فرا رسیده است. برای این کار می توانیم مطالعه یا مدیتیشن را امتحان کنیم.
  • با رعایت بهداشت خواب و درمان اختلالاتی که باعث سردرد می شوند، می توانیم سردرد صبحگاهی خود را کاهش داده یا درمان کنیم.

علت سردرد صبحگاهی چیست