SiteLogo

ارتباط موثر متخصص مغز و اعصاب با جراح مغز و اعصاب

(دلنیا یوسفی) 05 اسفند 1402
0 15098
ارتباط متخصص مغز و اعصاب با جراح مغز و اعصاب

به دلیل پیچیده بودن سیستم مغز و اهمیت آن باید پزشکان در حیطه ‌های مختلف آن تخصص به دست آورند. با داشتن ارتباط با یکدیگر به شکل بهتری اقدام به درمان مشکلات مغز و اعصاب نمایند. به همین جهت باید بین متخصص مغز و اعصاب (neurologist) و جراح مغز و اعصاب (neurosurgeon) ارتباط خوبی وجود داشته باشد. در ادامه اطلاعات بیشتری را در مورد نحوه عملکرد هرکدام از این پزشکان ارائه می دهیم.

توجه داشته باشید که دکتر مغز و اعصاب جراحی نمی‌کند و با جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات(نوروسرجن) متفاوت است. اگر بیمار نیازمند جراحی باشد، دکتر مغز و اعصاب بیمار را به جراح مغز و اعصاب ارجاع می‌دهد.

متخصص مغز و اعصاب در تشخیص، درمان و مدیریت اختلالات و آسیب‌های سیستم عصبی شامل مغز، نخاع و اعصاب نقش دارد. بیماری‌هایی مانند آلزایمر، پارکینسون، اختلالات تشنج، سردردهای میگرنی، مننژیت، صرع، گیلن باره، سکته مغزی، تومورهای مغزی، عفونت‌های مغزی، فلج مغزی و زوال عقل و… توسط بهترین دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب درمان می‌شود.

 

اهمیت مغز و اعصاب در بدن

مغز به عنوان پیچیده ترین اندام بدن سیستم کنترل تمامی بخش های مختلف بدن را از طریق سیستم عصب مرکزی به عهده دارد. در واقع مغز به ستون فقرات متصل شده و شخصیت، حرکت، تنفس و تمامی فرایندهای حیاتی انسان را تحت کنترل نگه می دارد.

در واقع مغز یک عضوی از بدن است که از بافت های عصبی تشکیل شده و هیچ عضله ای در آن وجود ندارد. این بافت عصبی شامل سه بخش اصلی بوده که مخ، مخچه و ساقه نام دارند.

مغز از طریق نخاع با تمامی بخش ‌های بدن ارتباط برقرار می ‌کند و برای انجام این ارتباطات و کنترل بدن، از میلیاردها سلول عصبی استفاده می نماید. هر زمان که فرد دچار آسیب مغزی شود و مشکلات زیادی مانند تغییر در شخصیت، حرکت، بینایی، خواب و سایر عملکردهای مهم بدن به وجود می آید.

 

متخصص مغز و اعصاب را بیشتر بشناسید

آشنایی با متخصص مغز و اعصاب میتواند کمک کند تا دید مناسبی نسبت به این تخصص پیدا کنیدیکی از قسمت‌های اصلی بدن مغز و اعصاب است که نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارد و اگر شناختی نسبت به این تخصص و بیماری های آن نداشته باشید می‌تواند آسیب جدی به شما بزند. یکی از مهمترین این بیماری‌ها که توسط متخصص مغز و اعصاب (neurologist) در مان می‌شود، آلزایمر است. پس شناخت دکتر مغز و اعصاب می‌تواند ما را در بهبود این بیماری‌ها یاری کند.

 

ارتباط متخصص مغز و اعصاب با جراح مغز و اعصاب

 

متخصص مغز و اعصاب در تشخیص، درمان و مدیریت اختلالات و آسیب‌های سیستم عصبی شامل مغز، نخاع و اعصاب نقش دارد. بیماری‌هایی مانند آلزایمر، پارکینسون، اختلالات تشنج، سردردهای میگرنی، مننژیت، صرع، گیلن باره، سکته مغزی، تومورهای مغزی، عفونت‌های مغزی، فلج مغزی و زوال عقل و… توسط فوق تخصص مغز و اعصاب درمان می‌شود.

متخصص مغز و اعصاب پزشکی است که در زمینه تشخیص، درمان و کنترل بیماری های مغز و سیستم عصبی تخصص دارد.

یک پزشکی عمومی پس از سپری کردن چهار سال دوره رزیدنتی، موفق به دریافت مدرک نورولوژیست در رشته مورد نظر می گردد. پس از آن می تواند با گذراندن دوره‌ های تکمیلی تخصصی مغز و اعصاب اقدام به درمان بیماری ‌های مختلف نماید.

از آنجا که سیستم عصبی انسان از مهمترین قسمت های بدن بوده و می تواند تمامی بخش های بدن را تحت تأثیر قرار دهد، شناخت بیماری های این منطقه و تشخیص و درمان های درست کاری بسیار پر اهمیت است. باید توسط متخصصین مغز و اعصاب که در این زمینه دانش و مهارت کافی دارند درمان صورت بگیرد.

یک متخصص مغز و اعصاب با بررسی مشخصات بالینی بیمار و انجام آزمایش های مختلف مانند نوار مغزی، ام آر آی و سی تی اسکن به دنبال پیگیری مشکلات اعصاب و روان است. می تواند در درمان مشکلات و اختلالات یادگیری، کنترل درد و سایر بیماری ‌های حاد دیگر کمک کند.

به طور معمول یک متخصص مغز و اعصاب می تواند مشکلات و بیماری هایی از جمله سردرد، اختلال خواب، آسیب مغز و نخاع، تومور مغزی، بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون، فلج چندگانه و بسیاری از اختلالات عصبی دیگر را درمان کند، یا از پیشروی آنها جلوگیری نماید.

 

جراح مغز و اعصاب را بیشتر بشناسید

جراح مغز و اعصاب پزشکی است که تمامی بیماری های مغز و نخاع و سیستم عصبی را بسته به نوع بیماری یا آسیب های وارده به آن از طریق جراحی، پس از تشخیص درست درمان می کند.

جراح مغز و اعصاب آموزش دیده تا افراد دچار آسیب مغزی و نخاعی، آنوریسم انسداد عروق، درد مزمن کمر، نقص مادرزادی، تومور مغزی و نخاعی و مشکلات سیستم عصبی و محیطی را به طور کامل درمان کند.

 

ارتباط متخصص مغز و اعصاب با جراح مغز و اعصاب

 

جراح مغز و اعصاب با دوره‌های خاصی که می‌گذراند می ‌تواند با کم کردن فشار از مغز یا نخاع، بیمار را از مرگ یا فلج و همیشگی نجات دهد. سالیان زیادی طول می ‌کشد تا یک پزشک به تخصص جراحی مغز و اعصاب دست پیدا کند و در طول این دوره طولانی باید آموزش های زیادی را ببینند که شامل موارد ذیل است:

  • گذراندن هفت سال دوره پزشکی عمومی
  • قبول شدن در تخصص جراحی مغز و اعصاب و گذراندن ۶ سال دوره دستیاری جراحی مغز و اعصاب
  • گذراندن دوره های تخصصی و تکمیلی جراحی مغز و ستون فقرات یا فلوشیپ های تخصصی

پزشک جراح می ‌تواند در دوره فلوشیپ هر کدام از رشته های مورد نظر مانند، جراحی عروق مغز، جراحی تومورهای جمجمه، جراحی اعصاب اطفال و جراحی دیسک کمر و گردن را انتخاب کرده و با به پایان رساندن آن بتواند عمل های جراحی با کمترین خطر و عارضه را انجام دهد.

رشته جراحی مغز و اعصاب یکی از سخت ‌ترین دوره ‌های رزیدنتی را دارند؛ زیرا این افراد باید حدود ۶۰ ماه در این دوره ها شرکت کرده و حداقل ۳۶ ماه آن را به جراحی های مختلف بپردازند.

از مهمترین جراحی هایی که این متخصصین انجام می دهند، می توان به برداشتن تومور مغز و نخاع، جراحی ستون فقرات، جراحی سندروم تونل کارپ اشاره داشت.

جراح مغز و اعصاب جراحی های متخلفی انجام میدهد سیستم عصبی شامل دو بخش مرکزی و محیطی است که اختلال در عملکرد هر کدام باعث ایجاد بیماری‌های خاصی می‌شود. برای درمان این بیماری‌ها می‌توانید به انواعی از پزشکان و متخصصان حوزه مغز و اعصاب (neurosurgeon) مراجعه کنید. برای تشخیص و درمان بیماری‌هایی که بر عملکرد سیستم عصبی تأثیر گذاشته و حرکات فرد را دچار اختلال می‌کند و با دارو قابل درمان و کنترل هستند باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد، بیماری‌هایی مانند پارکینسون و ام اس.

گاهی برای درمان بیماری‌های مغز و اعصاب نیاز به انجام جراحی است، اینجاست که جراح مغز و اعصاب وارد کار می‌شود. برخی از بیماری‌ها مانند تومور مغزی یا ضربه‌های مغزی و نخاعی هم نیاز به جراحی دارند و شما برای درمان باید به جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید.

یک جراح مغز و اعصاب روش های مختلفی برای تشخیص اختلالات مغز و نخاع به کار می برد که با توجه به شرح حال بیمار و شرایط محیطی می توان هر کدام از این روش ها را استفاده کرد که شامل موارد ذیل است:

 

ام آر آی مغز و نخاع

در این روش از تصویربرداری با کمک امواج رادیویی، جزئیات مغز و نخاع قابل تشخیص بوده و اختلالات را به راحتی می توان پیدا کرد.

 

سی تی اسکن از مغز و نخاع

برای سی تی اسکن از اشعه ایکس استفاده می کنند تا تصاویر مغز و نخاع و محل آسیب دیدگی های آن مشخص گردد.

 

نوار مغزی

نوار مغزی معمولاً برای تشخیص حملات صرعی، اختلالات روانی، اختلالات مربوط به خواب و آسیب ‌های مختلف دیگر مورد استفاده قرار می گیرد که ثبت وقایع مغز قابل تشخیص است.

 

بررسی مایع مغز و نخاع

از این روش تشخیص برای تومورهای مغزی هیدروسفالی و مشکلات دیگر استفاده می کنند، تا فشار داخل مغز اندازه گیری شود.

 

آنژیوگرافی

از این روش تصویربرداری برای تشخیص اختلالات عروقی مغز استفاده شده و برای انجام آن از رگ های خونی که در ناحیه پا قرار دارند، جهت عبور دستگاه و بی حسی استفاده می‌ کنند.

 

تفاوت متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب

جراحی مغز و اعصاب و متخصص مغز و اعصاب دو تخصص کاملاً جدا از هم بوده که گاهی اوقات افراد این دو رشته را از یکدیگر تشخیص نمی ‌دهند.

ارتباطی که بین متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب وجود دارد به دلیل دانش تخصصی درباره سیستم عصبی و عملکرد آن است. هر دو پزشک می ‌توانند از طریق روش های مختلف و کمک گرفتن از انواع عکس و آزمایش، مشکل را تشخیص داده و اقدام به درمان آن کنند.

اما خوب است بدانید که این دو پزشک از لحاظ نحوه درمان، نوع بیماری و آموزش های دریافتی با یکدیگر تفاوت دارند.

اولین تفاوت متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب در نحوه درمان است. یک متخصص مغز و اعصاب، تنها از طریق درمان های غیر جراحی و دارو درمانی به درمان بیماری های مغز و اعصاب و ستون فقرات می پردازد. اما جراح مغز و اعصاب علاوه بر تجویز دارو، در صورت نیاز و وجود اختلال اقدام به جراحی بیماران می کند.

تفاوت مهم دیگر بین این دو پزشک از لحاظ نوع درمان است که معمولاً یک جراح اغلب بیمارانی را درمان می نماید که نیاز به عمل جراحی خاص دارند؛ اما یک متخصص مغز و اعصاب بیماری ها و اختلالات مربوط به مغز و اعصاب و نورولوژی را درمان می کند.

 

 

در چه مواقعی به متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب نیاز پیدا می کنیم؟

مغز و اعصاب جزء پیچیده ‌ترین علم ها در بین علوم پزشکی است و متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب باید فوق ‌العاده در کار خود حساس بوده؛ زیرا به صورت مستقیم با جان و زندگی انسان ها درگیر می باشند.

در حال حاضر که تعداد پزشکان حاذق در حوزه مغز و اعصاب افزایش پیدا کرده، با انتخاب یک پزشک خوب سرعت روند درمان و بهبودی افزایش داشته و بدون شک با خیال راحت بیماران می توانند درمان های خود را انجام دهند.

با دیدن علائم خاصی مانند سردرد، سرگیجه، احساس ضعف عضلانی، کاهش حس درد و وجود دردهای مزمن در بخش‌های مختلف بدن، لرزش در بدن و تغییر ناگهانی در دید و شنوایی و همچنین اختلالات خواب بهتر است تا به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

در زمان وجود مشکلات مهم در ستون فقرات، برای درمان گردن، آسیب دیدگی عصب تحت فشار، تومور مغزی، به وجود آمدن سانحه و خونریزی مغزی و عوامل مختلف دیگر لازم است که به جراح مغز و اعصاب مراجعه شود.

حال که متوجه شدید که چه زمانی به متخصص مغز و اعصاب نیاز پیدا میکنید باید به دنبال یک سایت برای گرفتن نوبت باشید که ما سایت دکترتو که در زمینه نوبت آنلاین و مشاوره آنلاین است را پیشنهاد میکنیم برای مشاهده لیست بهترین فوق تخصص و متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) به سایت مراجعه کرده و به صورت آنلاین نوبت حضوری بگیرید و به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید. و اگر به دبال جراح مغز و اعصاب نیز بودید میتوانید در سایت دکترتو لیست بهترین دکترهای فوق تخصص و متخصص جراح مغز و اعصاب را به صورت آنلاین مشاهده کنید و به صورت آنلاین نوبت حضوری بگیرید و به جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید.

 

نتیجه :

جراح مغز و اعصاب از روش‌های مختلفی برای انجام جراحی استفاده می‌کند که تا حد زیادی به مشکل شما و محل انجام جراحی و تخصص جراح دارد. جراحی بخش‌های مختلف سیستم عصبی از جمله مغز، نخاع و غیره بسیار حساس و مهم است. گاهی یک اشتباه کوچک می‌تواند زندگی بیمار را زیرورو کند یا حتی به قیمت جان بیمار تمام شود. پس باید در انتخاب جراح دقت زیادی داشت و با آگاهی کامل و بعد از بررسی‌های زیاد پزشک را انتخاب کرد. در حال حاضر بیش از ۶۰۰ بیماری عصبی مختلف وجود دارد که افراد ممکن است در مقطعی از زندگی خود با آنها دست و پنجه نرم کنند. این شرایط می‌تواند از میگرن و سایر مشکلات سردرد گرفته تا صرع، سکته، بیماری آلزایمر و زوال عقل و دیستروفی عضلانی متغیر باشد. برای درمان و کنترل این بیماری‌ها تنها راه چاره مراجعه به متخصص مغز و اعصاب است