SiteLogo

تست پاپ اسمیر چیست؟

(دلنیا یوسفی) 17 شهریور 1401
0 287
تست پاپ اسمیر

مشارکت او در همه حال، طرز فکر، رفتار و کردار، روابط با اطرافیان، نگرش و… مردم را با برخی عوامل می توان تغیر داد که یکی از این راه ها را می توان ابتلا به انواع بیماری ها دانست که امروزه در هر جامعه ای بنابه رعایت و عدم رعایت برخی اصول مانند اصول بهداشت و اصول رعایتی نکات و توصیه ها وجود داشته اند.

از جمله راه های درمان بیماری ها می توان به روش ها و شیوه های های پیشنهادی متخصصان، محققین، پژوهشگران و پزشکان فعال در این زمینه اشاره کرد اما افراد مبتلا به این بیماری حتی با انتخاب بهترین و موثرترین روش ها و مدل های درمانی همواره با برخی چالش ها و مشکلات درگیر هستند.

از جمله روش هایی که بخشی از روش ها، شیوه ها و متد های درمان انواع بیماری ها در افراد مبتلا به بیماری هستند می توان به روش هایی مانند درمان دارویی، روان درمانی، درمان سنتی، دارودرمانی، کاردرمانی و بسیاری روش های دیگر ابداع شده اشاره کرد که بر اساس نوع شخصیت و ویژگی های بدنی و جسمانی، نوع جنسیت و سطح و فاز بیماری و بسیاری شرایط دیگر از سوی پزشکان موثر ترین و بی عوارض ترین روش انتخاب و جویز می شوند.

اما باید در نظر گرفت که پیش از دست به درمان زدن ابتداحتما باید نوع بیماری، علائم، شرایط جسمانی، ویژگی های بیماری و بسیاری نکات دیگر هم از سوی خود افراد و هم از سوی پزشکان و متخصصان زمینه مربوطه تشخیص و بررسی و سپس متد های درمانی شروع به طی مراحل خود کنند.

از جمله روش های بررسی و تشخیص می توان به تست های پزشکی اشاره کرد که امرزوه در بین تمامی جوامع اولین، مهم ترین و موثرترین روش و شیوه تشخیص و اطلاع از تمامی ویژگی های بیماری های افراد محسوب می شود که یکی از این تست ها تست پزشکی پاپ اسمیر مربوط به بیماری مراقبتی زنان و دختران است که در ادامه به بررسی همه جانبه بیماری مورد نظر تست پاپ اسمیر، ماهیت تست پاپ اسمیر، نتایج تست پاپ اسمیر و بسیاری مطالب دیگر در مورد این تست می پردازیم.

تست پاپ اسمیر

 

سرطان دهانه رحم در اثر ویروس HPV

HPV یک ویروس پاپیلومای انسانی است که با ایجاد اختلال در ساختار سلول های طبیعی دهانه رحم باعث تغییرات غیرطبیعی و ایجاد و گسترش سلول های سرطانی در ناحیه دهانه رحم می شود که علاوه بر این ها انواع مختلف این ویروس باعث بروز انواع بیماری های عفونی نیز در ناحیه دهانه رحم و اندام تناسلی زنانه و مردانه نیز می شود که غالبا بیماری های عفونی ادراری ایجاد ده در اثر این انواع مختلف این ویروس بدون نیاز به روش های درمانی به واسطه خود مراقبتی بدن درمان می شوند.

این در حالی است که 13 نوع از این ویروس وجود دارد که می تواند باعث سرطان دهانه رحم یا سرطان های دیگر مانند سرطان مقعد، آلت تناسلی، واژن، فرج و پشت گلو (دهان و گلو) و انواع دیگربیماری های عفونی شود که در اثر تحریک پوست یا غشای مخاطی به راحتی از طریق رابطه جنسی یا ارتباط ناحیه آلوده به این ویروس پوست به پوست منتقل می شود.

بنابراین می توان با آزمایش به موقع HPV خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش داد و از طرفی می توان سیستم ایمنی در برابر این ویروس ایجاد کرد تا در رابطه های جنسی بعدی خطر ابتلا به این ویروس و بیماری های وابسته و در نتیجه این بیماری را کاهش داد.

تست پاپ اسمیر چیست؟

ماهیت  پاپ اسمیر به دنبال تغییرات پیش سرطانی و سلولی در دهانه رحم است که در صورت عدم درمان مناسب می تواند به سرطان دهانه رحم تبدیل شود در حالی که بسیاری تست پاپ اسمیر را با تست HPV یکی می دانند که باید در مورد این برداشت گفت که ماهیت تست HPV به دنبال بررسی و تشخیص علائم و ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی در ناحیه اندام های تناسلی است که می تواند باعث تغییرات سلولی شود.

تست پاپ اسمیر

 

نتایج تست پاپ اسمیر چند نوع است؟

امروزه در انجام و بررسی انواع آزمایش های پزشکی علاوه بر مثبت و منفی بودن نتیجه تست ها نتایج مختلفی به دلیل خطا های تست های پزشکی، ویژگی های مختلف انواع بیماری ها، ویژگی های مختلف ببیماری ها در بروز علائم و بسیاری موارد دیگر نمایش داده می شوند که تست پاپ اسمیر نیز از این قاعده مستثنی نبوده که در ادامه به بررسی انواع نتایج تست پاپ اسمیر می پردازیم.

طبیعی بودن نتیجه تست پاپ اسمیر

یک نتیجه طبیعی یا منفی بودن جواب به این معنی است که هیچ تغییر سلولی در دهانه رحم اندام تناسلی زنان مشاهده نمی شود به گونه ای که این نتیجه تست پاپ اسمیر مختص حال حاظر ست که باید زنان در سال های بعدی نیز انجام این تست اقدام کنند.

چرا که تغییرات سلولی جدید همچنان می تواند در دهانه رحم ایجاد شود و ممکن است پزشکان متخصصتوصیه کنند که اگر به تازگی آزمایش پاپ اسمیر را انجام داده اید، می توانید این آزمایش را در سه سال دیگر تکرار کنید.

نا مشخص بودن نتیجه تست پاپ اسمیر

همانطور که در مطالب بالا گفته شد نتایج تست های پزشکی به دلایل گفته شده می توانند متفاوت و حتی اولین نتیجه این گونه باشند که پزشک شما ممکن است از اصطلاحات دیگری برای توصیف این نتیجه استفاده کند، مانند نامشخص، تهی، یا ASC-US که تمامی این اصطلاحات بکار رفته از سوی پزشک متخصص در نتیجه تست پاپ اسمیر همگی معنای یکسانی دارند.

این اصطلاحات بکار رفته یا نتیجهتست پاپ اسمیر نامشخص به این معنی است که سلول های دهانه رحم شما غیر طبیعی به نظر می رسند و مشخص نیست که آیا مربوط به HPV بوده یا به بیماری ویروسی دیگری مرتبط است.

تست پاپ اسمیر

 

غیر طبیعی بودن نتیجه تست پاپ اسمیر

نتیجه غیر طبیعی در نتایج تست پاپ اسمیر به این معنی است که تغییرات سلولی در دهانه رحم وجود دارد اما این معمولاً به این معنی نیست که سرطان دهانه رحم ایجاد و شروع به رشد کرده است چرا که تغیرات غیر طبیعی سلول های دهانه رحم می توانند در اثر ویروس HPV نیز اسجاد شوند.

تغییرات غیر طبیعی سلول های دهانه رحم در نتیجه تست پاپ اسمیر می تواند کوچک (کلاس پایین) یا بزرگ (کلاس بالا) باشد که در اغلب اوقات، تغییرات کوچک با روند زمان و خود به خود روند رشد معکوس را طی کرده و حذف می شوند اما  تغیرات بزرگ این روند را نداشته و در صورتی که با پزشک معالج در مورد روند آنها بررسی های لازم را انجام نداد این خطر افراد را تهدید می کند که تغیرات بزرگ بزرگ و برگ تر شده و با روند زمان به توده سرطانی در ناحیه دیواره و دهانه رحم تبدیل شوند.

کلام آخر

ما در مطالب بالا به همراه لیما طب به بررسی تمامی جوانب بیماری ویروسی HPV و تست های لازم و مورد نیاز برای تشخیص علائم و بررسی بیشتر این بیماری و علاوه بر این ها بررسی نتایج تست پاپ اسمیر پرداختیم که می توانید برای اطلاع از نکات و توصیه ها و راهنمایی های بیشتر از مجله سلامت بهره کامل را ببرید.