SiteLogo

معاینات دوره ای چیست؟ کجا انجام دهیم؟

0 137
معاینات دوره ای

هدف از انجام معاینات دوره ای چیست؟ و چگونه انجام می‌شود؟ معاینات دوره‌ای یکی از انواع معاینات شغلی درزمینه طب کار است که به‌دلیل پیشگیری ثانویه بسیار رواج دارد. طب کار شاخه‌ای تخصصی از علوم پزشکی که چه کارگر باشید و چه کارفرما با آن سروکار خواهید داشت. هدف از انجام آن ارتقای سلامت شاغلین در ابعاد جسمی، روحی و روانی شاغلین خواهد بود.

احتمالا برای‌تان سوال است که انجام این معاینات چه معنی و مفهومی دارد؟ چه قوانینی برای این مسئله وضع شده است؟ چه کسی هزینه‌ها را پرداخت می‌کند و این معاینه‌ها شامل چه آزمایش‌هایی خواهد بود؟ در ادامه به همه این سوالات پاسخ می‌دهیم.

هدف از انجام معاینات دوره ای چیست؟

کشورهای عضو سازمان بین‌المللی کار و بهداشت، انجام معاینات پزشکی را به‌منظور پیشگیری از بیماری یا عوارض ناشی از کار امری مهم و ضروری می‌دانند. معاینات دوره‌ای هم مانند بیمه عمر عمل می‌کند و باعث می‌شود تا قبل‌از بازنشستگی از بروز هرگونه ازکارافتادگی پیشگیری شود.


ازآنجایی‌که این معاینات اهمیت زیادی دارد، پزشکان متخصص طب کار آن را انجام می‌دهند. همچنین در طی پروسه انجام این معاینه، امکان دارد از محیط کارخانه یا کارگاه بازدید شود تا با اعلام ایرادات موجود به کارفرمایان، وضعیت محیط بهبود پیدا کند. موارد زیر، بخشی از اهداف معاینات دوره‌ای است.

  • شناسایی بیماری در مرحله قبل درمان و عوارض کار؛
  • تغییر یا اعمال محدودیت شغلی برای بیماران؛
  • کاهش هزینه درمان؛
  • انجام fitness for work برای کسانی که محیط کاری وضعیت‌شان را وخیم‌تر کرده است؛
  • کاهش صدمات کار؛
  • بررسی عوامل زیان‌آور محیط کار؛
  • واگذاری یک کار متناسب با شرایط جسمی فرد.

آزمایش‌ های معاینات دوره ای چیست؟

معاینات دوره ای

انجام منظم آزمایش‌ها در معاینات دوره‌ای، یک فرصت طلایی برای تشخیص زودهنگام مشکلات به‌وجود می‌آورد. بدیهی است که تشخیص به‌موقع با معاینات ادواری امکان پیشگیری و درمان سریع‌تر را فراهم می‌کند. روند این معاینه‌ها شامل آزمایش‌های زیر است.

  • آزمایش خون: این آزمایش شاخص‌های مختلفی نظیر CBC (آنالیز سلول‌های در گردش خون)، آزمایش قندخون، چربی‌ خون، آنزیم‌های کبدی و تست اعتیاد را در بر می‌گیرد.
  • نوار قلب: نوار قلب در تشخیص بیماری‌های قلبی موثر است و در معاینات دوره‌ای فقط برای افراد بالای 35 سال انجام می‌شود.
  • تست اپتومتری (بینایی‌سنجی): این آزمایش تعیین‌کننده میزان تیزبینی، میدان دید، دید رنگ و دید عمق است. این آزمایش از معاینات ادواری به‌منظور بررسی، پایش و درمان به‌موقع مشکلات بینایی انجام می‌شود.
  • تست اسپیرومتری (تست تنفسی): این آزمایش مشخص می‌کند که بیمار دچار مشکلات تنفسی یا انسدادی است که هم می‌تواند شغلی باشد و هم غیرشغلی. زیرمجموعه این مشکلات تنفسی شامل آسم، برونشیت مزمن و دیگر بیماری‌های تنفسی با تعیین حجم‌های ریه و ترسیم نمودار جریان – حجم و زمان است. این تست برای افرادی که با مواد شیمیایی سروکار دارند، اهمیت زیادی دارد.
  • تست ادیومتری (شنوایی‌سنجی): این تست برای کسانی که محیط کار شلوغ و پرسروصدایی دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چون آن‌ها به‌شدت در معرض آسیب‌های شنوایی هستند.
  • معاینات پزشک: پزشک متخصص وضعیت اندام‌ها را می‌سنجد و از سوابق پزشکی فرد سوال می‌پرسد. در برخی مشاغل مهم مانند آتش‌نشانی، دریانوردی، نیروی انتظامی و خلبانی، لازم است که حتما سلامت کامل و قدرت بدنی افراد مورد ارزیابی قرار بگیرد.

قوانین معاینات دوره ای چیست؟

طبق ماده 92 قانون کار، کارفرما بعداز استخدام کارمند خود باید زمینه را برای معاینات دوره‌ای او فراهم کند تا میزان سلامتی فرد مشخص شود و درصورت وجود بیماری از پیشرفت آن جلوگیری به عمل بیاید.

اگر کارفرما نسبت به این قانون بی‌توجهی کند، از سمت شبکه بهداشت و درمان به دادگاه معرفی می‌شود. اگر کارمند یا کارگر از کارفرما بابت غرامت ناشی از آسیب‌های کاری شکایت کند و پرونده‌ای از معاینات پزشکی او در سال‌های گذشته موجود نباشد، کارفرما مکلف به پرداخت غرامت خواهد بود.

درصورتی‌که در معاینات ادواری اخلالی در سلامتی فرد مشخص شود، کارفرما باید آن را یک زنگ خطر بداند و با انجام اصلاحاتی از قبیل اقدامات مهندسی و مدیریتی، بهبود یا تعویض سیستم تهویه، تغییر محیط کاری فرد آسیب‌دیده و بهبود سیستم ارگونومیکی، شرایط کاری بهتری را برای کارمند یا کارگر خود مهیا کند.

نحوه محاسبه هزینه انجام معاینات دوره ای چیست؟

پرداخت هزینه‌های معاینات ادواری طبق قانون تامین اجتماعی بر عهده کارفرماست و کارگر یا کارمند وظیفه پرداخت آن‌ها را ندارد. هزینه این معاینات هرسال توسط انجمن طب کار ابلاغ می‌شود.

هزینه معاینات دوره‌ای در سال 1403 برای افراد زیر 35 سال 1.117.000 تومان و برای افراد بالای 35 سال با آزمایش‌ها و نوار قلب 1.253.000 تومان است. این هزینه هرسال دچار تغییرات خواهد شد.

طب کار پرانا، مرکز تخصصی انجام معاینات دوره ای و آزمایش‌های قبل‌از استخدام

طب کار پرانا، مرکزی تخصصی دارای مجوز انجام خدمات سلامت شغلی از وزارت بهداشت، درمان، آموزش پزشکی و همچنین سازمان تامین اجتماعی است. این مرکز با بهره‌مندی از تیم پزشکی متخصص، پیش‌رو در ارائه خدماتی فوق‌العاده باکیفیت در بین مراکز مشابه خود است.

در فضای مدرن و مجهز پرانا متخصصان با دیدگاهی همه‌جانبه به سلامت شما، هر تست و اقدامات درمانی و مراقبتی که نیاز باشد به شما ارائه می‌دهند و نتیجه در پرونده الکترونیکی که برای‌تان باز کرده‌اند ثبت خواهد شد.

با مراجعه به وبسایت پرانا طب می‌توانید نظرها و تجربیات همه کاربرانی را که معاینات دوره‌ای خود را در این مرکز انجام داده‌اند بخوانید و به تیم حرفه‌ای بااخلاق و خوش‌برخورد پزشکی، انرژی پرسنل برای خدمات‌رسانی، دقت و کیفیت بالا در انجام آزمایش و تجهیزات پیشرفته و مدرن فضای مرکز اعتماد کنید.

جمع‌بندی

معاینات دوره ای چیست؟ این سوال را غالبا کسانی می‌پرسند که به‌تازگی در جایی مشغول‌به‌کار شده‌اند و طبق قانون و مقررات باید به انجام آن پایبند باشند. معاینات ادواری طب کار، یک فرایند جامع است که چندین مرحله مختلف دارد. این مراحل شامل تشکیل پرونده تحت‌نظر کارشناسان، معاینه‌های پزشکی، آزمایش‌های تخصصی، معاینه‌های تخصصی براساس نوع شغل، نظریه کارشناسان بهداشت و صدور گواهی سلامت کاری است.

طبق ماده 92 قانون همه کارمندان، کارگران و کارفرمایان ملزم به انجام معاینات دوره‌ای هستند تا درصورت تشخیص اختلالی در وضعیت سلامت آن‌ها، شرایط کاری مساعد برای‌شان فراهم شود. در واقع این کار، بخشی از اقدامات درمانی بیمار است. هزینه معاینات دوره‌ای و آزمایش‌ها بر عهده کارفرما خواهد بود. سرپیچی هر2 گروه کارفرمایان و کارگران از انجام این معاینه‌ها، به‌منزله سرپیچی از قانون است و جریمه به آن تعلق می‌گیرد.