SiteLogo

نگاهی به علل افزایش اختلالات روانی در تهران!

(دلنیا یوسفی) 30 خرداد 1403
0 105
علل افزایش اختلالات روانی

تهران به عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران، چالش‌های زیادی برای ساکنان این شهر به همراه دارد. فشارهای اقتصادی، ترافیک شدید، آلودگی هوا، نابرابری‌های اجتماعی، فشارهای کاری، افزایش هزینه‌های زندگی و… از جمله عواملی هستند که استرس و اضطراب زیادی را به افراد وارد می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که تهرانی‌ها بیش از ساکنین شهرهای دیگر با مسائلی مانند افسردگی، اضطراب و اختلالات روانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و تقریبا 37 درصد تهرانی‌ها درگیر اختلال روانی هستند.

با توجه به این موارد اگر ساکن تهران هستید و در زندگی روزمره‌ی خود با عوامل استرس‌زا و مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوید، مراجعه به روانشناس بیش از پیش برای شما ضروری خواهد بود. توجه به سلامت روان و دسترسی به خدمات روانشناسی نقش مهمی در کاهش اختلالات روانی و بهبود کیفیت زندگی دارد.

7 مزیت مراجعه به روانشناس در تهران

روانشناس و مشاور به افراد کمک می‌کند تا ضمن بهبود کیفیت زندگی و افزایش سلامت روان، بتواند اختلالات روانی ناشی از مشکلات زندگی روزمره تهران را بهبود بخشند. برخی مزایای مراجعه به روانشناس در تهران عبارتند از:

  1. مدیریت اضطراب و استرس: روانشناس به شما کمک می‌کند تا بدانید چطور باید استرس و اضطراب خود را در این شرایط مدیریت کنید و راه‌حل‌های مناسبی برای مشکلات داشته باشید.
  2. بهبود روابط: همه‌ی ما ممکن است الگوهای رفتاری ناسالمی داشته باشیم که تعاملات اجتماعی ما را به خطر بیندازند؛ با مراجعه به روانشناس الگوهای رفتاری خود را شناسایی می‌کنیم و می‌توانیم روابط بهتری با دیگران داشته باشیم.
  3. بهبود خلق‌وخو: روان‌درمانی به شما در درک و تنظیم هیجانات کمک کرده و نحوه کنار آمدن با احساسات و افکار منفی را به طور موثری آموزش می‌دهد.
  4. افزایش عزت نفس: روانشناسان به شما در شناسایی نقاط قوت و بهبود نقاط ضعف‌تان کمک می‌کنند. روان‌درمانی باعث می‌شود در این شرایط اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشید و بتوانید مشکلات‌تان را در محل کار و زندگی به شیوه‌های مناسب‌تری حل و فصل کنید.
  5. کسب مهارت‌های مقابله‌ای: یادگیری مهارت‌‌های مقابله‌ای و سبک‌های کنار آمدن با چالش‌ها، یکی از مهم‌ترین ملزومات برای سکونت در شهری مانند تهران به شمار می‌رود. روانشناسان می‎توانند در یادگیری مهارت‌هایی مقابله‌ای برای مدیریت استرس، تنش و چالش‌های زندگی کمک چشمگیری کنند.
  6. تصمیم‌گیری بهتر: روان‌درمانی، در یادگیری نحوه تصمیم‌گیری بهتر و توانایی حل مسئله به‌طور موثری کمک می‌کند و باعث می‌شود شما در چالش‌ها و بحران‌های زندگی تصمیم‌های بهتری اتخاذ کنید.
  7. افزایش شادی و رضایت از زندگی: هدف روان‌درمانی و جلسات مشاوره، داشتن زندگی شادتر و رضایت بالاتر است. در این شرایط مراجعه به روانشناس در تهران، می‌تواند احساسات بهتری برای شما به همراه داشته و رضایت از زندگی را افزایش دهد.

برای چه مشکلاتی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

علل افزایش اختلالات روانی

مشکلات متعددی وجود دارند که می‌توانند نشان‌دهنده‌ی ضرورت مراجعه به روانشناس در تهران باشد. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • اختلالات خلقی: مانند افسردگی، اضطراب، اختلال دوقطبی و اختلالات افسردگی فصلی
  • اختلالات اضطرابی: مانند اختلال هراس یا فوبیا، اضطراب اجتماعی و فراگیر، وسواس فکری-عملی، استرس پس از سانحه، حمله وحشت‌زدگی
  • اختلالات خوردن: مانند پرخوری عصبی، بی‌اشتهایی عصبی و اختلال بولیمیا عصبی
  • اختلالات جنسی: اختلال نعوظ، کمبود میل جنسی، زود انزالی و…
  • اختلالات شخصیت: مانند اختلال شخصیت مرزی، اختلال شخصیت ضد اجتماعی و اختلال شخصیت وسواسی، اختلالات خودشیفته و نمایشی
  • مشکلات مربوط به روابط: مانند مشکلات زناشویی، مشکلات خانوادگی و مشکلات مربوط به روابط بین فردی و چالش‌های روابط عاطفی
  • مسائل مربوط به عزت نفس: مانند عزت نفس پایین، کمبود اعتماد به نفس و تصویر ضعیف از خود

سایر مشکلات مربوط به استرس شغلی و تحصیلی، خواب، خشم، سوگواری و… که بر سلامت روان و کیفیت زندگی شما تاثیر منفی می‌گذارند، می‌توانند دلیلی برای مراجعه به روانشناس باشند.

چطور روانشناس خوب در تهران را پیدا کنیم؟

علل افزایش اختلالات روانی

با توجه به مزیت‌های زیاد مراجعه به روانشناس، اگر به دنبال روانشناس در تهران هستید، منابع متعددی برای یافتن متخصص مناسب وجود دارد. هنگام انتخاب روانشناس، مهم است که شخصی را انتخاب کنید که با روحیه‌ی شما سازگار باشد و در حوزه‌ای که به دنبال کمک هستید، تخصص داشته باشد. علاوه‌بر این، درباره تجربه‌ها و صلاحیت‌‌های روانشناس سوال کنید و مطمئن شوید که با رویکرد درمانی او احساس راحتی می‌کنید.

اگر در جستجوی بهترین روانشناس تهران هستید، بهتر است با ویژگی‌های خوب و بد روانشناسان تهران آشنا باشید تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.