SiteLogo

چه بیماری های جنسی از طریق منی منتقل می شوند؟

(دلنیا یوسفی) 14 بهمن 1402
0 316
خون در منی

مهم ترین عملکرد منی، تولید مثل در حیوانات از جمله انسان ها می باشد. علاوه بر این، منی تأثیرات مفید و مضری روی سلامت انسان دارد. تحقیقات نشان می دهند که منی خاصیت ضد افسردگی و ضد سرطانی دارد که از سرطان سینه پیشگیری می کند و همچنین مانع فشار خون بالا در بارداری یا همان مسمومیت بارداری می شود. هنوز نقش دقیق منی در این بیماری ها مشخص نیست، اما اثرات مضر منی در انتقال عفونت های مقاربتی به خوبی شناخته شده است.

وجود خون در منی رایج نیست و می تواند به رنگ قهوه ای یا قرمز در منی ظاهر شود. این شرایط معمولاً در اکثر مردان بدون درد است. وجود خون در ادرار با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست و تنها با میکروسکوپ شناسایی می شود.

خون در منی ممکن است بر اثر التهاب، عفونت، انسداد یا زخم در جایی نزدیک به سیستم تناسلی مردانه ایجاد شود. وجود خون در منی، هماتوسپرمی نامیده می شود و می تواند مردان را در هر سنی بعد از بلوغ درگیر کند. به همین خاطر حتما می بایست از طریق مراجعه حضوری به مطب دکتر و یا ویزیت آنلاین متخصص اورولوژی برای بررسی علت خون در منی اقدام کنید.

این بیماری معمولاً در مردان بین سنین 30 تا 40 سال و در مردان بالای 50 سال مبتلا به بزرگی پروستات خوش خیم رخ دهد. اکثر موارد به مرور زمان بدون درمان بهبود پیدا می کنند. حدود 90 درصد مردانی که در منی خود خون مشاهده می کنند، مکرراً این شرایط را تجربه می کنند.

 

منی و انتقال بیماری های جنسی

برخی از افراد فکر می کنند فقط دو عفونت مقاربتی سفلیس و گنوره آ وجود دارند. گرچه، در واقع بیماری های بسیار دیگری نیز وجود دارند که می توانند از طریق تماس جنسی منتقل شوند. این بیماری ها عبارتند از:

  • هپاتیت B و C
  • هرپس
  • کلامیدیا
  • زگیل های تناسلی
  • واژینتیس
  • HIV

این بیماری ها به آگاهی نیاز دارند و باید از آنها پیشگیری شود، زیرا در صورت درمان نشدن ممکن است منجر به ناباروری، سرطان، بیماری قلبی، ایدز و حتی مرگ شوند.

زگیل های تناسلی

زگیل های تناسلی بر اثر ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی یا  HPV ایجاد می شوند.  HPV در اکثر موارد خود به خود رفع می شود، اما در برخی از زنان ممکن است منجر به سرطان رحم شود. برای درمان زگیل تناسلی مردان از لیزر و یا کرایوتراپی استفاده می کنند.

زگیل های تناسلی

واژینیت

واژینیت، التهاب واژن زنان است که در طول رابطه ی جنسی منتقل می شود. سه مورد از رایج ترین موارد واژینیت شامل موارد زیر می شوند:

  • واژینیت تریکومونیازیس
  • واژینیت مخمر
  • واژینیت باکتریال

 

گنوره آ

گنوره آ توسط باکتری در طول رابطه ی جنسی، از فرد مبتلا به فرد دیگر منتقل می شود. این بیماری هم در مردان و هم در زمان رخ می دهد و آلت تناسلی، واژن، مقعد و گلو را درگیر می کند.

گنوره آ منجر به سوزش در حین ادرار و ترشح چرکی می شود و در صورت درمان نشدن می تواند منجر به ناباروری در مردان و زنان شود. این شرایط در زنان می تواند منجر به بیماری التهاب لگن (PID) شود که در نهایت منجر به ناباروری و سقط جنین می گردد.

پاتیت B و C روی کبد تأثیر می گذارند

هپاتیت  B و  C

هپاتیت  B و  C روی کبد تأثیر می گذارند و ممکن است در خون، بزاق، منی و دیگر مایعات بدن فرد مبتلا وجود داشته باشند. این بیماری ها از طریق تماس جنسی منتقل می شوند و ممکن است منجر به سرطان کبد شوند.

ایدز/ اچ آی وی

ایدز، مرحله ی آخر عفونت با ویروس  HIV می باشد. ویروس HIV نیز در خون، بزاق، منی و دیگر مایعات بدن فرد آلوده وجود دارد. HIV به سیستم دفاعی یا ایمنی بدن حمله می کند و عفونت های معمول بدن را خطرناک می کند. ایدز هیچ درمانی ندارد و معمولاً تهدید کننده ی حیات است.

سفلیس

سفلیس توسط نوعی باکتری ایجاد می شود که از طریق پوست، دهان یا مقعد در طول رابطه ی جنسی وارد بدن می شود.

هرپس

هرپس نوعی بیماری ویروسی است و موجب تشکیل زخم های شبیه به تاول روی ناحیه تناسلی می شود.

کلامیدیا

کلامیدیا عفونتی تولید می کند که بسیار شبیه به گنوره آ است. کلامیدیای درمان نشده می تواند موجب بیماری التهاب لگن شود که با درد، تب، سقط جنین و ناباروری در زنان همراه است.

منی به عنوان یک ماده ضد افسردگی

تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهند منی به عنوان یک ماده ضد افسردگی در زنان عمل می کند. این مطالعه روی زنان فعال از نظر جنسی صورت گرفت و نشان داد زنانی که رابطه ی جنسی بدون کاندوم برقرار می کردند نه تنها از افسردگی کمتری برخوردار بودند، بلکه علائم افسردگی و تلاش های خودکشی در میان زنانی که از کاندوم استفاده می کردند، بیشتر بود.

استفاده از کاندوم به معنای کمتر قرار گرفتن در معرض منی است. همچنین، اگر فاصله ی بین آخرین رابطه جنسی افزایش پیدا می کرد، میزان افسردگی در زنانی که از کاندوم استفاده نمی کردند، بیشتر می شد. تحقیقات نشان می دهند که واژن، مقدار زیادی از مواد منی را جذب می کند که در خون قابل شناسایی هستند و علائم افسردگی را کاهش می دهند.