SiteLogo

چیزهایی که باید درباره فیزیوتراپی سکته مغزی بدانید

0 572
چیزهایی که باید درباره فیزیوتراپی سکته مغزی بدانید

روش های مختلفی برای رویکرد فیزیوتراپی برای بیماران سکته مغزی در خانه وجود دارد. چگونه می دانید کدام روش برای شما بهترین است؟

 

هر سکته مغزی متفاوت است و هر بازمانده بهتری به درمان های مختلف در خانه پاسخ می دهد. بنابراین، آزمایش کلیدی است.

 

شما در شرف کشف برخی از بهترین روش ها و نکاتی هستید که به شما در درمان فیزیوتراپی سکته مغزی در خانه کمک می کند.

چیزهایی که باید درباره فیزیوتراپی سکته مغزی بدانید

 

بهترین روش های درمانی خانگی برای بیماران سکته مغزی

پس از ترخیص از درمان سرپایی، ضروری است که بیماران سکته مغزی یک برنامه بهبودی قوی را در خانه ادامه دهند. مغز برای ادامه درمان نیاز به تحریک مداوم دارد.

 

شما در حال کشف 5 گزینه درمانی برتر برای بهبود سکته مغزی هستید که می توانید در خانه انجام دهید. این روش ها به طور خاص بر تحرک تمرکز دارند. پس از آن، نکات بیشتری برای به حداکثر رساندن بازیابی خواهید یافت.

 

  1. تمرینات توانبخشی روزانه سکته مغزی

در حالی که ورزش بر تقویت عضلات تمرکز دارد، تمرین ریکاوری سکته مغزی مغز شما را فعال می کند تا پیام هایی را برای حرکت به عضلات ارسال کند. توانبخشی بر فعال کردن نوروپلاستیسیته تمرکز دارد ، مکانیزمی که مغز از آن برای سیم کشی مجدد و یادگیری مهارت های جدید استفاده می کند.

 

پس از اینکه بخشی از مغز تحت تاثیر سکته مغزی قرار گرفت، نوروپلاستیسیته مسیرهای جدیدی را به سمت مناطق سالم مغز ایجاد می کند. با انجام تمرینات توانبخشی در خانه بر اساس یک برنامه منظم و روزانه، مغز خود را به تحریکی که برای سیم کشی مجدد و بهبود عملکرد نیاز دارد تغذیه می کنید.

 

تقویت ماهیچه ها همچنین هدفی است که در طول توانبخشی سکته مغزی برای کمک به مبارزه با هرگونه آتروفی عضلانی ناشی از عدم استفاده رخ داده است.

 

  1. آینه درمانی برای ریکاوری دست

دست جلوی آینه برای درمان سکته در خانه

آینه درمانی روشی برای فعال کردن سیگنال های دست با مغز است، به ویژه برای کسانی که فلج دست یا حرکت بسیار محدود دست دارند.

 

این روش درمانی برای بازماندگان سکته مغزی شامل استفاده از یک آینه رومیزی برای پوشاندن بازوی آسیب دیده با بازتاب بازوی کار می شود. هنگامی که آینه در جای خود قرار گرفت، تمرینات فیزیوتراپی را برای دستان خود روی میز انجام می دهید در حالی که به انعکاس آن نگاه می کنید.

 

حتی اگر می‌دانید که فقط یک دستتان را حرکت می‌دهید، مغزتان را فریب می‌دهید تا فکر کند هر دو دستتان را حرکت می‌دهید. این به فعال شدن نوروپلاستیسیته و بهبود آهسته تحرک دست آسیب دیده کمک می کند.

 

  1. CIMT برای فلج بازوها یا پاها

حرکت درمانی ناشی از محدودیت شکلی چالش برانگیز از فیزیوتراپی است که برای بیماران سکته مغزی مبتلا به همی پلژی یا همی پارزی (ضعف یا فلج در سمت آسیب دیده) مفید است. این کار با محدود کردن حرکت سمت آسیب دیده در حالی که استفاده از سمت آسیب دیده را مجبور می کند.

 

CIMT می تواند چالش برانگیز باشد. بیشتر اوقات این یک برنامه توانبخشی است که در کلینیک توانبخشی شروع می شود و سپس در خانه ادامه می یابد.

 

  1. تمرین ذهنی برای بهبود فلج

تمرین ذهنی شامل تمرین ذهنی چیزی قبل از انجام آن است. ورزشکاران حرفه ای برای بهبود ورزش خود تمرین ذهنی را انجام می دهند و بازماندگان سکته نیز ممکن است از این کار سود ببرند.

 

سعی کنید قبل از اینکه تمرینات توانبخشی را در زندگی واقعی انجام دهید، به مدت 5 دقیقه به صورت ذهنی تمرین کنید. مطالعات نشان داده‌اند که تجسم خود در حال حرکت به همان روشی که حرکت فیزیکی انجام می‌دهد به فعال شدن نوروپلاستیسیته کمک می‌کند.

 

تمرین ذهنی به ویژه برای بیمارانی که با فلج دست و پنجه نرم می کنند و هنوز قادر به حرکت بدون کمک نیستند مفید است. این روشی را برای کمک به مغز فراهم می کند تا بدون نیاز به حرکت، خود را دوباره سیم کشی کند.

 

 

نکاتی برای تقویت فیزیوتراپی برای سکته مغزی در خانه

اکنون که می دانید بهترین درمان های فیزیوتراپی چیست، زمان آن فرا رسیده است که روی اخلاق کاری خود تمرکز کنید. زیرا دانستن بهترین مراحل فیزیوتراپی با دنبال کردن آنها بسیار متفاوت است.

 

در اینجا 10 نکته برای اجرای بهترین رژیم فیزیوتراپی در خانه آورده شده است:

 

  1. ذهنیت خود را با کایزن بهبود بخشید

کایزن تمرین ژاپنی برای بهبود مستمر از طریق مراحل کوچک و ثابت است . برای کار خیلی ساده به نظر می رسد؟ سادگی در واقع سخت ترین قسمت است.

 

کایزن شامل صبر و پشتکار است، دو عنصر ضروری برای فیزیوتراپی پس از سکته. استفاده شده نمی تواند همه نتایج را در یک زمان به دست آورد. مغز نمی تواند همه کارها را در یک روز انجام دهد.

 

بهترین کاری که می توانید برای رسیدن به نتیجه انجام دهید این است که هر روز یک قدم بردارید . این سرعت آهسته اما ثابت دقیقاً همان چیزی است که به بهترین حالت ممکن بهبودی شما منجر می شود.

 

  1. به حرکت ادامه دهید

اکثر فیزیوتراپیست ها یک هدف اصلی برای بازماندگان سکته مغزی در خانه دارند: ادامه حرکت. تمام حرکات در طول بهبودی سکته مغزی مفید است. تمام تلاش خود را بکنید تا روزانه درگیر حرکات درمانی باشید.

 

زیرا یکی از عوامل تعیین کننده بهبود موفقیت آمیز این است که بیماران به طور مداوم به دنبال توانبخشی طولانی مدت هستند. یک مطالعه نشان داد که بیماران پس از سکته مغزی، 5 سال پس از سکته مغزی در همان سطح بهبودی بودند که تنها 2 ماه پس از سکته مغزی خود بودند. این مطالعه عدم توانبخشی طولانی مدت را به عنوان علت رکود مرتبط دانست.

 

به همین دلیل است که گام‌های کوچک و مداوم در بلندمدت بهترین نتایج را به همراه دارد.

 

  1. نویز پس زمینه را خاموش کنید تا مغزتان روشن شود

مردی که در حین فیزیوتراپی در خانه علامت سکوت می دهد

وقتی توجه بین فیزیوتراپی و پخش رادیو در پس‌زمینه تقسیم می‌شود، از مزایای کامل فیزیوتراپی بهره‌مند نمی‌شوید.

 

محیطی آرام و بدون حواس پرتی ایجاد کنید تا در حین ورزش متمرکز بمانید. تلویزیون را خاموش کنید و به اعضای خانواده بگویید در این مدت مزاحم شما نشوند.

 

مغز شما سخت کار می کند تا خود را دوباره سیم کشی کند. اجازه ندهید عوامل حواس پرتی سر راه شما قرار بگیرند.

 

  1. اجازه ندهید فلات شما را متوقف کند

هر سکته مغزی متفاوت است، بنابراین هر کس با سرعت متفاوتی بهبود می یابد. با این حال، یک پدیده به خوبی مستند شده به نام فلات بهبود سکته مغزی وجود دارد که در آن نتایج اغلب در حد 3 ماه کاهش می یابد .

 

این امری طبیعی و قابل انتظار است. اجازه ندهید که شما را از ادامه فیزیوتراپی در خانه باز دارد. اگرچه ممکن است نتایج بیشتر طول بکشد، بهبودی متوقف نخواهد شد مگر اینکه متوقف شوید.

 

تا زمانی که از یک رژیم درمانی خانگی ثابت پیروی می کنید، مغز پاسخ می دهد و بهبودی به سمت بهبودی شما ادامه می یابد.

 

  1. اجازه ندهید فلج نیز شما را عقب نگه دارد.

مردی روی ویلچر با دست‌های دراز شده و نگرش مثبت نشان می‌دهد

فلج پس از سکته یک بیماری مزمن است و بهبودی تنها در صورتی اتفاق می افتد که روی آن کار شود. مغز برای ارتباط مجدد با بدن و ایجاد حرکت نیاز به تحریک دارد.

 

بیمارانی که از فلج پس از سکته مغزی (همی پلژی) در خانه بهبود می یابند، می توانند از درمان های اثبات شده مانند تمرین ذهنی و تمرینات بازیابی فلج غیرفعال استفاده کنند . هر دو روش با ارائه سیگنال هایی از بدن به مغز به فعال سازی نوروپلاستیسیته کمک می کنند.

 

منبع : physio-pedia