SiteLogo

اهمیت دسترسی به پزشک خوب

0 473
اهمیت دسترسی به پزشک خوب

امروزه با پیشرفت علوم پزشکی بیشتر شاخه‌های پزشکی به صورت تخصصی هستند. افرادی که در رشته پزشکی تحصیل می‌کنند بعد از دریافت دکتر عمومی به صورت تخصصی در یکی از شاخه‌های پزشکی ادامه تحصیل می‌دهند. به همین دلیل امروزه افراد به راحتی می‌توانند برای درمان مشکلات خود به پزشک‌های متخصص مراجعه کنند. با این وجود انتخاب یک دکتر خوب از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند روی سلامتی یک فرد تأثیر زیادی بگذارد. از این رو همه افراد برای درمان بیماری‌های خود باید به یک پزشک ماهر و متخصص مراجعه کنند.

انتخاب پزشک خوب از بین تعداد زیادی پزشک متخصص و عمومی کار آسانی نیست. ملاک‌های برتر بودن پزشک در عصر امروز با گذشته بسیار متفاوت شده است. افراد با توجه کردن به چند نکته مهم و ضروری می‌توانند تا حدود زیادی پزشک خوب و ماهر را تشخیص دهند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با نکات کلیدی برای انتخاب یک دکتر خوب آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

اهمیت دسترسی به پزشک خوب

چرا باید در انتخاب دکتر دقت زیادی داشته باشیم؟

شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که در بین دوستان یا آشنایان همگی از خدمات یک دکتر راضی باشند و آن را به دیگران نیز معرفی کنند. آیا تا کنون با خود فکر کرده‌اید که چه چیزی آن‌ها را تا این حد از سایر پزشکان متمایز کرده است؟همه ما در جمع خانواده یا دوستانمان شنیده‌ایم که می‌گویند ما سال‌ها از یک بیماری رنج‌برده‌ایم و به دکترهای زیادی مراجعه کرده‌ایم؛ ولی خوب نشده‌ایم. در صورتی که با یک‌بار مراجعه به فلان دکتر و با مصرف داروهای او بیماری ما به‌سرعت بهبود پیدا کرد. بله این تأثیر انتخاب یک دکتر خوب است که می‌تواند به بهبود سلامتی شما کمک زیادی بکند. به‌صرف مراجعه به پزشک بیماری شما قرار نیست بهبود پیدا کند. بلکه مراجعه به پزشکان خوب و با تخصص است که می‌تواند به شما کمک کند که در مدت زمان کوتاهی سلامتی خود را به دست آورید.

بدون شک تشخیص و نسخه‌های پزشکی که توسط دکترهای مختلف ارائه می‌شوند، تأثیرگذاری مشابه ندارند؛ به همین دلیل بسیار حائز اهمیت است که در انتخاب پزشک نهایت دقت و توجه را داشته باشید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. از آنجایی که خدمات پزشکی که توسط پزشکان به مراجعه‌کنندگان داده می‌شود، کاملاً متفاوت است؛ بدون شک نتیجه و اثربخشی درمان‌های آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

برای انتخاب یک دکتر خوب باید به چه نکاتی توجه شود؟

اگر به دنبال متخصصین خوب هستید که بتوانند به شما کمک کنند که سلامتی خود را هر چه زودتر به دست آورید، باید قبل از مراجعه به نکات زیر توجه کنید. با توجه کردن به این نکات به راحتی می‌توانید به متخصصین خوب دسترسی پیدا کنید و از خدمات پزشکی آن‌ها بهره‌مند شوید. از جمله نکات مهمی که در هنگام انتخاب پزشک باید به آن اهمیت دهید، عبارت است از:

بیمه‌های تحت حمایت

همان‌طور که می‌دانید بیمه‌های درمانی و تکمیلی متنوعی در ایران وجود دارد که افراد می‌توانند برای دریافت خدمات پزشکی از آن‌ها استفاده کنند. به همین دلیل اولین نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که دکتر مورد نظر با چه شرکت‌های بیمه‌ای قرارداد دارد. بسیاری از دکترهای متخصص با هیچ بیمه‌ای قرارداد ندارند و به همین دلیل هزینه پزشکی و خدمات درمانی آن‌ها به صورت آزاد محاسبه می‌شود. از این رو افرادی که می‌خواهند از خدمات بیمه‌ای خود استفاده کنند، باید قبل از مراجعه به این نکته توجه داشته باشند.

تحصیلات و تخصص‌ های پزشکی

همان‌طور که می‌دانید امروزه پزشکان متخصص زیادی وجود دارند که در حوزه‌های خاصی فعالیت می‌کنند؛ به همین دلیل برای درمان هر دردی باید به پزشک متخصص مربوطه مراجعه شود. تحصیلات و تخصص پزشک جزو نکات بسیار مهم است که حتماً باید به آن توجه کنید. سطح سواد و تخصص پزشک‌ها با هم یکسان نیست؛ به همین دلیل تشخیص و نسخه‌های آن‌ها نیز ممکن است اثر یکسانی نداشته باشد. قبل از مراجعه حتماً به تحصیلات و تخصص پزشک مورد نظر خود به خوبی توجه کنید.

نظرات بیماران پزشکان و اهمیت آن‌ ها

بهترین راهکار برای پیدا کردن یک دکتر خوب توجه به نظر مراجعه‌کنندگان قبلی یک پزشک است. با این کار شما می‌توانید از تخصص و مهارت پزشک مربوطه اطمینان حاصل کنید. نظر سایر مراجعه‌کنندگان بسیار اهمیت دارد و در صورت رضایت آن‌ها شما هم می‌توانید با خیال راحت به آن پزشک مراجعه کنید و از خدمات و تخصص‌‌های پزشکی او استفاده کنید. معمولاً پزشک‌هایی که عملکرد خوبی دارند، درصد رضایت مشتریان از آن‌ها بسیار بالا است. همچنین شما می‌توانید با دوستان یا آشنایانی که بیماری مشابه به شما داشتند و بهبود پیدا کرده‌اند نیز مشورت کنید و آدرس پزشکشان را بگیرید.

بیمارستان‌های همکار

بسیاری از متخصصین خوب با بیمارستان‌ها قرارداد دارند و علاوه بر مطب خود در برخی از بیمارستان‌ها نیز فعالیت می‌کنند. توجه به این نکته برای افرادی که نیاز به عمل جراحی دارند بسیار مهم است؛ زیرا برای عمل جراحی نیاز به تیم و تجهیزات پزشکی است که در بیمارستان‌ها فراهم می‌شود. علاوه بر این اکثر بیمارستان‌ها با شرکت‌های بیمه قرارداد دارند و از خدمات بیمه‌ای پشتیبانی می‌کنند؛ به همین دلیل یکی از مزایای یک دکتر خوب همکاری با بیمارستان‌های دولتی یا نیمه‌خصوصی است.

دسترسی راحت

از دیگر ویژگی‌های خوب یک دکتر می‌توانیم به دسترسی راحت به آن اشاره کنیم. برخی از پزشکان تنها در ساعت مشخصی از روز فعالیت می‌کنند و خارج از زمان کاری خود در دسترس نخواهند بود. در حالی که برخی از پزشکان به صورت شبانه‌روزی در حال خدمات‌رسانی به مراجعه‌کنندگان هستند. از این رو هنگام مراجعه به یک پزشک ابتدا باید زمان کاری او را بررسی کنید.

تشخیص دقیق بیماری

تشخیص دقیق بیماری توسط دکتر یکی از فاکتورهای مهم است که هنگام انتخاب یک دکتر خوب باید حتما به آن توجه کنید. برای اطلاع از این موضوع می‌توانید از نظر مراجعه آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید به سابقه کاری و تحصیلاتی او توجه کنید. به کمک این راهکارها تا حدود زیادی می‌توانید تشخیص دهید که مهارت و تخصص پزشک مورد نظرتان چقدر است. درصورتی که یک پزشک تشخیص دقیقی داشته باشد، بدون شک تعداد مراجعه‌کنندگان بیشتری خواهد داشت.

روابط عمومی بالا

یکی دیگر از فاکتورهای یک پزشک خوب، داشتن روابط عمومی بالاست. پزشک باید بتواند با بیماران خود به خوبی ارتباط برقرار کند تا بتواند بیماری آن‌ها را تشخیص دهد. همچنین احساس راحتی که بیماری با پزشک دارد، تاثیر زیادی روی درمان او خواهد داشت؛ به همین دلیل سعی کنید به دکترهایی مراجعه کنید که از لحاظ اخلاقی نیز مناسب باشند و بتوانند ارتباط موثری با شما برقرار کنند. در این صورت شما راحت‌تر می‌توانید مشکل خود را با پزشک در میان بگذارید و از راهکارها و نسخه او بهتر استفاده کنید. احساس همدردی که پزشک با بیماران خود دارد تاثیر زیادی روی روحیه بیماران دارد.

نتیجه‌گیری

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که انتخاب یک پزشک خوب و متخصص تأثیر بسیار زیادی روی سلامتی شما دارد. امروزه هر پزشک در رشته خاصی فعالیت می‌کند و به همین دلیل برای درمان بیماری‌های خود باید به پزشکی که در آن زمینه تخصص دارد مراجعه کنید. لازم به ذکر است که مهارت و تخصص پزشکان مختلف با هم یکسان نیست؛ به همین دلیل بیماری شما به‌صرف مراجعه به دکتر بهبود پیدا نمی‌کند؛ بلکه این قدرت تشخیص و نسخه پزشک است که روی بیماری شما تأثیر می‌گذارد. برای انتخاب یک دکتر خوب باید به نکات گفته‌شده به خوبی توجه کنید.