SiteLogo

انواع خشونت علیه زنان ودختران کدامند؟

0 766
خشونت علیه زنان

خشونت علیه زنان یا به اصطلاح جنایت برپایه بیزاری، برای نمایش تمام رفتارهای خشونت‌آمیز علیه زنان به کار می‌رود. این خشونت ها تنها به قشری محدود میشود و تنها زنان و دختران را در بر می گیرد. ارگان ها و کشورهای جهان در تلاش هستند تا با برنامه‌های گوناگون با خشونت علیه زنان مبارزه کنند. سازمان ملل متحد روز ۲۵ نوامبر را روز بین‌المللی مبارزه با خشونت علیه زنان اعلام کرده‌است.

طبق نتایج بدست آمده به طور میانگین از هر سه زن به طور متوسط یک زن در دوران زندگی خود یک بار خشونت را تجربه کرده است. خشونت علیه زنان و دختران یک مسئله مهم جهانی است البته در بین کشورهایی که از فقر رنج میبرند بیشتر است. خشونتی که غالبا توسط پدر، همسر، برادر و یا سایر نزدیکان شان اتفاق می افتد.

 انواع خشونت علیه زنان ودختران کدامند؟

خشونت علیه زنان و دختران، به شیوه های مختلفی اتفاق می افتد:

خشونت خانگی، آزار و اذیت جنسی، کودک همسری، ازدواج اجباری، قاچاق انسان،، ختنه زنان و خشونت کلامی و… نمونه های روشنی از این جنایات وخشونت ها هستند. در فرهنگ های مختلف خشونت های کلامی در قالب اصطلاحات، ضرب المثل ها، شوخی ها و… بکار میروند. مواردی که اگرچه، نحوه بیان آنها در فرهنگ های مختلف متفاوت است، اما مفهوم و تاثیر مشترکی در ترویج خشونت دارند؛ مثلا اصطلاحاتی نظیر: ضعیفه، پیر دختر، دختر ترشیده، ناقص العقل، زن ذلیل و

وظیفه ی یکی از بزرگترین سازمان‌های بین‌المللی به نام آکسفام امدادرسانی در جهت ریشه‌ کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی ست. این سازمان، از تمام خشونت علیه زنان در طول زندگی خود تجربه کرده اند الهام گرفته است وسعی در یکسان سازی و برابری حقوق زنان و مردان دارد.

انواع خشونت علیه زنان ودختران کدامند؟

نابرابری جنسیتی چیست؟

نابرابری جنسیتی یا همان برتری مردان، یعنی اعتقاد به اینکه زن و مرد برابر نیستند و همیشه مردان نسبت به زنان برتری دارند. این درحالی ست که یکی از حقوق اولیه بشر، اصل برابری جنسیتی است.

خشونت هایی که زنان در زندگی خود آنها را تجربه می کنند به چهار شكل خشونت فيزيكی، روانی، اقتصادی و جنسی هستند. خشونت فيزيكی، شيوه های آزار و اذيت جسمانی، کتک زدن، سوزاندن، گرفتن و بستن، زندانی كردن، اخراج از خانه، محروم كردن از غذا، را شامل می شود كه اين نوع خشونت ممكن است برای همه زنان بدون توجه به نوع تحصيلات، نژاد و وضعیت روی دهد.

انواع خشونت علیه زنان ودختران کدامند؟

خشونت اقتصادی علیه زنان

خشونت دیگری که بر علیه زنان صورت می‌گیرد، خشونت اقتصادی است. برطرف نکردن نیازهای زندگی شامل خرید پوشاک و غذا و ندادن خرجی مورد نیاز به زنان و سوءاستفاده مالی از زن و صدمه زدن به وسايل مورد علاقه او را از جمله موارد خشونت اقتصادی عليه زنان به شمار می روند.

اجبار دربرقراری روابط زناشويی ناخواسته و بی توجهی به نيازهای جنسی زن و عدم اجازه استفاده از وسایل پيشگيری از بارداری نمونه های خشونت جنسی عليه زنان است.

زنانی که از سوی شریک زندگی خود مورد خشونت قرار می گیرند پنج برابر بیشتر از زنان دیگر در معرض خودکشی هستند. خشونت علیه زنان، یکی از گسترده ترین موارد نقض حقوق بشر در جهان است که آثار مخرب آن بر روی زندگی شخصی زنان و دختران تاثیر می گذارد.

 انواع خشونت علیه زنان ودختران کدامند؟

رابطه ی فقر و خشونت علیه زنان

خشونت علیه زنان و دختران یکی از مهم ترین موانع برای از بین بردن فقر و محرومیت است. در جوامع فقیر ومحرم میزان این خشونت ها افزایش می یابد وبخش زیادی از حقوق زنان پایمال میشود. آنها مانع از تحصیلات زنان و ترقی و پیشرفت آنها و حتی ورود آنها به بازار کار و سیاست و اجتماع میشوند.

در حقیقت، فقر و محرومیت، از قدرت عمل زنان می کاهد و آنها را بیشتر در معرض خشونت و آسیب قرار می دهد. امروزه با افزایش سطح آگاهی می توانیم باورهای نادرستی را که از پیشینیان در مورد نابرابری زن و مرد وجود دارد را رد کنیم. همه ی انسانها دارای حقوق مساوی هستند و هیچ کدام از دیگری برتر نیستند، ما می توانیم باورهای غلط و مخربی که منجر به نابرابری جنسیتی و خشونت علیه زنان می شود را از بین ببریم.

انواع خشونت علیه زنان ودختران کدامند؟