SiteLogo

علت گرفتگی رگ های قلب چیست؟

(دلنیا یوسفی) 05 اسفند 1402
0 616
قلب

 به شریان های خونی که وظیفه ی انتقال خون به قلب هستند را شریان های کرونر می نامند. این شریان ها که وظیفه رساندن خون، اکسیژن و مواد مغذّی را به سلولهای ماهیچه ای قلب به عهده دارند. مویرگ های کرونر اولین شاخه های شریانی جدا شده از شاهرگ آئورت می باشند که نهایتا سه شریان اصلی را می سازند که به قلب خون می رسانند. سه رگ اصلی بر روی دیواره جلویی، پشتی و سمت راست قلب به سمت پایین حرکت می کنند و در مسیر خود شاخه های فرعی فراوانی به داخل عضله قلب می فرستند.

رایج ترین بیماری هم ایجاد گرفتگی، تنگی یا انسداد در این رگ ها می باشد که باعث بروز سکته قلبی می شود. در ایران بیماری گرفتگی رگهای قلب شایعترین علّت مرگ در بین مردان و زنان می باشد.

 علت گرفتگی رگ های قلب چیست؟

علل گرفتگی رگ های قلب

شایع ترین علّت ایجاد تنگی و انسداد در رگ کرونریا عروق قلب، تشکیل پلاک اترواسکلروز می باشد. این پلاک ها شامل مقدار زیادی از رسوبات چربی و سلّولهایی که چربی را در برگرفته اند می باشد که به مرور زمان حجیم تر می شوند وباعث مسدود شدن یا تنگ شدن رگهای قلب یا رگ کرونر می شوند. تجمع چربی ها از دوران جوانی یا حتّی کودکی در انسان شروع می شود و بعد از ۴۰ سالگی در آقایان و ۵۰ سالگی در خانم ها خود را با درد و ناراحتی قلبی نشان می دهدیکی دیگر از علل گرفتگی عروق قلب مصرف دخانیات است.

راه های پیشگیری از گرفتگی رگ های قلب:

تنها راه پیشگیری ازگرفتگی رگ های قلب تصیح برنامه ی غذایی ومصرف بیشترسبزیجات ومیوه است. سبک زندگی سالم که شامل فعالیّت فیزیکی و ورزش منظّم، مصرف بیشتر میوه و سبزیجات و آجیل، کاهش مصرف گوشت قرمز، مصرف دو وعده ماهی در هفته، استفاده کمتر از روغن یا مصرف روغن هایی نظیر روغن زیتون وروغن نارگیل می تواند از تشکیل این پلاک ها و چربی ها در عروق قلب جلوگیری کند.

 علت گرفتگی رگ های قلب چیست؟

درمان گرفتگی عروق قلب:

به گفته ی کارشناسان گرفتگی عروق قلب جزوشایعترین علّت مرگ در ایران است. کسانی که مبتلا به دردهای قلبی و ناراحتی درقفسه سینه هستند لازم است با مراجعه به پزشک و انجام تست های تشخیصی از وجود بیماری قلب مطّلع شوند.

آشنایی با روشهای تشخیصی گرفتگی عروق قلبی

آنژیوگرافی:

یکی از روش های تشخیص گرفتگی عروق کرونر آنژیوگرافی است. پزشک با استفاده ازتصاویر به دست آمده در آنژیوگرافی، محل و شدّت تنگی رگ یا رگها را نشان می دهد و چنانچه مقدور باشد فوق تخصّص آنژیوپلاستی می تواند در همان حال برای باز کردن تنگی رگهای قلب با استفاده از بالن و سپس تعبیه استنت اقدام کند.

علت گرفتگی رگ های قلب چیست؟

بازکردن رگهای قلب:

فوق تخصّص آنژیوپلاستی ابتدا یک وایر را از محل تنگی عبور می دهد که او را قادر می سازد یک بالن را به محل تنگی بفرستد و از خارج تن بیمار آن را باد کند. باز شدن بالن پلاکی که باعث تنگی شده را هموار می کند. در مرحله بعد بالن خارج می شود و استنت که یک چارچوپ فلزی مشبّک است به محل تنگی فرستاده می شود. با باز کردن استنت در محل تنگی، داربستی داخل رگ زده می شود که از تنگی بعدی جلوگیری می کند.

امروزه با پیشرفته شدن تکنولوژی ساخت بالن و استنت قادر شده ایم هرگونه تنگی و انسداد را در هریک از شریانهای کرونر درمان کنیم و انجام عمل قلب باز به مواردی اندک و خاص محدود شده است. چنانچه اینترونشنالیست یا همان فوق تخصّص آنژیوپلاستی تشخیص دهد که نتایج عمل قلب بازبهتر است، پس از در میان گذاشتن مسأله با بیمار به عنوان درمان نهایی توصیه می شود.

از این مقاله نتیجه می گیریم که بهترین روش درمان بیماریهای قلب پیشگیری از ابتلا به آن است.

علت گرفتگی رگ های قلب چیست؟