SiteLogo

دانه چیا چیست و چه خواصی دارد؟

0 1026
chia-seeds-2

دانه های زیبا و ریز چیا مزایای سلامتی بیشماری برای بدن انسان دارند. دانه های چیا به دلیل داشتن فیبر و چربی های امگا 3 موجود در آن که بسیار زیاد مورد نیاز انسان است، دانه های چیا از گیاهان گلدار و از خانواده نعنا می باشند. افزودن دانه های چیا به وعده های غذایی روزانه باعث تقویت انرژی شما می شود و به شما در کاهش چربی کمک می کند. این دانه های کوچک حتی در فروشگاه های مواد غذایی سالم نیز وجود دارند که می توانید به دلیل مزایای بسیار، آن را به صورت آنلاین هم پیدا کنید. اما این دانه ریز چقدر خوب است؟ پاسخ را در ادامه بخوانید.

خواص چیا

 درمان آکنه و جوش صورت

چیا سید دارای خواص ضد التهابی بوده و به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند و قرمزی پوست ناشی از جوش را درمان می کند.

مرطوب کننده طبیعی پوست

روغن چیا باعث افزایش هیدراتاسیون پوست شده و به عنوان مرطوب کننده طبیعی خشکی پوست آرنج ها و پاشنه پا را درمان می کند.

ماسک مرطوب کننده پوست

1 قاشق غذاخوری روغن چیا را با 2 عدد سفیده تخم مرغ و 1 فنجان ماست ترکیب کنید، آن را بر روی پوست آرنج و پاشنه پا بمالید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید.

مرطوب کننده پوست

دانه چیا ممکن است خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد

از آنجا که این دانه‌های گیاهی حاوی میزان زیادی فیبر، پروتئین و امگا ۳ هستند، ممکن است مصرف آن‌ها بتواند خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. خواص چیا در تحقیقات زیادی مورد بررسی قرار گرفته است اما نتایج این تحقیقات قطعی نیستند.

مطالعات روی موش‌ها نشان داده است که دانه چیا می‌تواند عوامل خطری مثل تری‌گلیسرید، التهاب، مقاومت به انسولین و چربی شکمی را کاهش دهد. این خوراکی همچنین ممکن است میزان کلسترول خوب HDL شما را بالا ببرد. با این حال، یک مطالعه روی انسان‌ها هیچ بهبودی در عوامل خطر را نشان نداده است.

از طرف دیگر، برخی تحقیقات هم نشان داده‌اند که دانه چیا می‌تواند فشار خون افرادی که مشکل فشار خون بالا دارند را به میزان قابل توجهی پایین بیاورد. فشار خون بالا که یکی از عوامل خطر بسیار مهم در بیماری‌های قلبی است.

دانه‌های چیا بسیاری از مواد مغذی مهم برای سلامتی استخوان‌ها را دارند

مواد غذایی مفید برای استخوان‌ها شامل کلسیم، فسفر، منیزیم و پروتئین می‌شود که همگی در دانه چیا موجودند. به ویژه میزان کلسیم موجود در این دانه‌ی گیاهی چشم‌گیر است و هر ۲۸ گرم آن  ۱۸٪ از نیاز روزانه را تامین می‌کند. این میزان کلسیم از کلسیم موجود در اکثر محصولات لبنی بالاتر است. در نتیجه، دانه چیا می‌تواند یک منبع بسیار عالی جذب کلسیم برای افرادی باشد که لبنیات مصرف نمی‌کنند.

تخم چیا

تقویت ناخن ها

اسید های چرب امگا ۳ موجود در چیا سید به تقویت ناخن ها و بهبود رشد آن ها کمک می کنند.

لاغری و کاهش وزن

مقادیر بالای فیبر موجود در دانه های چیا باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن کمک می کند؛ در واقع دانه های چیا در معده، آب جذب کرده، حجیم می شوند و فضای معده را پر می کنند و به این ترتیب مانع از پرخوری می شوند.

توصیه می شود که برای لاغری و کاهش وزن، روزانه دو قاشق غذا خوری چیا سید را به یک لیوان آب اضافه کنید، بگذارید ۵ دقیقه بماند و سپس بخورید.

Chia-Seed-Benefits-10

جنین و زنان باردار  

مقادیر بالای پروتئین و کلسیم موجود در دانه های چیا به افزایش رشد بافت ها و استخوان های جنین در دروان بارداری کمک می کنند.

اسید های چرب امگا ۳ موجود در دانه های چیا برای رشد جنین ضروری هستند.

آهن موجود در تخم چیا به پیشگیری و درمان کم خونی در زنان باردار کمک می کند.

چیا سید به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به پره اکلامپسی در دوران بارداری را کاهش می دهد.

مقادیر بالای فیبر موجود در دانه های چیا به پیشگیری و درمان یبوست زنان باردار کمک می کند.

basil-chia-seed-1

از خستگی جلوگیری می کند

جدا از انواع خاصی از ماهی ها، دانه های چیا منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این عنصر برای بدن ضروری است زیرا بسیاری از عملکردهای بدن را فعال می سازد. مطالعات همچنین نشان می دهد که مصرف دانه های چیا باعث افزایش عملکرد تمرین می شود. جایگزین خوبی برای نوشیدنی های انرژی زا است. این مقدار چیا، مقدار زیادی قند موجود در رژیم غذایی را از دفع می کند. این ماده سوخت و ساز بدن را تقویت می کند، که انرژی بیشتری در بدن ایجاد می کند و در نتیجه باعث کاهش و جلوگیری از خستگی می شود.

سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

روش های زیادی وجود دارد که سلامت دستگاه گوارش شما می تواند از دانه های چیا، بهره مند شود. محتوای بالای فیبر آن، روده را تنظیم می کند و توانایی آن در جذب مقادیر زیاد آب باعث می شود تا مدت طولانی تری احساس راحتی کنید، بنابراین خطر پرخوری را به حداقل می رساند.

انرژی بدن را افزایش می‌دهد.

وقتی چیزی می‌خورید به خصوص صبح‌ها که می‌خواهید روزتان را شروع کنید، هدف اصلی شما احتمالا داشتن انرژی است برای این‌که بتوانید تمام فعالیت‌های خود را به درستی انجام بدهید. اضافه کردن دانه‌های چیا به صبحانه‌تان می‌تواند ایده خوبی باشد زیرا این دانه‌ها حاوی ویتامین B، تیامین و نیاسین هستند که می‌توانند مواد غذایی را در بدن شما به انرژی تبدیل کنند. آن‌ها همچنین ماده‌ی غذایی مناسبی برای سیستم عصبی و مغز هستند.

 Chia-Seed-Benefits-2

آنتی‌اکسیدان

دانه چیا سرشار از آنتی‌اکسیدان است که برای حفاظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد، پیری و سرطان مفید است. هم‌چنین پروفایل آنتی‌اکسیدان بالا به این دانه کمک می‌کند پوسته‌اش ماندگاری بالایی داشته‌باشد. این دانه تقریبا ۲ سال خارج از یخچال دوام می‌آورد.

درمان یبوست

فیبر بالای موجود در دانه چیا باعث بهبود حرکات روده و در نتیجه درمان یبوست می شوند.

درمان بی خوابی

سروتونین و ملاتونین از جمله هورمون های شادی بخش در بدن انسان هستند. مصرف دانه های چیا با افزایش ترشح این هورمون ها به درمان بی خوابی کمک می کند.

دانه چیا

میزان مصرف:

میزان مصرف متعارف و توصیه شده دانه‌های چیا برای بزرگسالان ۲۰گرم (یک و نیم قاشق غذا خوری) و دو بار در روز می‌باشد.

افراد در سنین بین ۱۰-۱۸ سال می توانند حدود ۱۰ گرم چیا سید هر روز مصرف کنند.

کودکان زیر ۱۰ سال نباید بیش از ۱ قاشق غذاخوری دانه چیا در روز مصرف کنند.

اما اول باید طرز به عمل آوردن دانه چیا رو یاد بگیرین :

آب رو داغ کنید و حدود ۳ قاشق چایخوری دانه چیا رو داخل یک لیوان آب داغ بریزید و همش بزنید وقتی خوب تخم چیا بزرگ شد و آب رو جذب کرد لیوان رو داخل یخچال بذارید و اجازه بدین یک روز داخل یخچال بمونه.

روز بعد تخم چیا و آب میوه مورد نظر رو داخل مخلوط کن بریزید و خوب با هم قاطی کنین. دقیقاً مثل آب میوه های دانه چیا دار که تو فروشگاه ها میفروشن میشه.

basil-chia-seed-6

چه چیزهایی در دانه چیا وجود دارد؟

ویتامین های اصلی مثل:آ ، ب1 (تیامین) ، ب2 (ریبوفلاوین) ، C (اسید اسکوربیک) ، E ، کولین و فولات (اسیدفولیک). Chia همچنین حاوی ویتامین های B3 ، B5 ، B6 ، B15 ، B17 ، D ، K ، اینوزیتول و PABA است. مواد معدنی اصلی بور ، کلسیم ، مس ، ید ، آهن ، منیزیم ، منگنز ، فسفر ، پتاسیم ، سیلیکون ، سدیم ، استرانسیوم ، گوگرد و روی هستند. همچنین دارای آمیلوز و الکترولیت زیادی است. و همچنین حاوی 18 از 22 اسید آمینه ، از جمله 9 اسید آمینه ضروری است.

آیا مصرف دانه چیا عوارض دارد؟

زیاده روی در مصرف هرچیز، مضرات زیادی دارد. افراط در مصرف دانه های چیا نیز موجب اسهال و مشکلات گوارشی شده و خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.

پودينگ-چيا-دستور-اصلی-عکس