SiteLogo

برای استرس چی خوبه! (راهنمای جامع درمان اضطراب)

(دلنیا یوسفی) 18 فروردین 1403
0 107
روش هایی برای کاهش اضطراب

مدیریت و کنترل استرس در شرایط بحرانی یکی از بهترین مهارت های زندگی است که متاسفانه بسیاری از ما این مهارت ها را نداریم. در واقع در شرایط تنش زا شما می توانید با استشمام یک عطر خوشبو مثل باکارات رژ قرمز یا انجام کارهایی مثل مدیتیشن آرامش را به ذهنتان دعوت کنید.

البته در کنار استفاده از این محصولات انجام برخی کارهای دیگر نیز استرس های درونی تان را از بین می برد. اما آیا می دانید که “برای استرس چی خوبه”؟

روش هایی برای کاهش اضطراب

خوشبختانه این روزها علم به قدری پیشرفت کرده است که در ترکیبات خوشبوکننده ها از نت های آرامش بخش استفاده می کنند تا استرس های درونی افراد را از بین ببرند. هم اکنون نیز عطرهای زیادی در این زمینه تولید شده اند که علاوه بر باکارات رژ می توان به عطر اسکندل یا لالیک آمور نیز اشاره کرد.

انجام برخی کارها استرس ها را ریشه کن می کند و در شرایط بحرانی به کمکتان می آید تا مدیریت اوضاع را بهتر در دست بگیرید:

استشمام عطر (آروماتراپی راهی برای درمان استرس)

پزشکان با بررسی و تحقیقات توانسته اند به این نتیجه برسند که رایحه ها و قدرت بویایی می توانند مسیر احساساتتان را تغییر دهند. در واقع برخی از خوشبوکننده ها برروی قسمت های خاصی از مغز تاثیر می گذارند و با آرام کردن سیستم های عصبی، ضربان قلب و تعداد تنفستان را نیز کاهش می دهند.

عطر لالیک آمور، اسکندل، باکارات رژ و … قیمت های مقطوع و مناسبی در بازار دارند؛ بنابراین می توانید این خوشبوکننده ها را بگیرید و تبدیل به فردی آرام شوید.

عطرسازان محبوب دنیا مثل برند میسون فرانسیس کورکجان با محصولاتی مانند باکارات رژ قرمز با آگاهی از این موضوع سعی می کنند که در ترکیبات محصولات خود از موادی استفاده کنند که مغز را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش استرس شوند. بودرمانی روشی معمول در ماهش استرس است.

انواع ترکیباتی که در کاهش استرس تاثیرگذارند، عبارت هستند از نرولی، وانیل، کندر، اسطوخودوس، ترنج، مریم گلی، پچولی و بابونه. توصیه می کنیم اگر می خواهید استرس هایتان را کنترل کنید، حتماً به سراغ عطر و ادکلن هایی بروید که در ترکیبات نت های آنها از این مواد استفاده شده است.

آروماتراپی راهی برای درمان استرس

مدیتیشن و ریلکسیشن برای کاهش اضطراب

ریلکسیشن و مدیتیشن مکمل یکدیگر هستند و به شما در رسیدن به شرایط جسمی و روحی آرام کمک می کنند. با استفاده از تکنیک ریلکسیشن ابتدا تمام اعضا و اندام بدنتان را آرام می کنید و آماده آرام کردن ذهن و روحتان با استفاده از مدیتیشن می شوید.

مدیتیشن به شما کمک می کند تا ریشه افکار مختلف خود را حتی برای مدتی بخشکانید و آرامش واقعی را درونتان به وجود آورید. این کار امنیت و حس خوبی درونتان را نیز بیشتر کرده و به مرور استرس هایتان را از بین می برد.

اگر در شرایط تنش زایی قرار گرفته اید و هیچ ایده ای برای بهتر شدن شرایط ندارید، همین حالا وارد یک اتاق خلوت شوید، موسیقی آرامش بخشی را اجرا کنید و با تکنیک ریلکسیشن و مدیتیشن به دنیای درون سفر کرده و به جنگ استرس هایتان بروید.

ارتباط سازی، روشی نوین برای کنترل استرس

ارتباط سازی و صحبت کردن با دیگران یکی دیگر از تکنیک های فوق العاده برای مدیریت استرس است. در واقع این کار باعث حواس پرتی تان می شود، بنابراین کمتر درگیر موقعیت های تنش زا خواهید شد. با دیگران صحبت کنید، بخندید و معاشرت داشته باشید و این تمرین را برای هرروز انجام دهید.

بعد از انجام این کار متوجه می شوید که بسیاری از ناراحتی های درونی تان به واسطه صحبت کردن با دیگران و حتی راه حل گرفتن از آنها رفع شده اند.

در بسیاری از مواقع برخی از موقعیت ها از دیدگاه ما بسیار بزرگ و تنش زا هستند، اما وقتی با دیگران صحبت می کنیم و از آنها راه حل می خواهیم، متوجه می شویم که به راحتی قابل حل بوده و هیچ نیازی به نگرانی و استرس برای آنها نبوده است.

یاد گرفتن نه گفتن در درمان استرس

نه گفتن یکی از مهمترین مهارت ها است که باید همه ما آن را یاد بگیریم. بسیاری از افراد صرفاً به دلیل عدم توانایی در نه گفتن؛ وارد موقعیت های تنش زا می شوند و استرس های زیادی را تحمل می کنند.

مثلاً شرایط خانوادگی و روحی مناسب برای شرکت در برخی مهمانی ها را ندارند، اما صرفاً به دلیل گرفتن تایید دوستان خود در این مهمانی ها شرکت می کنند. این کار به مرور استرس ها و تنش ها را افزایش می دهد تا جایی که کنترل کردنشان سخت و طاقت فرسا می شود.

بهره گرفتن از دمنوش ها، اسطوخودوس

اسطوخودوس یا گیاه لاوندر، گیاهی است که برای درمان استرس و هیجانات معمولا از آن استفاده می شود. برای استفاده از این دمنوش فوق العاده باید یک قاشق غذاخوری از سنبله گل بنفش اسطوخودوس را به همراه آب داخل قوری بریزید، حواستان باشد آب جوش نباشد بلکه دمایی 80 درجه داشته باشد. بعد از 15 دقیقه دمنوش شما آماده شده و می توانید آن را میل کنید.

توصیه می شود در خوردن این دمنوش زیادروی ننمایید و در صورت ادامه دار بودن اضطرابتان حتما به یک پزشک مراجعه نمایید.

خواب کافی (خواب درمانی)

یکی از پاسخ ها برای سوال برای استرس چی خوبه؟ خواب کافی است. همانطور که دستگاه های الکترونیکی برای ادامه کارکردشان نیاز به شارژر دارند، ما نیز باید شارژ شویم و این کار را خواب برایمان انجام می دهد. وقتی می خوابید، ذهن و بدن انرژی از دست رفته خود را به دست می آورند، برای همین بسیاری از کارشناسان و پزشکان تاکید دارند که خواب کافی داشته باشیم.

اگر به اندازه کافی نخوابید، سطح انرژی، تمرکز و حس خوبتان پایین می آید و خلق و خوی تان تغییر می کند، بنابراین کوچکترین موقعیت های نامناسب می توانند باعث افزایش استرس هایتان شوند.

نوشتن افکار روزانه و نظم دادن به آنها

بسیاری از ما به قدری افکار نامنظمی داریم که همین موضوع استرس هایمان را تجدید می کند. در طی روز هزاران فکر منفی و مثبت به ذهنمان خطور کرده و هر کدام از آنها می توانند دلیلی برای احساس ناامنی و استرس باشند.

توصیه می کنیم که برای جلوگیری از به هم ریختگی افکار، ابتدا آنها را روی کاغذ بنویسید و سپس راهکارهای مناسب برای از بین بردن این افکار را مطرح کنید.

موسیقی گوش دهید (موسیقی درمانی)

دفعه بعد هنگام گوش دادن به موسیقی موردعلاقه تان به وضعیت ذهنی تان توجه کنید، متوجه می شوید که بسیاری از تنش ها و استرس هایتان از بین رفته اند! موسیقی می تواند ذهن و روان به هم ریخته شما را نظم دهد و باعث آرامش خیالتان شود. موسیقی یک پاسخ ساده به سوال برای استرس چی خوبه؟ می تواند باشد.

موسیقی ها در سبک های مختلفی نواخته می شوند و هر کدام تاثیرات فوق العاده ای برروی ذهن و روان می گذارند. حتی در زمینه آرامش ذهن موسیقی های آرامش بخش زیادی وجود دارند که صرفاً تنش های درونی را از بین می برند؛ بنابراین پیشنهاد می دهیم که بخشی از روز خود را برای شنیدن موسیقی های موردعلاقه تان صرف کنید.

موسیقی گوش دهید (موسیقی درمانی)

برای استرس چی خوبه تا آن را نابود کنیم؟

با پاسخ به این سوال که “برای استرس چی خوبه” می توانید آرامش بیشتری در طی روز داشته باشید و بیشترین استفاده را از آن ببرید. فراموش نکنید که هیچ کدام از روزهای سپری شده مان به ما بازگردانده نمی شوند، بنابراین به جای استرس کشیدن و ناراحتی باید به فکر استفاده بهینه و مناسب از تمام روزهای زندگی مان باشیم.

عطرها و انجام ورزش هایی چون یوگا می تواند بسیار در درمان شما کمک کننده باشد. اگر استرس هایتان بسیار زیاد هستند و راهکارهای معرفی شده برایتان کاربردی نبودند، پیشنهاد می دهیم که حتماً با یک روانشناس حرفه ای ارتباط بگیرید. روانشناسان با تکیه بر دانش و مهارت خود و شرایط روحی شما بهترین راهکارها را معرفی خواهند کرد.