SiteLogo

بوی بدن در بارداری دلایل و راه های طبیعی برای مقابله با آن

(دلنیا یوسفی) 10 شهریور 1402
0 969
حساسیت-دوران-بارداری

بوی بدن می تواند یکی از تغییراتی باشد که ممکن است در دوران بارداری تجربه کنید. برخی از زنان ممکن است بتوانند آن را با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی مدیریت کنند ، در حالی که برخی از آنها نیاز به توجه پزشک دارند.

بوی بدن همیشه نشانگر بوی نامطبوع یا غیرطبیعی نیست. همچنین می تواند بوی طبیعی ناشی از تعریق باشد. در این پست  ما در مورد دلایل بوی بدن بارداری و اقدامات شما برای مقابله با آن صحبت خواهیم کرد.

آیا داشتن بوی بدن در دوران بارداری طبیعی است؟

میزان متابولیسم پایه در دوران بارداری افزایش می یابد ، جریان خون و دمای بدن شما را بهبود می بخشد. این باعث فعال شدن غدد عرق می شود و ممکن است میزان عرق تولید شده را افزایش دهد (1). همچنین ، برخی از زنان ممکن است در حین بارداری احساس بویایی بیشتری پیدا کنند (2). این دو عامل می تواند برداشتن بوی بدن خود را برای زنان باردار آسان

بوی بدواژن در بارداری

چه چیزی موجب بوی بد در دوران بارداری می شود؟ 

تغییرات هورمونی : 

با تغییر شدید در سطح هورمون بدن، به خصوص با افزایش استرادیول بدن بوی تندی می گیرد. هورمون ها مهم ترین علل بوی تند بدن هستند. نواحی اصلی که هورمون ها بر آن تاثیر می گذارند، اندام تناسلی و زیر بغل ها هستند که در دوران بارداری در بین مادران شایع است.

افزایش تعریق بدن

در دوران بارداری به دلیل رشد جنین وزن بدن افزایش پیدا می کند. وزن اضافی که زنان باردار در این دوران حمل می کنند می تواند باعث افزایش چربی های بدن و در نتیجه گرم شدن بدن شود. به همین دلیل، خانم های باردار حتی در آب و هوای سردتر ممکن است تمایل به تعریق بیشتر داشته باشند. در واقع عرق بدن بدون بو است، اما وقتی روی بدن می ماند، می تواند باعث رشد باکتری ها و ایجاد بوی بد شود.

افزایش حساسیت:

با افزایش میزان هورمون ها، زنان باردار حساسیت و میل متفاوتی را تجربه می کنند و حس بویایی آنها افزایش خواهد یافت.

حساسیت بارداری

تغییرات رژیم غذایی

غذایی که می خورید می تواند بر بدن تأثیر بگذارد. مصرف غذاهای دریایی در خانم ها، عرق و ترشحات واژن را تحت تأثیر قرار می دهد. گوشت قرمز ممکن است بر بوی بدن تأثیر بگذارد. همچنین گوگرد موجود در برخی از سبزیجات مانند کلم برگ، گل کلم و کلم بروکلی توسط جریان خون جذب شده و بوی نامطبوع ایجاد می کنند.

چگونه از بوی بدن در بارداری خلاص شویم؟

حال که دانستید تعریق زیاد در بارداری نشانه چیست، لازم است بگوییم برای مقابله با بوی بد بدن لازم است تغییراتی در روال عادی زندگی ایجاد کنید. مثلاً خوشبو کننده یا صابونی که قبلاً استفاده می کردید، شاید در گذشته برایتان مناسب بوده اما حالا باید عوض شود. شیمی بدن شما در بارداری تغییر می کند. داروها، رژیم غذایی، دمای بدن و غیره باعث عدم تعادل و در نتیجه بوی بدن می شوند. با مراقبت و رعایت بهداشت شخصی، می توانید با به طور مؤثر با مشکل مقابله کنید.

دوش بگیرید

اکنون می دانید که تعریق زیاد در بارداری نشانه چیست بنابراین بهترین و اولین راه حل دوش گرفتن است. حتما حداقل روزی یک تا دو بار دوش بگیرید. از صابون ضد باکتریایی استفاده کنید، این نوع صابونها باکتری های مولد بو را از بین می برند. بعد از حمام از یک حوله تمیز برای خشک کردن بدن استفاده کنید، برای حفظ طراوت و شادابی در طول روز، پودر تالک و خوشبو کننده توصیه می شود. در مورد دئودورانت ها و صابون هایی که خطری برای جنین ندارد از پزشک مشورت بگیرید.

بوی بد بدن در برداری

اصلاح کنید

زیر بغل، خط بیکینی و موهای تناسلی را اصلاح کنید. مو در قسمت های خصوصی به محل تجمع باکتری ها تبدیل می شود. این باکتری ها روی پوست جمع شده و بوی بد ایجاد می کنند.

از دئودورانت، مام یا پودر استفاده کنید:

از دئودورانت یا پودر تالک استفاده کنید تا بوی تازه به مشام برسد. اگر به شدت عرق می کنید، استفاده از یک مام بسیار موثر خواهد بود. دقت داشته باشید هر جا که می روید آن را با خود ببرید. خوشبو کننده ها عرق کردن را متوقف نمی کند؛ آن ها فقط بوی خوبی به بدن می دهد.

لباس های گشاد بپوشید:

لباس هایی از جنس کتان و پنبه ای بپوشید. از پوشیدن لباس های پلاستیکی خودداری کنید و بعد از یکبار استفاده آن ها را بشویید. سعی کنید یک چهارم سرکه سفید را در چرخه لباسشویی خود اضافه کنید. همچنین می توانید لباس هایتان را به طور جداگانه بشویید و یک نرم کننده پارچه را به آن اضافه کنید تا خوشبو شوند. اگر لباس زیر بوی بد می دهد، آن ها را در محلول یک فنجان سرکه سفید و یک فنجان آب برای 15 دقیقه قبل از شستن خیس کنید.

حساسیت بارداری

هیدراته باقی بمانید:

مایعات بنوشید تا بوی بدن را کنترل کنید. چون آب همه سموم را از بدن دفع می کند و سیستم بدن را تمیز نگه می دارد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بهتر نشدن بوی بدن با نکات مراقبت از خانه با پزشک مشورت کنید. اگر (9) با پزشک مشورت کنید:

  • تغییر بوی بدن را تجربه کنید
  • به طور ناگهانی تعریق بیش از حد را شروع کنید
  • بوی بدن را غیر قابل تحمل کنید

پزشک ممکن است درمانی برای کنترل بو تا حدی پیشنهاد کند.

مراجعه به پزشک دربارداری