SiteLogo

چرا مصرف کیوی در دوان حاملگی مهم است؟

0 397
مصرف کیوی

همه ی ما می دانیم که مصرف میوه و سبزیجات برای هر خانم بارداری مفید و لازم است.در این مقاله سعی داریم که شما را با فواید بی نظیر مصرف کیوی در دوران حاملگی آشنا کنیم.

چرا خوردن کیوی در دوران حاملگی مفید است؟

کیوی چیزی  حدود دوبرابر پرتقال ویتامین C  و بیشتر ازموز پتاسیم  دارد. کیوی سرشار از مواد مغذی است که هر زنی در دوران حاملگی به آن نیاز دارد. کیوی منبع غنی از ویتامین  C، ویتامین E و ویتامین K و اسید چرب امگا ست که برای رشد جنین و البته سلامت مادر بارداری اهمیت بسیاری دارد. از فواید  مهم کیوی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود عملکرد و سلامت قلب

کیوی باعث کاهش سطح چربی ها می شود. میزان بالای پتاسیم موجود در کیوی باعث کاهش فشار خون و در نتیجه حفظ سلامت قلب می شود. پتاسیم موجود در کیوی با تنظیم مایعات و الکترولیت بدن نقش مهمی در حفظ  سلامت و فعالیت سلول‌های بدن دارد و با تأثیر بر سدیم اضافی موجود در بدن، به کنترل ضربان قلب وتنظیم  فشار خون کمک می‌کند.

 

افزایش رشد مغز جنین

زنان در طول دوران حاملگی به ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلی گرم اسید فولیک در روز نیاز دارند. اسید فولیک نقش اساسی  در رشد و عملکرد سیستم عصبی و مغز جنین دارد. کیوی نیز با داشتن اسید فولیک می‌تواند به رشد سیستم عصبی و شناختی جنین کمک کند و همچنین از نقص عصبی جلوگیری کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

کیوی منبع غنی از ویتامین و ویتامین E است. این دو ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند و از بدن در برابرعفوت در دوران حاملگی محافظت می کندد. وجود مقدار زیادی  ویتامین ث در کیوی به تولید بافت و نسوج بدن جنین کمک می کند.همچنین  وجود ویتامین ث در رشد و تکثیر سلولهای جنین ضروری است. همچنین کیوی یک منبع غنی از آنتی اکسیدان‌هاست که از RNA و DNA جنین محافظت می کند.

 

تقویت استخوان بندی

وجود کلسیم در بدن علاوه بر نقشی که در انعقاد خون و جلوگیری از خونریزی مادر دارد، به تقویت و رشد استخوانها و استحکام دندان های  جنین نیز کمک می کند. کیوی منبع غنی از پتاسیم است. کیوی به کاهش نقص های مادرزادی  کمک می کند.

 

درمان یبوست در دوران حاملگی

تعداد زیادی از زنان در دوران حاملگی به یبوست دچار می شوند، اما  خوردن کیوی می تواند کمک بسیاری به رفع این مشکل کند چون کیوی دارای مقدار فراوانی فیبر است، که فیبر به به هضم بهتر غذا کمک می کند. همچنین کیوی به بهبود عملکرد دستگاه تنفسی کمک می کند و مشکلاتی از قبیل سرفه، سرماخوردگی و… را درمان می کند.

 

تنظیم میزان قند خون در حاملگی

مصرف میوه کیوی در دوران بارداری به تنظیم قند خون کمک می کند و از دیابت در دوران حاملگی جلوگیری می کند.

 

جلوگیری از کم خونی

کیوی سرشار از آهن و کلسیم است. این دو ماده معدنی در دوران حاملگی بسیار مهم هستند. آهن به تکثیر گلبول های قرمز خون کمک می‌کند. آهن همچنین برای انتقال اکسیژن از سلولی به سلول دیگر برای تامین انرژی ضروری است. کیوی حاوی منیزیم است که به جذب کلسیم کمک می‌کند.

نکته:

مصرف کیوی برای زنان حامله ای که دچار حساسیت هستند نمی تواند زیاد مفید باشد. اگر دارای مشکلات گوارشی و معده، زخم دهان، زخم زبان هستید در مصرف کیوی زیاده روی نکنید و حتما با پزشک مشورت کنید.