SiteLogo

علت بوی بد دهان کودکان چیست و چطور درمان می‌شود؟

0 423
دلیل بوی بد دهان کودک

علت بوی بد دهان کودک

کودکان سالم و بزرگسالان هم گاهی اوقات نفس بدبو یا هالیتوز دارند. برخی از دلایل احتمالی برای بوی بد دهان شامل موارد زیر است:

مشکلات دندان‌ها: پوسیدگی دندان، تجمع جرم دندان یا آبسهٔ دندان می‌تواند در هر سنی دندان‌های کودکان را تحت تأثیر قرار دهد و باعث نفس بدبو شود.

دهان خشک: اگر کودک شما از طریق دهانش نفس می‌کشد، مثلاً به دلیل اینکه بینی‌اش گرفته است، باکتری‌ها شانس بیشتری دارند که راحت‌تر در دهانش رشد کنند، پس بینی کودک را تمیز کنید.

باکتری زبان: زبان دقیقا در جایی قرار گرفته که تمام باکتری های دهان در همان جا متمرکز می شوند ، پس حتما باید به فرزند خود آموزش دهید که هنگام مسواک زدن، تمیز کردن زبان را نیز فراموش نکند

یک جسم خارجی: یک نخود، لوبیا، اسباب‌بازی کوچک یا شیء دیگری که کودک وارد بینی‌اش کرده است می‌تواند باعث بد بو شدن نفسش شود. این به ویژه در کودکان زیر یک سال و کودکان نوپا رایج است که هر چیزی را در دهانشان می‌گذارند.

بوی-بد-دهان-کودک

مشکلات بهداشتی: در دهان باکتری‌هایی طبیعی زندگی می‌کنند و با ذرات باقی‌مانده از غذا در بین دندان‌ها، در فاصلهٔ دندان و لثه، روی زبان یا روی سطح لوزه‌ها در پشت گلوی کودکتان فعل و انفعال دارند. این باعث بدبو شدن نفس شخص می‌شود، به ویژه اگر این باقی‌مانده‌های غذا برای مدتی طولانی در دهانش بماند.

خوردن غذاهای تند و پرادویه: اگر فرزندتان مواد غذایی‌ای مثل سیر و پیاز را دوست دارد، این مواد می‌توانند به طور موقت و در حین گردش در سیستم بدنش روی بوی دهان او تأثیر بگذارد.

یک بیماری: مثلاً موردی مثل عفونت سینوس، آماس لوزه یا حتی آلرژی فصلی می‌تواند باعث بدبو شدن دهان شود. همچنین بعضی از کودکان مبتلا به بیماری ریفلاکس معده نیز که برگشت مواد غذایی دارند می‌توانند نفسی با بوی بد داشته باشند.

بوی-بد-دهان

درمان بوی بد دهان کودک

رعایت بهداشت دهان و دندان به خصوص در کودکان بسیار مهم است. برای کاهش رشد باکتری ها و مقابله با بوی بد دهان می توانید راهکارهای زیر را به کودک خود آموزش دهید:

  • دست های کودک را به طور مرتب با آب و صابون بشویید.
  • با استفاده از پاک کننده های نرم زبان کودک نوپای خود را تمیز نگه دارید.
  • هر سه ماه یکبار مسواک کودک را عوض کرده و از یک مسواک جدید استفاده کنید.
  • اگر کودک شما پس از 2 سالگی همچنان به خوردن پستانک عادت دارد، پستانک را از او بگیرید.
  • کودک نوپای خود را به نوشیدن آب بیشتر تشویق کنید. مصرف زیاد آب و مایعات به افزایش تولید بزاق کمک می کند.
  • دندان های کودک نوپای خود را هر روز با نخ دندان تمیز کنید تا باقیمانده ذرات غذایی از لابلای دندان ها خارج شوند.
  • از خمیر دندان مخصوص کودکان که دارای فلوراید کمتری هستند، استفاده کنید. ضمن اینکه برس های مسواک کودک باید کاملا نرم باشد.
  • اگر کودک نوپای شما به مکیدن انگشتان عادت دارد، اسباب بازی ها و سایر اشیا موجود در دسترس کودک را مرتبا شسته و ضد عفونی کنید.
  • به محض رسیدن کودک به یک سالگی به دندانپزشک مراجعه کنید. معاینات منظم دندانپزشکی می تواند از بوی بد دهان ناشی از بهداشت ضعیف دندان ها پیشگیری کند.
  • به کودک نوپای خود بیاموزید تا برای مبارزه با باکتری ها، دندان هایشان را به خوبی مسواک بزند. مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی با مسواک نرم باعث از رفتن باقیمانده مواد غذایی از لابلای دندان ها می شود.

بوی بد دهان

درمان های خانگی برای درمان دهان بدبو در کودکان

1. جعفری

جعفری یک تازه کننده دهان و نفس فرد است که خواص ضد عفونی ملایم نیز دارد و همچنین هضم آسانی دارد و گاز درونی بدن را کاهش می دهد . پس کودک خود را تشویق کنید که همراه با غذا مقدار کمی جعفری نیز بجود اما مراقب باشید که در خوردن آن زیاده روی نکند و البته قبل از آن حتما با پزشک مشورت کنید .

2. رژیم غذایی سالم

میزان قند مصرفی در رژیم غذایی کودک را کاهش دهید . نوشیدنی های کربنی ، شیرین و میان وعده هایی مثل شکلات ها را کاهش دهید و از غذا هایی که بزاق دهان را افزایش می دهد، مثل برنج قهوه ای ، پرتقال ، سبزیجات سبز تیره ، میوه ها ، آجیل ، ماهی و لوبیا استفاده کنید .

3. رازیانه

رازیانه نیز یک خوشبو کننده طبیعی دهان است که باعث افزایش میزان بزاق در دهان می شود .

خواص-رازیانه

4. سرکه سیب

سرکه سیب بدن فرد را از سم ها پاکسازی می کند و همچنین شما را از بدبویی دهان خلاص می کند . یک قاشق سرکه سیب را در یک فنجان آب بریزید و آن را قرقره کنید که قرقره کردن برای کودکان سخت است ، پس از آن ها بخواهید که چند ثانیه آن را در دهان خود نگه دارند و بعد بیرون دهند.

5. جوش شیرین

جوش شیرین نیز می تواند PH دهان را تغییر دهد و مسواک زدن دهان کودکان با مقدار بسیار کمی جوش شیرین به آن ها کمک می کند که باکتری از دهان آن ها خارج شود .

6. مرکبات

مرکباتی مثل پرتقال می توانند به افزایش بزاق دهان کمک کنند . خوردن یک پرتقال بعد از نهار یا یک گریپ فروت بعد از صبحانه برای دندان ها بسیار مفید است .

7. هل و میخک

ادویه جاتی مثل هل و میخک می توانند جزء خوشبو کننده های طبیعی دهان باشند که بد بویی نفس کودکان را از بین می برند .

-دلیل-برای-بوی-بد-دهان-کودک