SiteLogo

علت اصلی دیر دندان در آوردن کودک و نوزاد می‌شود؟

0 405
دلیل دیر دندان درآوردن کودکان

رویش دندان های شیری از حدود هشت ماهگی شروع می شود و تا حدود 2.5 سالگی ادامه می یابد. بسیاری از والدین که نگران رشد تاخیری دندان فرزندشان هستند، می پرسند این تاخیر تا چه زمانی طبیعی است.
باید گفت عوامل متعددی بر رشد دندان ها تاثیر می گذارد. حرکت رویشی دندان پس از کلسیفیه شدن کامل تاج شروع می شود، در حالی که ریشه در داخل فک به سمت دهان شروع به تشکیل می کند، بنابراین رشد و نمو ریشه در حرکت دندان ها بسیار مهم است. تغییر در پالپ (گروه عروق خونی و اعصاب) دندان یکی دیگر از عوامل رشد دندان است. تغییر در بافت همبند اطراف دندان، تغییر در استخوان آلوئولی فک و تغییر در بافت ریشه دندان نیز از جمله این عوامل هستند. شش ماه تاخیر در رویش این دندان ها یعنی شروع رویش اولین دندان در یک سال و دو ماه دیگر نباید والدین را نگران کند.

 

دلیل دیر دندان درآوردن کودکان

شرایط زیر می تواند رشد دندان را در نوزادان کند کند. برخی از علل ناهنجاری های پاتولوژیک هستند و ممکن است برای شروع دندان درآوردن نیاز به درمان داشته باشند.

 

عوامل ارثی:

اگر شما یا همسرتان مشکلات مشابهی در یک سن داشته باشید، ممکن است فرزندتان نیز مشکلات مشابهی را تجربه کرده باشد.

تغذیه ناکافی:

مطالعات نشان داده اند که وزن کم هنگام تولد یا وضعیت تغذیه نامناسب یا سوء تغذیه می تواند بر رشد دندان تاثیر بگذارد. وضعیت تغذیه ای بدن روی دندان ها در مرحله قبل از رویش تاثیر می گذارد. هر گونه کمبود کلسیم و ویتامین های D، C، B و A می تواند به طور قابل توجهی روی دندان درآوردن کودک شما تأثیر بگذارد.

اختلالات تیروئید:

نوزادان مبتلا به اختلالات تیروئید، به ویژه کم کاری تیروئید، می توانند رشد دندان ها را کند کنند. اگر دندان های موجود داشته باشند، ممکن است مشکلات دندانی دیگری مانند هیپوپلازی مینای دندان، اپن بایت یا کراس بایت نیز داشته باشند.

فیبروز:

فیبروز وضعیتی است که با لثه های ضخیم مشخص می شود که از رشد دندان ها جلوگیری  می کند. این می تواند رشد دندان ها را در برخی از نوزادان کند کند.

دلیل دیر دندان درآوردن کودکان

مشکلات هورمونی:

مشکلات ترشح هورمون رشد هورمون ترشح شده از غده هیپوفیز می تواند به طور قابل توجهی بر رشد ساختارهای صورت از جمله رشد دندان ها تأثیر بگذارد. نارسایی هیپوفیز یکی از شرایطی است که می تواند باعث ترشح هورمون رشد در غده هیپوفیز شود و در کنار سایر مشکلات باعث تاخیر در رشد دندان شود.

آسیب:

هر ضربه ای که به فک وارد شود می تواند بر جوانه های دندان تاثیر بگذارد و دندان درآوردن را به تاخیر بیندازد. صدمات همچنین می تواند منجر به فیبروز شود که رشد دندان را نیز کند می کند.

نهفتگی دندانها:

دندان های شیری می توانند مانند دندان های دائمی نهفته شوند. دندان های شیری نهفته ممکن است نتوانند رشد کنند و در فک یا لثه باقی بمانند. نوزادی که دندان‌های نهفته دارد ممکن است علائم و نشانه‌های دیگری مانند قرمزی لثه، تورم لثه‌ها و درد را تجربه کند.

دندان های از دست رفته:

در موارد نادر، کودک ممکن است دندان خود را از دست داده باشد و با تاخیر در رویش دندان اشتباه گرفته شود.

اختلالات ژنتیکی:

شرایط ژنتیکی می تواند دندان ها و لثه های کودک را تحت تاثیر قرار دهد و خطر تاخیر در رشد دندان ها را افزایش دهد. نوزادان نارس نیز ممکن است از نظر ژنتیکی مستعد تاخیر در رشد دندان باشند. برخی از اختلالات ژنتیکی می توانند بر رشد ماهیچه های اسکلتی در بدن تأثیر بگذارند.

دلیل دیر دندان درآوردن کودکان

تاخیر در رویش دندان چه عوارضی دارد؟

بدشکلی استخوان فک و عدم تقارن صورت:

تأخیر رویش دندان ها رویش دندان های دائمی را نیز به تاخیر می اندازد. این منجر به ناهماهنگی فک می شود و منجر به مشکلات طولانی مدت مانند عدم تقارن صورت می شود. این عارضه معمولاً در نوزادانی که به دلیل مشکلات جدی مانند اختلالات ژنتیکی رشد دندان ها را به تاخیر انداخته اند، رخ می دهد.

تاخیر در جویدن غذا:

رویش دیرهنگام دندان های شیری می تواند سنی را که در آن باید غذاهای جامد را به رژیم غذایی کودک اضافه کنید، به تعویق بیاندازد. می تواند یادگیری نحوه جویدن غذاهای جامد را به تاخیر بیندازد. ناتوانی در خوردن غذاهای جامد می تواند خطر مشکلات دیگری مانند سوء تغذیه را افزایش دهد.

کیست در آوردن:

دندان های نهفته خطر ایجاد کیست در اطراف خود را افزایش می دهد. می تواند باعث درد شدید شود و ممکن است نیاز به مداخله جراحی داشته باشد.

دندان های نامنظم:

دندان های شیری به عنوان مکانی برای دندان های دائمی عمل می کنند. هر گونه مشکل در دندان های شیری می تواند دندان های دائمی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. رویش زودرس دندان‌های شیری می‌تواند در رویش دندان‌های دائمی اختلال ایجاد کند و روی هم‌ترازی آن‌ها تأثیر بگذارد یا باعث گرفتگی آن‌ها شود.

دلیل دیر دندان درآوردن کودکان

نتیجه:

معمولاً جای نگرانی نیست و اولین دندان‌ها در ده ماهگی در بیشتر نوزادان بیرون می‌آیند. حتی اگر نوزاد شما پس از اولین زایمان دندان داشته باشد. برای ارزیابی و درمان به دندانپزشک اطفال خود مراجعه کنید