SiteLogo

علل و درمان سردرد در دوران بارداری

(دلنیا یوسفی) 10 شهریور 1402
0 328
headache-during-pregnancy

سردرد یکی از ناراحتی های معمول در دوران بارداری است. دلایل زیادی برای ایجاد سردرد در دوران بارداری وجود دارد ، از تغییرات هورمونی گرفته تا قطع ناگهانی قهوه تا خواب ناخوشایند. سردرد می تواند دردی در گردن باشد، اما معمولاً برای مادر یا کودک خطری ندارد. در اینجا مواردی وجود دارد که باید در مورد علل ، پیشگیری و درمان سردرد در دوران بارداری بدانید.

دلیل

تعجب آور نیست که زنان در دوران بارداری هر از گاهی دچار سردرد می شوند. علت آن همیشه مشخص نیست ، اما بسیاری از موارد می توانند باعث سردرد در دوران بارداری شوند. برخی از دلایل (این لیست جامع نیست) ذکر شده است.

هورمون ها تغییر می کنند
گرسنگی
قند خون پایین
کمبود آب بدن
کافئین را از بین ببرید
کمبود خواب
اضطراب ناشی از تغییر دید یا بارگذاری بیش از حد صفحه در رایانه یا تلفن
استرس ذهنی یا جسمی
با بزرگتر شدن کودک ، وضعیت بدن شما تغییر می کند و بار عضلانی شما افزایش می یابد
فشار خون بالا در دوران بارداری

علل و درمان سردرد در دوران بارداری

رفتار

اصلی ترین راه درمان سردرد قبل از بارداری دسترسی به داروهای مسکن بود. با این حال ، اکنون که منتظر هستید ، ممکن است بخواهید راه دیگری را برای مقابله با درد امتحان کنید و از دارو به عنوان آخرین چاره استفاده کنید. در اینجا چند روش دیگر برای کمک به سردرد در دوران بارداری آورده شده است.

در یک اتاق تاریک استراحت کنید: چراغ ها را خاموش کنید و سعی کنید صدای تلویزیون را کم کنید یا بخوابید.

از حوله های سرد و گرم استفاده کنید: به طور متناوب گرم و سرد را در ناحیه سردرد قرار دهید.

استحمام: اگر عوارض بارداری را تجربه نمی کنید و دکتر می گوید حمام گرفتن بی خطر است ، می توانید برای استراحت حمام گرم بخورید.

خدمات بهداشتی طبیعی را امتحان کنید. سایر روش های درمانی مانند ماساژ ، مراقبت از عمل جراحی و طب سوزنی می توانند به سردرد کمک کنند. حتماً برای تمام نیازهای بهداشتی طبیعی خود یک متخصص مجاز انتخاب کنید ، مخصوصاً اگر مشکل بارداری دارید ، با پزشک خود مشورت کنید.

قرار ملاقات با چشم پزشک: اگر باردار هستید ، می تواند چشم شما را خشک کرده و بینایی شما را تغییر دهد. یک چشم پزشک می تواند روش هایی را برای کمک به تسکین سردرد و مشکلات چشم پیشنهاد کند.

کمک بخواهید: اگر فرزند دیگری دارید از یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود کمک بخواهید و می توانید کمی آرام شوید. افرادی که به شما اهمیت می دهند شادتر از کسانی هستند که به شما کمک می کنند.

اگر سردرد ندارید ، برای جلوگیری از سردرد به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

سردرد دربارداری

درمان دارویی

اگر هر از گاهی برای سردرد مسکن استفاده نکنید این بسیار خوب است. اما گاهی غلبه بر سردردهای مزمن یا میگرن شدید بسیار زیاد است. فقط به خاطر بچه دار شدن لازم نیست نگران باشید.

این بدان معنا نیست که شما باید در مطب خود از داروهای تجویز شده یا داروهای میگرن استفاده کنید. وقتی باردار می شوید باید بیشتر مراقب مواردی باشید که برای درمان درد خود استفاده می کنید. بنابراین با دکتر خود تماس بگیرید. آنها به شما خواهند گفت كه كدام مسكن OTC بی خطر است یا در صورت نیاز آن را تجویز می كنید. توصیه های کلی عبارتند از: 1

مصرف تیلنول (استامینوفن) در دوران بارداری بی خطر تلقی می شود ، اما فقط در صورت لزوم باید در دوزهای کم مصرف شود.
NSAID ها (Motrin ، Aleve یا Advil) و آسپرین در دوران بارداری ، به خصوص پس از 20 هفته بارداری توصیه نمی شود.
در میگرن ، پزشک ممکن است برای سردرد ، حالت تهوع و درد میگرن تجویز کند.
سازمان غذا و دارو دیگر استفاده از NSAID ها را پس از 20 هفته بارداری توصیه نمی کند. این داروها با انواع عوارض جدی از جمله مشکلات قلبی و کلیوی ، میزان کم مایعات آمنیوتیک ، زایمان های زودرس ، سقط جنین و تولد نوزادان مرده همراه هستند.

استامینوفن-در-بارداری

سردرد کافئین

کافئین یک دارو است. این بیماری اعتیاد آور است و بدن شما می تواند به آن اعتیاد پیدا کند. اگر قهوه یا نوشابه دوست دارید و با فهمیدن بارداری ناگهان از نوشیدن دست می کشید ، می توانید به دنبال کافئین بروید. مصرف کافئین می تواند باعث خستگی ، تحریک پذیری ، لرزش و سردرد شود.

بنابراین اگر به محض قطع نوشیدن قهوه سردرد گرفتید ، ممکن است به دلیل مصرف کافئین باشد. در اینجا چند نکته برای کمک به شما برای خلاص شدن از کافئین برای چند روز آورده شده است.

کافئین را به تدریج کاهش دهید: در صورت امکان ، بوقلمون سرد کافئین را ترک نکنید. اگر آن را به تدریج برش دهید ، روی بدن آسان است. اگر سردرد دارید ، به نوشیدن مقدار کمی کافئین کمک می کند ، که نشان دهنده مضر بودن آن نیست. همچنین می توانید چای یا چای بدون کافئین بنوشید.

به دنبال راه های دیگری برای تقویت انرژی خود باشید: نوشیدنی های حاوی کافئین به شما انرژی می دهند ، بنابراین هنگام استفاده از قهوه یا نوشابه کافئین ، به ویژه در اواسط روز ، ممکن است احساس خستگی و کم آبی کنید. اگر احساس کندی می کنید ، می توانید با نوشیدن تنقلات سالم ، هوای تازه و پیاده روی خود را تحریک کنید.

هیدراته بمانید: استراحت قهوه خود را رها نکنید زیرا دیگر استراحت قهوه وجود ندارد. شما هنوز به مایعات نیاز دارید ، بنابراین آب کافئین یا سایر نوشیدنی ها بنوشید.
زود بخوابید: سعی کنید شب به اندازه کافی استراحت کنید تا سطح انرژی خود را در طول روز افزایش دهید.

سردرد سینوسی

عفونت آلرژیک یا سینوسی می تواند باعث درد و فشار بر روی پیشانی یا اطراف چشم و پل بینی شود. همچنین ممکن است گرفتگی بینی ، آبریزش بینی و تب داشته باشید.

اگر فکر می کنید سردرد سینوسی دارید ، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر به عفونت سینوس مبتلا هستید ، ممکن است پزشک بخواهد آنتی بیوتیک به شما بدهد.

شما می توانید سردردهای سینوسی را به روش های زیر درمان کنید.

سعی کنید از مواردی که ممکن است باعث آلرژی شما شوند ، دوری کنید

برای کمک به شل شدن و تمیز شدن مخاط ، از اسپری نمک بینی یا ظرف خالص استفاده کنید

از مرطوب کننده استفاده کنید یا سر خود را با حوله روی سر با آب بخار بپوشانید.

به مقدار زیاد مایعات بنوشید

تعطیلات اضافی

همه داروهای سینوس ، آلرژی و درد که توسط پزشک در دوران بارداری تجویز شده است ، بی خطر نیستند. بنابراین ، اگر فکر می کنید به آنتی هیستامین یا مسکن نیاز دارید ، با پزشک خود در مورد استفاده از کدام دارو مطمئن تر صحبت کنید.

سردرد سینوسی

سردرد

اضطراب و استرس می تواند باعث درد سر شما شود. ممکن است احساس سفت شدن سر داشته باشد و در پشت سر و گردن احساس شود. در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای کاهش احساس سردرد انجام دهید.

یک کیسه یخ یا یک حوله سرد در پشت گردن خود قرار دهید تا تنش را از بین ببرد.

اگر تمام روز در محل کار خود را پشت کامپیوتر یا میز می نشینید ، بلند شوید و قدم بزنید.

یوگای بارداری ، تمرینات کششی آرام گردن و تمرینات تنفسی را برای کاهش تنش عضلات گردن و کمر امتحان کنید.
حمام یا دوش آب گرم بگیرید.

پاها را به سمت بالا استراحت دهید.

سردرد-در-بارداری

سردرد میگرنی

میگرن شدیدتر از سردردهای معمولی است. لرزش و دل درد اغلب با علائم دیگری مانند حالت تهوع ، استفراغ ، سرگیجه ، تاری دید و حساسیت به نور و صدا همراه است. برخی از زنانی که از میگرن رنج می برند معتقدند که در دوران بارداری بهتر می شوند اما همیشه اینطور نیست.

اگر سردرد دارید ، سعی کنید مواردی که باعث ایجاد میگرن می شوند را شناسایی و از آنها اجتناب کنید.

مقداری غذا یا بو
الکل (در دوران بارداری باید از مصرف آن خودداری کنید)
کافئین
فشار
خستگی
نور روشن
شما همچنین می توانید:

در یک مکان ساکت و تاریک استراحت کنید

از تکنیک های آرام سازی استفاده کنید

یخ را به سر خود بمالید

سایر روش های درمانی مانند ماساژ یا طب سوزنی را نیز امتحان کنید

اگر میگرن شما خیلی شدید است و نیاز به دارو دارید ، به پزشک خود مراجعه کنید.

هر سردرد شدید و غیر آرام بخشی که شما را از خواب بیدار می کند باید توسط پزشک ارزیابی شود.

سردرد-در-بارداری

از سردرد جلوگیری کنید

سردرد بخشی از زندگی است. آنها همیشه دلیل مشخصی ندارند ، بنابراین هیچ راهی برای جلوگیری کامل از آن وجود ندارد ، زیرا می توانید آن را از چیزی که نمی توانید کنترل کنید مانند سرماخوردگی دریافت کنید. اما مواردی وجود دارد که می توانید برای دور نگه داشتن آنها انجام دهید.

از عوامل محرک اجتناب کنید: اگر متوجه شدید چه غذاها ، گیاهان و بوهایی باعث سردرد شما می شوند ، از آنها دور شوید.

هیدراته بمانید: برای جلوگیری از کم آبی بدن مقدار زیادی آب بنوشید ، زیرا کمبود آب در یک روز گرم یا ورزش ، یا از دست دادن بیش از حد آب باعث سردرد می شود.

از وعده های غذایی صرف نظر نکنید: سعی کنید یک رژیم متعادل داشته باشید ، زیرا گرسنگی و کاهش قند خون می تواند منجر به سردرد شود. روزانه سه وعده غذایی سالم و چند میان وعده سالم بخورید تا سطح قند خون شما ثابت بماند. یک میان وعده سالم و پر از پروتئین و غلات به همراه داشته باشید تا مجبور نشوید مدت طولانی بدون غذا بمانید.

لیست-غذاهای-سالم

سعی کنید به اندازه کافی استراحت کنید: در صورت امکان ، به اندازه کافی بخوابید و با چرت زدن در طول روز از خستگی خلاص شوید.

از تکنیک های آرام سازی استفاده کنید: مدیتیشن ، گوش دادن به موسیقی ، انجام تمرینات کوچک مانند یوگا و سایر مکانیسم های تسکین دهنده استرس می تواند به کاهش اضطراب و استرس کمک کند.

از استرس خود آگاه باشید: اگر استرس زیادی دارید و برای مقابله با آن نیاز به کمک دارید ، به پزشک مراجعه کنید.

سعی کنید وضعیت بدن خود را بهبود ببخشید: خواندن آن بسیار آسان است ، بنابراین سعی کنید صاف بنشینید و روی شانه های خود راه بروید. وضعیت خوب بدن از ایجاد فشار بر روی عضلات پشت و گردن به ویژه در کودکان و شکم جلوگیری می کند.

برای-این-وضعیت-بدنی-بهتر-در-هنگام-نشستن،-کاملا-روی-باسن-خود-بنشینید.

چه موقع با پزشک تماس بگیریم

در بیشتر موارد ، سردرد سردردی است که فقط در صورت خوردن چیزی یا کمی استراحت از بین می رود.

سردردهای شدیدی که بعد از چند ساعت از بین نمی روند ، بدتر می شوند یا بر می گردند ، ممکن است نشانه ای از عوارض بارداری باشد و باید توسط پزشک معالجه شود.

شما باید به دکتر خود بگویید:

قبل از مصرف هرگونه دارو یا مکمل گیاهی برای اطمینان از بی خطر بودن آنها برای سردرد
اگر درمان طبیعی شما جواب نداد
اگر تب دارید ، در چشمان خود فشار می آورید و بینی شما گرفتگی دارد
اگر سردرد یا فشار خون دارید
سردرد بعد از 20 هفته بارداری
اگر همراه با علائم دیگری مانند حالت تهوع ، تاری دید ، درد شکم و نفخ شکم درد دارید
اگر بعد از زمین خوردن و ضربه به سرتان سردرد دارید

headache-during-pregnancy-2

نکته

سردرد می تواند دردناک و خسته کننده باشد. آنها در دوران بارداری بدتر می شوند ، بنابراین باید در مصرف دارو احتیاط کنید. اما با درک اینکه چه عواملی می توانند سردرد ایجاد کنند ، می توانید از بروز آن جلوگیری کنید. اگر آن را دریافت کنید ، برای مقابله با آن آمادگی بیشتری خواهید داشت.

بیشتر سردردهای دوران بارداری فقط درد است و برای شما یا کودک شما خطرناک نیست. آنها معمولاً خود به خود می روند ، مایعات و آنچه را که خورده اند می خورند و کمی آرام ترند. با این حال ، از مراجعه به پزشک نترسید ، به خصوص اگر علائمی دارید که مدت طولانی طول می کشد ، شدید یا سردرد دارید.

سردرد دربارداری