SiteLogo

آیا کم کاری تیروئید باعث بی‌ نظمی قاعدگی می‌شود؟

0 696
کم کاری تیروئید

غده تیروئید نقش مهمی در تنظیم هورمون‌های مختلف ایفا می‌کند و زمانی که سطح آن پایین باشد، می‌تواند تعادل هورمونی لازم برای عملکرد مناسب تولیدمثل را مختل کند. این اختلال احتمالا بر باروری، چرخه‌های قاعدگی و سلامت کلی باروری تاثیر بگذارد؛ بنابراین، حفظ سطوح بهینه تیروئید برای اطمینان از عملکرد صحیح بدن ضروری است. دراین‌خصوص، می‌توانید از دکتر کم کاری تیروئید مشاوره بگیرید.

اهمیت مشاوره با دکتر کم کاری تیروئید

قاعدگی‌های نامنظم می‌تواند ناشی از عوامل متعددی مانند ورزش شدید گرفته تا انواع شرایط پزشکی، از جمله کم‌کاری تیروئید (hypothyroidism) باشد. اگر قاعدگی‌های شما مانند سابق منظم نیست، احتمال دارد نیاز به ویزیت یک پزشک متخصص داشته باشید. بهترین دکتر کم کاری تیروئید در تهران عبارت‌اند از:

  • دکتر فرزانه رواحانی
  • دکتر اشرف شاه علی
  • دکتر ابوافضل حیدری
  • دکتر فرحناز ترابی
  • دکتر پیام صبح بیداری

هورمون‌های تیروئید نقش‌های متعددی در بدن شما ایفا می‌کنند، مانند تنظیم سطح انرژی و دمای داخلی بدن. وقتی هورمون‌ها، تیروئید کافی تولید نمی‌کنند، بسیاری از عملکردهای بدن کند می‌شود. در صورت کم‌کاری تیروئید یبوست، خستگی، افسردگی، خشکی پوست، نازک‌ شدن موها، عدم تحمل سرما، گرفتگی عضلات، درد مفاصل و افزایش وزن غیرقابل‌توجیه را تجربه می‌کنید.

ارتباط کم کاری تیروئید و بی‌نظمی‌های قاعدگی

کم‌کاری تیروئید می‌تواند با ایجاد مجموعه‌ای از تغییرات هورمونی که بر سیستم تولیدمثل تأثیر می‌گذارد، بر دوره‌های قاعدگی موثر باشد. اتفاقی که می‌افتد به این صورت است: وقتی سطح هورمون تیروئید کاهش می‌یابد، هیپوتالاموس مغز شروع به تولید هورمون آزادکننده تیروتروپین اضافی (TRH) می‌کند و غده هیپوفیز، هورمون تحریک‌کننده تیروئید اضافی (TSH) و پرولاکتین، هورمون دیگر را آزاد می‌کند.

سطوح بالای پرولاکتین تولید هورمون آزادکننده گنادوتروپین (GnRH) را در هیپوتالاموس سرکوب می‌کند. این یک مشکل به‌ شمار می‌رود، زیرا برای تولید هورمون محرک فولیکول و هورمون لوتئینیزه در غده هیپوفیز به GnRH نیاز دارید.

دکتر کم کاری تیروئید می‌گوید این هورمون‌ها برای عملکرد طبیعی تخمدان مهم هستند و زمانی که کم‌کاری تیروئید منجر به کاهش سطح آنها شود، احتمال دارد بی‌نظمی‌های قاعدگی رخ دهد؛ بنابراین با این اطلاعات می‌توانید پاسخ سوال به چه علت دیر پریود می‌شویم؟ را تا حدودی پیش‌بینی کنید.

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید می‌تواند پریود را سنگین، قطع یا نامنظم کند

کم کاری تیروئید می‌تواند تخمک‌گذاری را متوقف کند (پدیده‌ای که به نام عدم تخمک‌گذاری شناخته می‌شود) که منجر به عادات ماهانه سنگین خواهد شد. برخی از زنان مبتلا به کم‌کاری تیروئید کنترل ‌نشده، عدم تخمک‌گذاری منجر به اختلال در رشد و ریزش دیواره رحم می‌شود که باعث خونریزی شدید غیرقابل‌پیش‌بینی از رحم خواهد شد. این عملکرد می‌تواند در برخی از زنان ماهانه و در برخی دیگر فاصله زیادی داشته باشد.

تغییرات در سطح پرولاکتین پوشش داخلی رحم را نازک می‌کند و نحوه کنترل غده هیپوفیز تخمدان‌ها را تغییر می‌دهد. هر دو عوامل یادشده می‌توانند منجر به توقف کامل قاعدگی شوند. کم‌کاری تیروئید نحوه لخته‌شدن خون شما را تغییر می‌دهد و خطر خونریزی شدید را افزایش خواهد داد.

زنان در سنین باروری مبتلا به کم‌کاری تیروئید ممکن است قاعدگی‌های سنگین، قطع عادت‌ماهانه یا بی‌نظمی را تجربه کنند، البته علائم بی‌نظمی قاعدگی به‌شدت کم‌کاری تیروئید بستگی دارد. بی‌نظمی‌های قاعدگی در زنان مبتلا به کم‌کاری تیروئید شدید در مقایسه با کم‌کاری تیروئید خفیف شایع‌تر است.

چه زمانی در مورد عادات ماهانه خود با دکتر کم کاری تیروئید صحبت کنید؟

اگر قاعدگی شما به‌هم‌ریخته است، باید علت آن را بیابید تا بتوانید آن را درمان کنید. در صورت عدم درمان، کم‌کاری تیروئید می‌تواند منجر به عوارض دیگری مانند کم‌خونی، دمای پایین بدن و بیماری قلبی شود. ضمن آنکه احتمال دارد اتفاق دیگری در حال وقوع باشد.

کم‌کاری تیروئید تنها یکی از علل بالقوه بی‌نظمی قاعدگی است. دلایل زیادی برای بی‌نظمی‌های قاعدگی وجود دارد، مانند سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)، فیبروم رحم، عفونت‌ها و سرطان رحم. اگر اختلالات قاعدگی دارید، در موارد زیر به دکتر کم کاری تیروئید مراجعه کنید:

  • خونریزی شما برای بیش از 24 ساعت به صورت سنگین ادامه یابد.
  • دوره‌های قاعدگی بیشتر از 21 روز باشد.
  • قاعدگی بیش از سه ماه متوقف شده است (و باردار نیستید)

کم کاری تیروئید

تشخیص بیماری

پزشک می‌تواند آزمایش خون را برای بررسی سطح هورمون‌های مختلف شما انجام دهد. در کم‌کاری تیروئید، سطح TSH بالا می‌رود و سطح هورمون آزاد تیروئید پایین می‌آید. در برخی موارد، دکتر کم کاری تیروئید ممکن است سونوگرافی لگن را برای بررسی فیبروم‌های رحم، پولیپ‌ها و کیست‌های تخمدان توصیه کند.

اگر از قبل می‌دانید که کم‌کاری تیروئید دارید و تغییری در چرخه قاعدگی خود مشاهده کرده‌اید، به متخصص کم کاری تیروئید خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که TSH شما با درمان در محدوده طبیعی قرار دارد. اگر قاعدگی‌تان نرمال نشد و TSH شما در محدوده طبیعی است، باید با یک پزشک ملاقاتی داشته باشید تا او بتواند شما را از نظر علل دیگر ارزیابی کند.

فواید تشخیص کم کاری تیروئید در مراحل اولیه

مرحله اولیه کم‌کاری تیروئید به نام کم‌کاری تیروئید تحت بالینی وجود دارد که در آن آزمایش خون برای TSH کمی افزایش می‌یابد؛ اما غده تیروئید هنوز به‌اندازه کافی هورمون تیروئید تولید می‌کند. شایع‌ترین نوع بیماری کم‌کاری تیروئید نوع تحت بالینی است.

کم‌کاری تیروئید تحت بالینی معمولا قاعدگی را مختل نمی‌کند، اما همچنان منجر به خونریزی‌های نامنظم و عوارضی در بارداری می‌شود. در نهایت، بدون درمان، کم‌کاری تیروئید تحت بالینی احتمال دارد به کم‌کاری تیروئید آشکار منجر شود و اختلالات قاعدگی و مشکلات پزشکی بیشتری را به وجود آورد.

درمان کم‌کاری تیروئید می‌تواند به قاعدگی منظم کمک کند

درمان استاندارد کم‌کاری تیروئید، داروی تجویزی لووتیروکسین (Synthroid) است که نسخه مصنوعی هورمون‌های تیروئیدی به ‌شمار می‌رود که بدن شما فاقد آن است. اگر کم‌کاری تیروئید دلیل بی‌نظمی‌های قاعدگی باشد، درمان با جایگزینی هورمون تیروئید با استفاده از لووتیروکسین، سطح تیروئید را به حالت طبیعی باز می‌گرداند و به نوبه خود، فعل‌وانفعالات بین هورمون تیروئید و عملکرد تولیدمثل باز می‌‌گردد.

اگر کم‌کاری تیروئید دارید، دکتر کم کاری تیروئید به‌طور منظم سطح TSH را بررسی می‌کند و با شما همکاری می‌کند تا مطمئن شود که مقدار مناسبی از دارو را مصرف می‌کنید. پیدا کردن دوز جایگزین مناسب در برخی از زنان زمان می‌برد و نیاز به هورمون تیروئید می‌تواند با رژیم غذایی، سن، بارداری و افزایش وزن تغییر کند.

جمع‌بندی

کم‌کاری تیروئید باعث بی‌نظمی در دوره قاعدگی می‌شود. تیروئید یک غده درون‌ریز است که هورمون‌های تیروئید را تولید می‌کند و نقش مهمی در تنظیم سیستم هورمونی بدن دارد. اگر سطح هورمون‌های تیروئید کاهش یابد، تأثیر مستقیم بر سایر هورمون‌ها می‌گذارد که احتمالا به عدم تعادل هورمونی و ناپایداری در دوره قاعدگی منجر شود. برای بررسی این اختلال و چکاپ سالیانه به دکتر کم کاری تیروئید مراجعه کنید.

منابع

https://www.everydayhealth.com/hypothyroidism/irregular-periods/