SiteLogo

به چه علت دیر پریود می‌شویم؟

(دلنیا یوسفی) 10 شهریور 1402
0 350
به چه علت دیر پریود می‌شویم؟

چرخه قاعدگی طبیعی یک زن می تواند به دلایل زیادیمختل شود. خیلی وقت ها جای نگرانی نیست و مشکل جدی وجود ندارد و پریود نشدن در زمان های خاص طبیعی است. از دلایل تاخیر قاعدگی می توان به موارد مهم زیر اشاره کرد.

مصرف قرص های ضد بارداری:

مردم اغلب فکر می‌کنند که قرص‌های ضدبارداری دوره‌های آن‌ها را «تنظیم» می‌کنند و خونریزی‌هایی که افراد هنگام مصرف قرص‌های ضدبارداری تجربه می‌کنند دلیلی برای پریود شدن آن‌ها نیست، اما روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری مانند قرص‌ها به طور موثری چرخه هورمونی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. بنابراین، زمانی که قرص ها را بیش از ۲۱ روز معمول مصرف می کنید، پوشش داخلی رحم دست نخورده باقی می ماند. این بدان معنی است که پوشش داخلی رحم نمی ریزد و خونریزی را تجربه نمی کنید.

به چه علت دیر پریود می‌شویم؟

ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک:

افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) ممکن است پریودهای دیررس را تجربه کنند. این به این دلیل است که افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک اغلب فولیکول های اضافی دارند که چرخه قاعدگی را طولانی تر می کند. در طول چرخه قاعدگی طبیعی، هر تخمدان تقریباً پنج فولیکول تولید می کند. این فولیکول ها برای تبدیل شدن به فولیکول غالبی که تخمک بالغ را در زمان تخمک گذاری آزاد می کند، رقابت می کنند. هنگامی که PCOS دارید، تخمک شما ممکن است بعدا آزاد شود. سایر علائم رایج سندرم تخمدان پلی کیستیک شامل افزایش وزن و افزایش سطح آندروژن و تستوسترون است که می تواند باعث ایجاد موهای درشت صورت و سینه شود.

به چه علت دیر پریود می‌شویم؟

استرس و پریودهای دیررس

استرس شدید تولید هورمون گنادوتروپین (GnRH) را مختل می کند. این هورمون مسئول تنظیم تخمک گذاری و چرخه قاعدگی است. استرس روحی و جسمی هم باعث دیر پریود شدن می شود.

اما میزان استرسی که باعث می شود پریود شما نامنظم شود باید زیاد باشد و صرف داشتن یک روز بد نمی تواند پریود شما را متوقف کند. دیر پریود شدن به دلیل شرایط استرس زا طبیعی است با این حال، اگر تحت استرس طولانی مدت هستید و بیش از یک بار پریودتان دیر شده است، حتما به متخصص زنان مراجعه کنید.

زنانی که مشکلات تیروئیدی دارند

یکی دیگر از نشانه های تاخیر در قاعدگی و اختلال در نظم آن، غده تیروئید در زنان است. بنابراین، آیا خانم ها باید آزمایش بدهند تا مشخص شود تیروئید دارند یا خیر؟ در هر دو صورت، بالا یا پایین بودن سطح هورمون های تیروئید در خون باعث اختلالات قاعدگی و دیررس قاعدگی می شود.

به چه علت دیر پریود می‌شویم؟

فعالیت های ورزشی باعث قطع قاعدگی می شود

گاهی خانم ها با ورزش مقداری از این چربی را از دست می دهند و این باعث تاخیر در قاعدگی می شود. گاهی اوقات رژیم های کاهش وزن باعث کاهش چربی نیز می شود که به آن بی اشتهایی عصبی می گویند که می تواند باعث تاخیر یا تاخیر در قاعدگی شود.

زنانی که الکل مصرف می کنند

همانطور که می دانید الکل بر روی کبد افراد تاثیر مستقیم دارد و همچنین کبد در تنظیم هورمون های قاعدگی نقش دارد. بنابراین اگر کبد فرد آسیب ببیند، در نتیجه پریود او نامنظم می شود و فرد دچار پریودهای نامنظم یا دیررس می شود.

به چه علت دیر پریود می‌شویم؟

یائسگی:

در این دوره که معمولاً بعد از ۴۰ سالگی شروع می شود، برخی افراد سیکل های قاعدگی خود را به تاخیر می اندازند. به جای میانگین 28 روز بین پریودها، ممکن است 36 یا 48 روز پریود شوند. البته، اگر زیر 45 سال دارید و عادت ماهانه شما به طور کامل متوقف می شود، ممکن است یائسگی زودرس یا نارسایی زودرس تخمدان را تجربه کنید.

چند روز تاخیر قاعدگی طبیعی است.

برای برخی از خانم ها این سوال مطرح شده است که چند روز تاخیر طبیعی است؟در پاسخ به این سوال باید گفت وقتی بیش از یک ماه از دوره قبلی یا سیکل قاعدگی شما می گذرد یا بیش از 6 هفته بدون خونریزی می گذرد، جای نگرانی دارد و نیاز به بررسی و مراقبت دارد. راه دیگری برای تشخیص دیررس قاعدگی این است که قاعدگی شما بیش از 7 روز پس از روزی که باید شروع می شد شروع شود. اما اگر قاعدگی شما 3 یا 4 روز تاخیر داشته باشد، معمولا مشکلی وجود ندارد و برای خیلی ها پیش می آید.

به چه علت دیر پریود می‌شویم؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

عوامل زیادی می توانند بر منظم بودن پریودهای شما تأثیر بگذارند، بنابراین دلیل گاه به گاه دیر پریود شدن ممکن است مشخص نباشد، اما اگر به طور مکرر اتفاق می افتد یا علائم دیگری را تجربه می کنید، با پزشک مشورت کنید. اگر نمی توانید دلیل تاخیر پریود خود را تعیین کنید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. پزشک شما ممکن است بخواهد شرایط سلامت خاصی را بررسی کند. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که خونریزی واژینال پس از قاعدگی دیررس ممکن است نشانه قاعدگی شما نباشد، بلکه نشانه دیگری باشد.

به چه علت دیر پریود می‌شویم؟

چه بیماری هایی باعث تاخیر در پریود می شوند؟

بیماری های مزمن بر چرخه قاعدگی تأثیر می گذارد. برخی از آنها تعادل هورمون ها را در بدن مختل می کنند که در نهایت چرخه قاعدگی را مختل می کند. اگر از بیماری های زیر رنج می برید، این احتمال وجود دارد که پریودتان دیر شود.

  • اختلال عملکرد تیروئید
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • تومور غده هیپوفیز (که ممکن است سرطانی باشد یا نباشد)
  • بیماری های غدد فوق کلیوی
  • کیست های تخمدان
  • اختلال عملکرد کبد
  • دیابت
  • یائسگی زودرس
  • برخی از شرایط تولد، مانند سندرم ترنر، اغلب قاعدگی و بارداری را دشوار می کند. این صفات ارثی اغلب با آمنوره همراه است.

به چه علت دیر پریود می‌شویم؟